BalanceOil Tutti Fruttin

Tiedote -

Valitse oikea ravintolisä kasvaville lapsille ja nuorille – omega-3-kalaöljy tarjoaa ratkaisevan ainesosan

Kalassa on luontaisesti runsaasti välttämättömiä rasvahappoja, joita lasten ja nuorten kognitiivinen kehitys vaatii. Valitettavasti lapset syövät nykyään liian vähän kalaa. Siksi monet vanhemmat turvautuvat ravintolisiin, jotka eivät kuitenkaan välttämättä ole tehokkaita. Zinzino on maailmanlaajuinen yksilöllisiä ravintolisiä valmistava yritys. Tässä artikkelissa Zinzinon tutkimus- ja kehitysasiantuntija tohtori Emmalee Gisslevik kertoo, miksi ihmiset tarvitsevat kalan rasvahappoja ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota omega-3-pohjaisia ravintolisiä valittaessa.

Kala on vuosituhansien ajan ollut tärkeä osa ihmisen ruokavaliota. Siitä on saatu riittävästi rasvahappoja, joita ihmiselimistö tarvitsee toimiakseen normaalisti. Kala sisältää D-vitamiinia sekä omega-3- ja omega-6-rasvahappoja, jotka tukevat immuunipuolustusta, silmien ja aivojen toimintaa sekä aivojen kykyä vastaanottaa, tallentaa, käsitellä ja hakea tietoa, mikä on erityisen tärkeää lapsuudessa ja nuoruudessa. Valitettavasti nykyinen länsimainen ruokavalio ei ole yhtä ravitseva kuin ennen, ja kalaa syödään yhä harvemmin. Yhdysvaltain National Institutes of Healthin (NIH) tietojen mukaan tällä hetkellä 80 prosenttia lapsista Euroopassa ja huimat 94 prosenttia lapsista Yhdysvalloissa ei saa ruokavaliostaan riittävästi omega-3-rasvahappoja. Moni valitsee kalan syömisen sijaan ravintolisän. Yksi yleisimmistä ravintolisistä on kalaöljy, joka sisältää runsaasti omega-3-rasvahappoja. Jotta ihmiselimistö pystyy hyödyntämään öljyn sisältämien välttämättömien rasvahappojen ravintoaineet, öljy on sovitettava kunkin henkilön yksilöllisiin tarpeisiin. Vuosien ajan oli suuri mysteeri, miksi kalaöljyllä ei ollut samoja terveyshyötyjä kuin kalalla. Nyt tutkijat kuitenkin tietävät enemmän siitä, miten kalaöljy saadaan kalasta uuttamisen jälkeen säilymään tuoreena pidempään ja siten toimimaan elimistössä. Emmalee Gisslevik selittää:
– Kun rasvahapot ovat kalassa, ne pysyvät vakaina ja vaikuttavina. Kun öljy on uutettu kalasta, sen rasvahapot alkavat välittömästi hapettua. Ihmiselimistöön päästyään ne ovat jo osin härskiintyneet, jolloin solut eivät pysty hyödyntämään niiden sisältämiä ravintoaineita. Zinzino on kehittänyt ainutlaatuisen menetelmän vakauttaa kalaöljyn rasvahapot, jotta ne pysyvät samassa muodossa kuin kalassa. Tämä keksintö on merkinnyt suurta läpimurtoa omega-3-pohjaisten ravintolisien markkinoilla.

Avain ovat polyfenolit
Reilu vuosikymmen sitten, vuonna 2012, Zinzinoon liittyvä tutkijatiimi havaitsi, että oliiviöljyn kemiallinen rakenne muistutti kalojen syömien ja runsaasti omega-3-rasvahappoja sisältävien levien kemiallista rakennetta. Kun petokalat syövät leviä syöneitä kaloja, levien sisältämät ravintoaineet siirtyvät koko kalakantaan. Mitä ylempänä ravintoketjussa petokala on, sitä enemmän omega-3-rasvahappoja se saa. Levien luontaiset antioksidantit ovat ratkaisevan tärkeitä, sillä ne ylläpitävät kalan sisältämien rasvahappojen ravitsevuutta koko ketjussa.
– Kehittämämme ainutlaatuinen koostumus sisältää puhdasta ja laadukasta kalaöljyä ja kylmäpuristettua ekstraneitsytoliiviöljyä, joka tunnetaan suuresta luontaisten antioksidanttien eli polyfenolien pitoisuudestaan, Emmalee Gisslevik selittää. Oliiveista saatu ekstraneitsytoliiviöljy sisältää samankaltaisia polyfenoleja kuin rasvainen kala. Nämä erittäin tehokkaat antioksidantit estävät omega-3-rasvahappojen härskiintymistä, mikä edistää niiden sisältämien ravintoaineiden imeytymistä ihmiselimistöön.

