Muista omega-3:n merkitys raskauden aikana

Muista omega-3:n merkitys raskauden aikana

Raskaus on uskomaton matka, joka voi haastaa sekä kehoa että mieltä. Ravitsemuksesta huolehtiminen on yksi tärkeimmistä asioista raskausaikana. Monet ravintoaineet ovat olennaisia raskaudessa, mutta omega-3-rasvahapot jäävät usein taka-alalle, vaikka ne ansaitsisivat enemmän huomiota.

Raskausaikana ravitsemukselliset vaatimukset ovat ainutlaatuisia ja tietyt ravintoaineet erityisen tärkeitä. Niitä ovat esimeriksi foolihappo, jodi, kalsium, D-vitamiini, antioksidantit ja omega-3 DHA, joista kaikki ovat välttämättömiä äidin ja vauvan hyvinvoinnin kannalta.

Omega-3-rasvahappoja pidetään tärkeinä, koska ne tukevat immuunijärjestelmän, aivojen ja sydämen toimintaa koko elämän ajan. Kehomme ei pysty tuottamaan näitä ravintoaineita riittävästi itse. Omega-3-rasvahappoja on olemassa yli kymmenen erilaista, mutta niiden kaksi päätyyppiä, EPA ja DHA, ovat erityisen tehokkaita. Niitä saadaan laadukkaasta kalasta, merenelävistä tai kalaöljyvalmisteista. Terveyseduista hyötyäkseen naisia kehotetaan raskausaikana nauttimaan vähintään 200 mg omega-3-DHA-rasvahappoja päivässä ja noudattamaan lisäksi yleistä 250 mg:n EPA- ja DHA-päiväsaantisuositusta. Vaikka kala kuuluisi normaaliin ruokavalioon, ravintolisät saattavat silti olla tarpeen riippuen siitä, kuinka paljon DHA:ta keho on ennestään varastoinut. Jos DHA:ta on vain vähän varastossa raskauden alussa, ravintolisän käyttäminen saattaa olla tarpeen jo varhaisessa vaiheessa. Jos DHA:ta sen sijaan on hyvin varastossa raskauden alussa, ravinnon sisältämät omega-3-rasvahapot saattavat riittää koko raskausajan.

Metabolisten muutosten ymmärtäminen
Äidit ovat vauvojen tärkein omega-3-rasvahappojen lähde. Raskauden alussa, ensimmäisellä ja toisella kolmanneksella, äidin keho menee anaboliseen tilaan ja kerryttää tärkeiden ravintoaineiden varastoja, jotta se voi tukea sikiön kasvua ja optimoida mahdollisuudet terveeseen vastasyntyneeseen. Viimeisellä raskauskolmanneksella äidin keho alkaa siirtyä kohti katabolista tilaa. Tässä vaiheessa keho vapauttaa suuren määrän tärkeitä ravintoaineita, esimeriksi omega-rasvahappoja, jotta vauva saa jatkuvasti ravintoaineita ratkaisevan kasvun aikana.

Omega-3 DHA ja EPA: raskausajan ravitsemuksen tehopari
Sekä EPA että DHA ovat merkitykseltään ainutlaatuisia raskaudessa. Raskauden aikana vauvan terveys nojaa äidin kehon omega-3-varastoihin, minkä vuoksi niiden kerryttäminen on tärkeää. DHA tunnetaan sen aivoterveyttä edistävistä vaikutuksista, ja se on olennaista vauvan aivojen ja silmien kehitykselle. Viimeaikaiset tutkimukset viittaavat myös siihen, että korkeat DHA-tasot pienentävät ennenaikaisen synnytyksen riskiä.

