Ny toppårgang av Conte Ricci Barbera 2019

Ny toppårgang av Conte Ricci Barbera 2019

De seneste to årene i Piemonte har vært utfordrende for vinmakerne i regionen. Etter innhøstingen 2016 som var den siste toppårgang i Piemonte kom to år hvor vinmakerne har kjempet mot utfordrende naturkrefter med både frost, hagl, regn og tørke. Både 2017 og -18 årgangen ble volumene betydelig reduserte på grunn av klima utfordringen som var.

Våren 2019 startet med både mer nedbør og var kaldere enn normalen noe som kunne påvirket til en senere innhøsting også i denne årgang med minst 10 dager. Men en varm og tørr sommer med lange soldager gjorde at druene fikk en fin modningsgrad. De fine sommer forholdene ga optimisme til vinmakerne som kunne se frem til innhøstning av en flott årgang.

2019 årgangen ble dermed en tradisjonell og klassisk årgang sammenlignet med de to foregående og ved innhøstning var druene av svært høy kvalitet med perfekt modning, stramme tanniner og en fin syre.

Conte Ricci Barbera 2019 har en lys rød farge med en intensiv vinøs aroma. Smaken har høy fruktighet og generøs fyldighet i en mykere stil.

En fruktig Barbera som passer perfekt til skinker, salami og lagrede oster men også naturlig match til pizza og de klassiske Italienske rettene Lasagne, Pasta Bolognese og Carbornara

Conte Ricci Barbera 2019 - på BiB og flaske i Basis sortiment

VP nr.: 15469 06 (BiB)

Pris: Kr 439,90