Ravintolisä nuorille
Emmalee Gisslevikillä on pitkä kokemus lasten ja nuorten ravitsemuksen tutkimuksesta, ja hän on muun muassa toiminut aihepiirin opettajana Göteborgin yliopistossa. Hän aloitti Zinzinon tutkimus- ja kehitysasiantuntijana reilu vuosi sitten pääasiassa rasvahappoihin liittyvän syvällisen tietämyksensä vuoksi. Zinzino on maailmanlaajuisesti kasvava yritys, joka kehittää ja myy testeihin perustuvia ja yksilöllisiä ravintolisiä. Se sopi Emmalee Gisslevikille täydellisesti, sillä hän oli jo pitkään etsinyt yritystä, joka keskittyisi uusimman tutkimustiedon soveltamiseen tuotekehityksessään. Emmalee Gisslevik onkin osallistunut Zinzinon ensimmäisen lapsille tarkoitetun tuotteen BalanceOil Tutti Fruttinkehittämiseen. Polyfenolipohjaisessa omega-3-ravintolisässä on Zinzinon ainutlaatuinen koostumus, joka sisältää puhdasta kalaöljyä ja laadukasta kylmäpuristettua oliiviöljyä ja on maustettu hedelmäseoksen makuiseksi. Maku syntyi pitkien kokeilujen, analyysien ja fokusryhmätyöskentelyn tuloksena.
– Kalaöljyn maku on monista lapsista ja nuorista liian voimakas, mutta kun se peitetään toisella miellyttävällä maulla, tuotteesta saadaan heille maistuvampi sisällön kärsimättä. Pitkän testauksen jälkeen valinta osui lopulta hedelmäiseen makuun, josta lapset kaikkialla maailmassa pitävät. Se osoittautui erittäin suosituksi fokusryhmätesteissämme, Emmalee Gisslevik kertoo.

Veritestit viitoittavat tietä
Ennen Zinzinon BalanceOil-öljyjen käytön aloittamista kehotamme asiakkaita tekemään veritestin yksilöllisen lähtötason määrittämiseksi. Veritesti toistetaan neljä kuukautta kuluttua, jotta nähdään tuotteiden elimistössä aikaansaamat muutokset. Zinzinon veritestien analysoinnista vastaa Oslossa sijaitseva riippumaton ja GMP-sertifioitu sopimuslaboratorio Vitas AS. Tulosten perusteella laaditaan yksilöllinen rasvahappoprofiili sekä henkilökohtaiset suositukset siitä, mitä ravintolisiä henkilö tarvitsee ja kuinka paljon. Emmalee Gisslevik kertoo, että lasten veren rasvahappopitoisuudet ovat erilaiset kuin aikuisten. Lasten ja nuorten aineenvaihdunta on nimittäin nopeampi, heidän immuunipuolustuksensa on kehittymättömämpi ja heidän solunsa jakautuvat nopeammin, mikä vaikuttaa veren omegarasvahappokoostumukseen.
– Nykyiset omega-3-rasvahappojen saantisuositukset perustuvat aikuisten tarpeisiin ja rasvahappokoostumukseen. Kun kehitimme ensimmäistä lasten ravintolisäämme, kumppanimme Vitas kehitti myös uudet analyysimenetelmät lasten veritesteille, Emmalee Gisslevik kertoo ja huomauttaa:
– Nyt kaikkien veritestiemme tulokset ja annostelusuosituksemme perustuvat ikää vastaaviin tavoitearvoihin ja suosituksiin. Lapsilla on erilaiset tarpeet kuin aikuisilla. Vaikka monissa tuotepakkauksissa on painotaulukko, se ei aina riitä ohjeeksi. Siksi uudella lapsille suunnatulla BalanceOil-öljyllämme ja koko perheen veritesteillämme on niin suuri merkitys omega-3-ravintolisämarkkinoilla. Meillä on kattava tietokanta, pitkälle kehitetyt prosessit ja syvällistä osaamista terveydestä ja ravintolisistä. Siksi voimme olla varmoja siitä, että tuotteemme todella vaikuttavat elimistöön kaikissa ikäryhmissä ja edistävät lasten ja nuorten kehitystä.

Aiheet

Zinzino on kansainvälinen suoramyyntiyhtiö Skandinaviasta, joka on erikoistunut testipohjaiseen, yksilölliseen ravitsemukseen ja tieteelliseen ihonhoitoon. Se on pörssissä noteerattu julkinen osakeyhtiö, ja sen osakkeet on listattu Nasdaq First North Premier Growth Marketissa. Yhtiön tieteelliseen näyttöön perustuvia ravintolisiä on saatavana yli sadalla markkina-alueella eri puolilla maailmaa. Zinzino omistaa norjalaisen BioActive Foods AS -tutkimusyksikön ja norjalaisen Faun Pharma AS -tuotantoyksikön. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Göteborgissa, Ruotsissa. Lisäksi sillä on sivukonttoreita Euroopassa, Aasiassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa.

Lehdistön yhteyshenkilö CMO +46 72 215 85 81

Tervetuloa Zinzino !

Olemme testipohjaisen ja yksilöidyn ravitsemuksen edelläkävijöitä Skandinaviasta. Tehtävämme on tuoda tasapainoa maailmaan – yksi henkilö kerrallaan. Aloita terveysmatkasi uraauurtavilla ja tieteellisesti todistetuilla ratkaisuilla, jotka tukevat uuden sukupolven ravitsemusta.

421 32 Västra Frölunda