– Koska odottavat äidit ovat vauvojen tärkein DHA:n lähde erityisesti viimeisen raskauskolmanneksen aikana, jolloin sikiön aivot ja keho kokonaisuudessaan kehittyvät voimakkaasti, on erittäin tärkeää, että omega-3-varastot ovat kunnossa jo ennen raskautta ja sen aikana”, Zinzinon tutkimus- ja kehitysasiantuntija Emmalee Gisslevik kertoo. Zinzino on globaali terveysteknologiayritys, joka on erikoistunut testipohjaiseen personoituun ravitsemukseen tieteellisesti todistetuilla ravintolisillä ja henkilökohtaisilla terveystesteillä.

Perinteisesti sydänterveyttä edistävistä ja anti-inflammatorisista ominaisuuksistaan tunnettu EPA on nostettu tärkeäksi tekijäksi myös raskauden aikana, sillä se voi tukea DHA:n siirtymistä istukasta sikiöön. Tämä selittää, miksi molemmat rasvahapot ovat tärkeitä ihanteellisen ravintoaineiden saannin kannalta.

Omega-3-rasvahappojen, erityisesti DHA:n, merkitystä raskauden aikana väheksytään usein. Jos imetät, vauva saa kasvua ja kehitystä tukevaa DHA:ta vielä äidinmaidonkin mukana. Lisäksi hyvät DHA-tasot tukevat äitien toipumista ja yleistä hyvinvointia raskauden jälkeen.

Omega-3-ravintolisän valinta
Suosittelemme, että veren omega-3-tasot testataan säännöllisesti raskausaikana kehon ravitsemuksellisten tarpeiden määrittämiseksi. Satunnaiseen kalan syömiseen ja raskausajan ravintolisiin luottaminen ei välttämättä riitä siihen, että kehon omega-3-tasot pysyvät suositelluissa rajoissa, vaan näitä tasoja on seurattava. Zinzino suosittelee lähtötason testausta, jotta saadaan selville kehon nykytila ja mahdollinen tarve omega-3-tasojen kasvattamiselle. Jos päätät ottaa ravintolisän käyttöön, suosittelemme testausta neljän kuukauden välein kehon vasteen selvittämiseksi ja annoskoon säätämiseksi tarvittaessa.

Zinzinon BalanceTest on tieteellinen, kuivasta verestä kotona tehtävä testi, joka kertoo 11 rasvahapon tarkat tasot ja kuuden eri terveysmarkkerin, esimerkiksi omega-6:3-suhteen, tulokset. Testin yksilöllisen rasvahappoprofiilin perusteella Zinzino pystyy tarjoamaan henkilökohtaisia suosituksia ja ohjeita siitä, kuinka voit ylläpitää ja kasvattaa kehosi omega-3-tasoja räätälöidyillä annoksilla luonnollista BalanceOil+-ravintolisää.

Öljyn valmistuksessa on käytetty ainutlaatuista synergististä koostumusta, joka perustuu laadukkaaseen kalaöljyyn ja huippuluokan ekstraneitsytoliiviöljyyn. Sadonkorjuuta ennen kerätyt oliivit sisältävät kalan kanssa samoja luonnollisen voimakkaita antioksidantteja, jotka pitävät omega-3-rasvahapot tuoreina, tehokkaina ja helposti imeytyvinä. Vain lusikallinen päivässä palauttaa turvallisesti kehosi rasvahappotasapainon, suojaa oksidatiiviselta stressiltä ja tukee sydämen ja aivojen normaalia toimintaa raskauden aikana.

– Monimutkaisista ravitsemuksellista tarpeista huolehtiminen raskausaikana voi saada pään pyörälle. Erityisesti räätälöidyt ravintolisäpaketit, kuten Maternity Balance Kit, auttavat siinä huomattavasti. Pakkaus sisältää tieteelliset terveystestit rasvahappotasojen mittaamiseen ja yksilölliset omega-ravintolisät kehon varastojen ylläpitoon. Testin tarjoamat kovat faktat ja suosituksemme antavat arvokasta tietoa elämän mullistavalla matkalla kohti äitiyttä, Gisslevik toteaa.