Monterro avyttrar Grade

Mjukvaruinvesteraren Monterro avyttrar Grade

Monterro, Nordens ledande investerare av B2B mjukvarubolag, har avyttrat Grade, ett snabbväxande Human Capital Management SaaS-bolag, till Viking Venture.

När Grade förvärvades av Monterro år 2015, hade bolaget utvecklat en plattform för e-utbildning och hantering av lärande i organisationer. Grade har sedan dess utvecklats till en heltäckande SaaS-plattform för kompetensutveckling, lärande och engagemang, med 680.000 användare inom privat och offentlig sektor i Norden. Plattformen ökar medarbetares produktivitet och engagemang och sänker personalomsättningen. Det integreras enkelt med andra HR system och regulatoriska verktyg.

“Vi är verkligen stolta över den tillväxt och det resultat som hela teamet på Grade har uppnått”, säger Thomas Bill, medgrundare av Monterro och styrelseledamot i Grade. “Vår ambition på Monterro är att stötta B2B mjukvarubolag med både strategisk och operativ support för att hantera de utmaningar som uppstår i en tillväxtresa. Vi är glada att se hur framgångsrikt Grade har lyckats skala sin affär och vi ser framemot att fortsätta följa dem framöver”.

Rickard Kajson, VD på Grade tillägger: “Tillsammans med Monterro tog vi fram en strategisk plan för tillväxt, och stegvis har vi utvecklat både plattformen och affärsmodellen. Det har resulterat i en mycket konkurrenskraftig produkt, +20% i årlig tillväxt, en återkommande intäktsmodell med tredubblad ACV-intäkt, inträde i den privata sektorn med många fina vunna affärer, och en SaaS-organisation som nu är redo att ta oss till nästa steg”.

Clearwater International har agerat finansiell rådgivare åt Monterro och Kanter legal rådgivare.

Thomas Bill Revland

Managing Director, and Co-founder of Monterro At Monterro, Thomas is Chairman of the Board of Caspeco, Hypergene, Trapets, and Bliksund, and a board member of Matilda FoodTech, and Lumera. Co-founder of Monterro.