Moment

Norska SaaS-bolaget Moment förvärvas av Monterro och satsar internationellt

Svenska Monterro, Nordens ledande B2B-mjukvaruinvesterare, har förvärvat en majoritet i det norska mjukvarubolaget Moment. ”Vi söker efter nordiska B2B-mjukvarubolag med potential att bli världsledande inom sin nisch och Moment är ett sådant bolag. Vi tror starkt på både ledningen och produkten och ser fram emot att tillsammans vidareutveckla bolaget”, säger Erik Syrén, partner i Monterro och blivande styrelseordförande i Moment.

Norska mjukvarubolaget Moment, som erbjuder en komplett lösning för projektstyrning, tidsrapportering, kvalitetssäkring, resursplanering och fakturering, har haft en tillväxt på 50% fem år i rad och målsättningen är att den starka tillväxten ska fortsätta. Många investerare har visat intresse för Moment, men valet föll på Monterro som nya ägare.

– Monterro stod ut som investerare. De erbjuder inte bara kapital, utan även expertis. Monterro har en gedigen branschkunskap och tillför värdefull kompetens. Vi är väldigt nöjda med valet av Monterro och ser att vi tillsammans ska ta nästa steg i vår tillväxtresa, säger Eivind Bøhn, CEO på Moment.

Monterro blir med förvärvet majoritetsägare, men Moments tidigare ägare och nyckelpersoner blir kvar i bolaget.

Monterro stöttar med affärsutveckling för att skala upp verksamheten
Monterro kommer inte att vara en passiv ägare. Bolaget är en aktiv investerare som stöttar med både strategisk och operativ support i de mjukvarubolag de investerar i.

– Vi har alltid ett nära samarbete med ledningen och ägarna i de bolag vi investerar i. Det är ett partnerskap. Moment har en världsledande produkt och mycket nöjda kunder, vi ser att de har stor potential att växa internationellt, säger Erik Syrén på Monterro.

Tillväxt och expansion i Norden och internationellt
Moment har redan många lojala kunder på hemmamarknaden, men har också kunder i 15 övriga länder. På Island är bolaget redan marknadsledande bland arkitektkontor. Bolagets mjukvara är branschanpassad för arkitektkontor, ingenjörer, kreatörer, IT- och konsultverksamheter och redovisningbyråer. Nu ska Moment expandera och växa utanför Norges gränser.

– Moments goda rykte har gjort att vi har vuxit starkt i Norge. Vår ambition är att bli den ledande aktören i hela Norden inom ett par år. Vi ska växa organiskt och genom uppköp. Just nu etablerar vi en säljorganisation i Stockholm och ska bygga upp en stor kundbas i Norden. Vi ser redan positiva effekter av partnerskapet med Monterro, säger Eivind Bøhn.

Moment är teknikdrivet och kundfokuserat
Moment har sedan etableringen för tio år sedan alltid varit teknikdrivet och helt fokuserade på att lösa kunders problem. Moment är framtaget för att minska dubbelarbete hos kunderna och ge mer tid och fokus till deras kärnverksamhet och leveranser.

– Genom en tät dialog med våra kunder har vi kunnat utvecklat en produkt som förenklar deras vardag. Vår lösning kan integreras med över 50 system och där datan flyter fritt mellan systemen. Jag är stolt över det goda samarbetet vi har med våra kunder och hur nöjda de är med oss, säger Eivind Bøhn.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Syrén, Partner på Monterro och blivande styrelseordförande i Moment, mobil: +46 70 738 50 72, mail: erik.syren@monterro.com

Eivind Bøhn, CEO Moment, mobil: +47 958 84 825, mail : eivind@moment.team

Om Monterro
Monterro är den ledande investeraren inom B2B mjukvara i Norden, med målet att göra nordiska mjukvarubolag till marknadsledare. Med operativ erfarenhet från att framgångsrikt ha utvecklat och drivit mjukvarubolag som Pointsec, Episerver, Orc Software, Lime och Palette, arbetar Monterro aktivt med sina portföljbolag för att få dem att växa. En betydande del av fondernas kapital, 30 procent, kommer från Monterros grundare och anställda. Bolaget bildades 2012 och har kontor i Stockholm, Oslo, Munchen och Hanoi. Monterro.com

Moment
Moment är en marknadsledande molntjänst för projektstyrning, tidsrapportering, resursplanering, fakturering och kvalitetssäkring i ett enkelt system. Det möjliggör att data kan flöda fritt mellan valda system, vilket reducerar kundernas manuella arbete. Moment kan integreras med över 50 system, och företaget arbetar tätt ihop med sina kunder för att ständigt förbättra funktionaliteten. Moments vision är att vara det populäraste projektsystemet i världen. Moment.team

Categories

Monterro is the leading B2B software investor in the Nordics, with a mission to turn Nordic software companies into market leaders and global players within their niches. Our team has successfully developed and led companies such as Pointsec, Episerver, Orc Software, Palette and Lime – and we bring this operational experience to the Monterro portfolio, supporting the companies in all aspects of growth. We also bring significant financial commitment to our partnerships, with 30% of capital coming from our partners and employees. Monterro was founded in 2012 and has offices in Stockholm, Oslo, Munich and Hanoi.

Erik Syrén

Managing Director +46 70 738 5072

We turn Nordic software companies into global players.

Monterro is not your typical investment firm. We combine entrepreneurial spirit, business experience and personal networks to support the management teams it partners with. Based in Stockholm, Monterro is a hand-on growth investor targeting software companies in the Nordic region. Unlike other firms, who only invest other people’s money, the Monterro partners have a personal stake in each and every investment. We have skin in the game.

Monterro
Nybrogatan 17