Lead Supply banar vägen för innovativ digital marknadsföring

Det danska företaget Lead Supply som drivs av VD Andreas Linde har revolutionerat den digital låneindustrin genom Googles Smart Bidding och LTV och därmed lyckats att öka antalet konverteringar med 31%.

Lead Supply driver låneplattformen Fair-laan.se, en plattform som ursprungligen var dansk och erbjöd danska låntagare möjligheten att jämföra lån mellan olika digitala banker. Med tiden så har de dock spridit sig och de finns idag i Sverige.

Deras mål är att erbjuda transparenta digitala lån till sina kunder. De har förhoppningar om att i framtiden också kunna minska avståndet mellan låntagare och traditionella banker och börjar erbjuda mer flexibla lösningar till sina kunder. Idag erbjuder de främst lånelösningar som de har i samarbete med digitala banker och långivare. Idén har varit framgångsrik, men det är uppenbarligen inte tillräckligt för det relativt nya företaget som bara funnits i ett par år.

Innovativa marknadsföringstekniker leder till nya framgångar

Enligt deras VD, Andreas Linde, så ligger mycket av deras framgång, som också gett företaget dess självförtroende, i hur de marknadsför sig och sina tjänster. De erbjuder trots allt inte en helt unik lösning och det finns idag väldigt många konkurrerande företag som erbjuder snarlika jämförelsetjänster som de, så att sticka ut är väldigt nödvändigt.

Det som dock får Lead Supply med Fair-laan.se att sticka ut från mängden är hur de samlar och använder data.

”Vi har byggt vårt eget datavaruhus och lagrar information från ett antal olika tjänster, så att vi kan fokusera på alla aspekter som är viktiga för kunderna”, förklarar Linde.

Det här gör det också möjligt för företaget att ligga steget före många av konkurrenterna, eftersom de då kan använda dessa olika uppgifter för att räkna ut ett LTV, så kallat Lifetime Value. Det här gör det möjligt för Lead Supply att räkna ut vad varje kund är värd, och sedan använda det värdet som ett riktmärke för när de ska investera pengarna i marknadsföring, eftersom de vet vad de måste få in per kund för att det ska gå runt.

Alla de här uppgifterna använder sedan företaget för att automatisera sin marknadsföring. Det här används bland annat i Google Analytics men också Google Ads, vilket låter dem använda sig utav så kallad Smart Bidding för att alltid få sina tjänster ut till potentiella kunder, utan att förlora på det i längden.

Men det här gör mer än att bara göra så att företaget hittar kunder och går plus. Genom att automatisera processen så får de mer fria händer över för annat och sparar in där andra företag måste spendera enorma summor på annonsoptimering och annat som lätt får kostnaderna att spåra ur.

Allt det här har visat sig vara en riktig framgångssaga för Lead Supply. De har sedan de applicerat den här strategin lyckats öka antalet månatliga konverteringar med 31% och lyckats få en 17% tillväxt när det kommer till konverteringshastigheten. De har även lyckats spara in pengar och tjäna mer genom att deras annonser presterar bättre och drar in mer kunder till deras samlingstjänster.

”Att automatisera vår budstrategi för annonsering så öppnar vi upp mer resurser och sparar in flera timmar per dag för vår marknadsföringsavdelning, som då kan använda tiden till andra projekt”, säger Andreas Linde om framgången i deras innovativa strategi.

Underlättar expansion till andra länder

Det här gör det också enklare att förstå hur företaget kan ha sitt självförtroende när det kommer till expansioner till andra länder.

”Det blir mer komplext desto mer data som ska bearbetas och att automatisera det här är väsentligt för vår framgång och förmåga att expandera till nya marknader i andra länder”, förklarar Andreas.

Det här är inte heller sluthållplatsen för Lead Supply. Planen är att fortsätta använda automatiserad annonsering och databearbetning för att fortsätta expandera och fånga upp nya potentiella kunder på vägen.

Genom att ha kortat ned avståndet mellan data, bearbetningen av den och användningen utav den så har de fått ett rejält övertag över de andra företagen som försöker konkurrera med dem.

Det här förklarar också hur företaget har sett en så väldigt stor framgång och gått från ett litet nystartat företag på två anställda till de över tjugo anställda som företaget har under sitt tak idag. Om de kan applicera samma automatisering på marknaderna i andra länder så kommer de också få fördelar över de inhemska företagen som tidigare funnits på marknaden i de nya länder där de försöker konkurrera.