De neurowetenschapper: Verzwaringsdekens zorgen voor betere slaap

Een goed hulpmiddel voor betere slaap is de verzwaringsdeken omdat deze kalmerend en slaapverwekkend werken, blijkt uit studies. Je valt sneller in slaap, slaapt langer en wordt uitgerust wakker de volgende ochtend.

– Wanneer je onder een verzwaringsdeken slaapt stijgen de niveaus van hormonen oxytocine en serotonine, dit heeft een positief effect op onze slaap. Daarbij daalt het niveau van de stress hormoon cortisol, waarvan bekend is dat het slaap in de weg te staat. Een verzwaringsdeken helpt vaak mensen met slaapproblemen te ontspannen, in slaap te vallen en een betere, langere nachtrust te geven, zegt de neurowetenschapper uit Noorwegen Ole Petter Hjelle.

Een sterke interne kracht

Slaap is even belangrijk voor de mens als eten, zegt Ole Petter Hjelle. En het is noodzakelijk om dagelijks lichaam en geest te herstellen.

– Slaap heeft dezelfde biologische noodzaak als eten. Eten is belangrijk voor het lichaam om optimaal te groeien, herstellen en functioneren. Het is makkelijk te begrijpen waarom wij eten – en wellicht niet zo makkelijk om de noodzaak voor slaap te begrijpen. Toch hebben de twee veel overeenkomsten. Ze worden beiden gecontroleerd door sterke interne krachten, ontwikkeld over miljoenen jaren, zegt de Noorse neurowetenschapper.

Veel positieve effecten

Slaap heeft verschillende functies en voordelen, en alle organen en processen worden versterkt als wij slapen.
– Het hele lichaam wordt positief beïnvloed door slaap. Onder andere, het immuunsysteem wordt versterkt, bloeddruk gaat omlaag en het risico op hart- en vaatziekte verkleind. Eetlust wordt ook gereguleerd als wij slapen en het helpt obesitas tegengaan, zegt Ole Petter Hjelle.

Goed slapen, langer leven

Iedereen weet dat dieet, beweging, roken en alcohol gevolgen hebben op onze gezondheid. Wat weinig mensen weten is dat slaap waarschijnlijk de enige factor in ons leven is dat voor een groot deel bepaalt hoeveel gezonde jaren wij te leven hebben.

– Zelfs de meest basale deeltjes in ons biologie – de DNA-moleculen – worden beïnvloed. Een gevolg hiervan is dat lange termijn slaaptekort het risico op vrijwel alle grote ziekten in het Westen verhoogt.

Het belang van slaap op het immuunsysteem

Het optimaal functioneren van ons immuunsysteem, dat ons beschermd tegen infecties en kanker, is volledig afhankelijk van genoeg slaap.

– Als wij te weinig slapen worden belangrijke activiteiten van ons immuunsysteem geremd. Een voorbeeld hiervan is onze natuurlijke “killer-cells”. Dit zijn onze elite troepen die onvermoeibaar werken om gevaarlijke elementen in ons lichaam op te sporen en af te breken. Gebrek aan slaap vermindert het vermogen van het immuunsysteem om ons te beschermen tegen kanker, zegt de Noorse neurowetenschapper.

Veel mensen kiezen voor onvoldoende slaap

Door voldoende te slapen kan het risico op ziekten zoals hoge bloedvetten, hart- en vaatziekten, diabetes type 2, depressie en vermoeidheidssyndroom worden verkleind.

– Bijna iedereen heeft de positieve effecten gevoeld die voldoende slaap heeft op zowel lichaam als hersenen, en hoe slecht wij functioneren in het dagelijks leven als we moe zijn. Veel mensen weten ook wat de wetenschap zegt over het belang van slaap voor onze gezondheid. Toch nemen we slaap als vanzelfsprekend aan en kiezen we vaak voor minder slaap. Wij mensen zijn de enige soort die ons bewust en opzettelijk de slaap ontneemt. Dat slaap als vanzelfsprekend wordt beschouwd en actief wordt verwijderd, is misschien wel de belangrijkste reden waarom we te weinig slapen, maar het is niet de enige. Veel mensen proberen elke nacht hun broodnodige acht uur slaap te krijgen, maar dat lukt niet en lijden aan slapeloosheid of slaapproblemen, zegt Ole Petter Hjelle.

Onderwerpen

• Ziektes

Over CURA of Sweden

CURA of Sweden is een Zweeds bedrijf dat in 2017 werd opgericht. CURA biedt hoogwaardige slaapkamerproducten gericht op functie en de voordelen van slaap. Het bedrijf maakt onder meer Europa's bestverkochte verzwaringsdeken, de CURA Pearl Classic, dat negen van de tien gebruikers beter laat slapen, zo bleek uit een onderzoek met 450 deelnemers.

Met meer dan 500.000 verkochte verzwaringsdekens, een groeiend assortiment en een groot distributienetwerk werkt CURA of Sweden aan haar langetermijnvisie om zoveel mogelijk mensen te helpen gezonder te slapen.

Perscontacten

Wendelien Hebly