Samler tyske energieksperter til German-Norwegian Energy Dialogue

Under German-Norwegian Energy Dialogue på Ekebergrestauranten 25. april samler Norsk-Tysk Handelskammer tyske og norske energieksperter til dialog om Tysklands kullutfasing, utsiktene for gasseksport og fornybarutbygging i Norge samt mulige forretnings- og samarbeidsmuligheter innen karbonfangst og -lagring (CCS).

– Kullkommisjonens anbefalinger er et stort steg for den tyske Energiewende-debatten. Hovedutfordringen ligger nå hos regjeringen og hvordan den implementerer dette over de neste årene, sier Philipp Litz fra tenketanken Agora Energiewende.

Litz har tidligere jobbet for kullkommisjonen og er invitert til konferansen for å dele sine tanker om hva som skal til for at Kohleausstieg blir en suksess. Statkraft, Hydro og Siemens Energy deltar med innsikt i kullutfasingens betydning fra bransjens perspektiv.

Kullutfasing er bare en del av Tysklands grønne omstilling, som i sin helhet har stor betydning for det europeiske energimarkedet. Fra tysk politisk hold kommer Thorsten Herdan, Director-General, Energy Policy, Heating and Efficiency i det tyske nærings- og energidepartementet, for å snakke om veien videre for Energiewende.

– På tross av kraftig fornybarvekst vil ikke Tyskland nå 2020-målet om CO2-reduksjoner. Klima- og energipolitikk står av den grunn høyt på den politiske dagsorden, og vi er derfor svært fornøyde med å ha med oss blant andre Herdan på årets konferanse, sier Hanne Marit Grønning Strand, senior prosjektleder i Norsk-Tysk Handelskammer.

Kan Tyskland bli en partner i den norske CCS-satsingen?

– Hvis teknologi for CO2-håndtering skal være tilgjengelig innen 2030, må den utvikles ganske snart, sier Hans-Joachim Kümpel, prosjektleder for CCU & CCS i det tyske vitenskapsrådet Acatech.

Til tross for at CCS er eneste løsning for rundt 50 av totalt 137 millioner tonn CO2-utslipp i industrien, er CCS per i dag ikke politisk gjennomførbart i Tyskland. På konferansen gir Kümpel et innblikk i hvorfor og hva som skal til for å få fortgang i den tyske CCS-debatten.

At CCS må bli en viktig del av løsningen for industri er det bred enighet om i Norge. I Equinors Northern Lights-prosjekt ligger det foreløpig an til at CO2 som fanges fra Fortum sitt avfallsanlegg på Klemetsrud og Norcem sin sementfabrikk i Brevik skal transporteres med båt til den norske vestkysten og lagres på havbunnen.

– Siden CO2-transporten foregår med båt, er det altså ingenting som hindrer Equinor i å transportere og lagre CO2 som er fanget fra tyske industrianlegg, sier Grønning Strand.

Årets energidialog modereres av Dr. Arndt von Schemde, partner i Thema Consulting Group, og Liv Monica Stubholt, energipartner i advokatfirmaet Selmer AS.

Om energidialogen

German-Norwegian Energy Dialogue er en plattform for norsk-tysk energisamarbeid. Konferansen arrangeres årlig av Norsk-Tysk Handelskammer i samarbeid med den tyske ambassaden i Oslo. Mer informasjon under: www.german-norwegian.energy

Hanne Marit Grønning Strand
Senior prosjektleder