Monterro säljer Next, SaaS-bolaget för byggbranschen, efter femdubblad ARR

Monterro säljer Next, SaaS-bolaget för byggbranschen, efter femdubblad ARR.

Monterro, Nordens ledande mjukvaruinvesterare, säljer SaaS-bolaget Next One Technology till EQT, som investerar i Next tillsammans med Adelis. Next erbjuder projektverktyg och affärssystem anpassat för byggföretag och har i Monterros ägo vuxit kraftigt, främst inom Norden.

Next One Technology förvärvades av Monterro 2019 och har sedan dess blivit det ett av de mest uppskattade affärssystemen bland byggbolag på marknaden. Next har breddat produktportföljen både organiskt och via ett flertal kompletterande tilläggsförvärv, och erbjuder nu en komplett och användarvänlig plattform där byggbolagen kan hantera alla sina projekt och byggprocesser. Organisationen har under perioden vuxit från 25 till 130 anställda.

“Next har haft en fantastisk tillväxt och det har verkligen varit ett nöje att samarbeta med hela teamet”, säger Gustav Lagercrantz, vd på Monterro och avgående styrelseordförande i Next. “Tillsammans har vi steg för steg utvecklat företaget till att bli en ledare inom sin nisch. Vi har byggt en helhetslösning som gör att byggbolag kan effektivisera hela byggprocessen, från planering till fakturering. Vi har också framgångsrikt etablerat Next i Storbritannien och Norge, och skapat en skalbar go-to-market modell för fortsatt expansion internationellt. De har dessutom lyckats femdubbla sin ARR (årliga återkommande intäkt). Resultatet är en verksamhet byggd för långsiktig och lönsam tillväxt. Vi är väldigt stolta över vad vi lyckats åstadkomma tillsammans med ledningen, och vi ser med tillförsikt fram emot att följa deras fortsatta resa.” tillägger han.

“Monterro har gett oss en fantastisk support på den här resan,” säger Johan Jarskog, vd på Next. “Deras expertis och erfarenhet av att skala upp mjukvarubolag har varit ovärderlig. Nu har vi en mycket bra grund för att fortsätta bygga ett ännu bättre erbjudande till byggbranschen och är redo att ta nästa steg i vår internationalisering.” fortsätter han.

Houlihan Lokey har agerat finansiell rådgivare och Setterwalls legal rådgivare.

Om Next One Technology

Next One Technology är en ledande leverantör av affärs- och projekthanteringssystem anpassade för små och medelstora byggföretag. Nexts plattform tillhandahåller en skräddarsydd plattform för verksamhetsstyrning som säkerställer smidig projektgenomförande, förbättrad hanterbarhet och tydlig struktur. Varje dag hjälper vi över 2500 kunder med att optimera sin dagliga verksamhet. Next integrerar alla aspekter i en enhetlig plattform som ger omfattande översikt över hela projektet, från anbud och inköp till leverantörsfakturor, resurser, arbetstimmar, och ÄTA hantering. Next har idag över 130 anställda med kunder i hela Norden och Storbritannien. https://www.next-tech.com

Categories

Monterro is the leading B2B software investor in the Nordics, with a mission to turn Nordic software companies into market leaders and global players within their niches. Our team has successfully developed and led companies such as Pointsec, Episerver and Orc Software – and we bring this operational experience to the Monterro portfolio, supporting the companies in all aspects of growth. We also bring significant financial commitment to our partnerships, with 25% of capital coming from our partners and employees.

Gustav Lagercrantz

Press contact CEO of Monterro At Monterro, Gustav is Chairman of the Board of Matilda Foodtech, Next, TimeEdit, and PLAYipp. He is a board member at Umbraco. +46 70 734 74 11

We turn Nordic software companies into global players.

Monterro is not your typical investment firm. We combine entrepreneurial spirit, business experience and personal networks to support the management teams it partners with. Based in Stockholm, Monterro is a hand-on growth investor targeting software companies in the Nordic region. Unlike other firms, who only invest other people’s money, the Monterro partners have a personal stake in each and every investment. We have skin in the game.

Monterro
    Nybrogatan 17