Monterro avyttrar Palette Software till Altor

Monterro avyttrar Palette Software till Altor

Monterro, Nordens ledande B2B mjukvaruinvesterare, avyttrar sitt innehav i Palette Software, ledande mjukvaruleverantör inom automatiserad fakturahantering, till Altor Fund V.

Palette Software förvärvades av Monterro år 2015, och har sedan dess utvecklats till att bli nästa generations Accounts Payable (AP) Automation plattform.

“Vi är verkligen nöjda med tillväxtresan vi lyckats uppnå tillsammans med teamet på Palette”, säger Thomas Bill, medgrundare av Monterro och styrelseordförande i Palette Software. “Vi är glada att se hur framgångsrikt Palette’s VD Mats Ferm och ledningsgruppen har skalat upp företagets produkt och affärsmodell till att bli ledande inom AP Automation. Vi ser framemot att följa deras resa framåt”.

“Monterro har stöttat oss på ett fantastiskt sätt i att skala upp bolaget och göra oss redo för att bli en ledande global aktör, säger Mats Ferm, VD på Palette Software. “Vi har gått från att leverera en on-premise lösning med engångsbetalning till att erbjuda en SaaS-tjänst med en återkommande betalningsmodell. Vi har fyrfaldigat våra återkommande intäkter (s k recurring revenue), vi har ett starkt fotfäste i Norden och även framgångsrikt gått in i USA. Det hade inte varit möjligt utan stödet från Monterro”, fortsätter han.

Petter Samlin, Partner på Altor, tillägger “Vi ser framemot att få in Palette Software bland våra portföljbolag. Vi är verkligen imponerade av vad Palette och alla dess anställda har åstadkommit de senaste åren, och vi ser framemot att hjälpa dem att bli en global ledare inom AP Automation”.

EY har agerat finansiell rådgivare åt Monterro, och Setterwalls legal rådgivare.

Thomas Bill Revland

Managing Director, and Co-founder of Monterro At Monterro, Thomas is Chairman of the Board of Caspeco, Hypergene, Trapets, and Bliksund, and a board member of Matilda FoodTech, and Lumera. Co-founder of Monterro.