Middelalderskatter overvåkes av Cautus Geo under Stavanger domkirke.

Sikrer kulturminner i Stavanger domkirke

Cautus Geo sikrer miljøovervåking av kulturminner i Stavanger domkirke. Krypkjelleren skjuler historiske skatter. Overvåkingen skal sikre bevaring også i årene fremover.

NIKU gjør arkeologiske undersøkelser under Stavanger domkirke denne våren. Det har sammenheng med restaurering av middelalderkirken. Den har historie fra slutten av 1000-tallet. Byggingen startet omtrent samtidig med opprettelsen av Stavanger bispesete.

Krypkjelleren skjuler historiske skatter. Der er det gravd fram trevirke, tekstiler og graver fra middelalderen i tillegg til mur og -bygningsrester.

– Funnene kan være med på å gi svar på flere store spørsmål i norsk middelalderforskning, som rikssamlingsprosessen, kristningen og bydannelsen, sier prosjektleder Halldis Hobæk i NIKU.

Bevares in situ

Alt graves ikke fram for arkeologiske undersøkelser i år. Mye skal bli liggende under det nye kirkegulvet som skal bygges. På fagspråket heter det  «in situ»-bevaring. Det betyr at kulturminnene skal bli liggende urørt der de ligger. Tanken er at de kan undersøkes i fremtiden.

– Da må vi vite at de bevares i god stand i årene som kommer. At de ligger trygt, der de ligger. Da må vi ha kunnskap om hvordan bevaringsforholdene er og utvikler seg, sier leder for miljøovervåkingsundersøkelsen ved prosjektet, Line Hovd i NIKU.

Utstyret Cautus Geo har installert er ulike type sensorer. De sender signaler til en datalogger som er plassert i kirken.

Sensorene samler data om oksygennivå, vanninnhold, pH-verdier og den slags.

– Cowi har ekspertise på å analysere dataene, mens vi setter det inn i en arkeologisk ramme, sier Hovd.

Fire målepunkter

Hittil er det etablert tre ulike målepunkter under kirkebygget. Ytterligere ett målepunkt skal installeres.

– På et av områdene vi har instrumentert er det funnet spor etter det vi mener er bosetning fra vikingtiden, sier Hovd.

Instrumenteringen er spredt under kirkebygget.

– På alle stedene har vi gjort vurderinger av kulturlagenes bevaringstilstand og tatt ut jordprøver, sier Hovd.

Kulturminner fra middelalderen er sikret også i andre middelalderbyer som Bergen, Trondheim og Tønsberg. Oppdragsgiver er Riksantikvaren.

Utstyr i prosjektet

• Fire jordprofiler skal installeres under domkirken.
  • Hver av profilene har sentralt styreskap med:
      • To vanninnholdssensorer
      • Tre pH-sensorer, fire redokssensorer med en referanseelektrode
      • En oksygensensorer
  • All data presenteres i Cautus Web

Regions

Cautus Geo AS har i mer enn ti år overvåket naturfarer. Vi utvikler, etablerer og drifter ulike målesystemer. Vi har som mål å være ledende innen effektive og sikre løsninger for overvåkning av konstruksjoner, landområder, vann, klima og miljø.

Pressekontakt Administrerende direktør (CEO) +47 996 45 021
Lars Krangnes

CTO CTO, Project/Technology +47 419 20 258

Relatert innhold

Spesialist på geomonitorering. Automatisk overvåking av stabilitet, deformasjon og miljø.

Vi leverer effektive og sikre løsninger for kontinuerlige overvåking for land, vann og utsatte konstruksjoner. Vi kobler årsak og hendelse sammen for felles analyse og varsling i sanntid i Cautus Web. Ved å kombinere ulike sensorer i en plattform, kan man lettere skille unaturlige hendelser fra normale trender.

Cautus Geo
Arnstein Arnebergs vei 28