DEL 4 – 11 tips til hvordan du oppnår suksess med crowdfunding-prosjektet

Har du tenkt på å starte et crowdfunding-prosjekt? Her finner du tipsene til hvordan du oppnår suksess. Denne bloggartikkelen inngår i en serie med fem bloggartikler.

1.  Utarbeid en plan

Som vanlig når du starter et prosjekt, en kampanje eller et selskap, er det viktig med god planlegging og å definere mål og formål, målgrupper, strategi, budsjett og ressurser. Bestem deg for hvor mye penger du må skaffe via crowdfunding.

2.  Avgrens et større prosjekt

Det tar for lang tid å samle inn store pengebeløp, og folk ser trolig ikke ideen eller orker ikke støtte prosjektet.  Folk vil føle at deres bidrag gjør en forskjell og at det blir noe av prosjektet. Det er større mulighet for å nå finansieringsmålet hvis man deler prosjektet opp i mindre, passe store deler.

3.  Finn en vinkling på prosjektet som engasjerer mange

Finn en vinkling på prosjektet som du tror mange kan relatere seg til og som anses å være verdt å støtte.  Aller helst et emne som allerede er knyttet til grupper eller et fellesskap, og at disse finnes på nettet.

4.  Verv ambassadører

I et crowdfunding-prosjekt er det spesielt viktig å finne en bestemt nisje i målgruppen, som du tror kan være ekstra interessert i ditt prosjekt og som kan skape engasjement hos andre, såkalte ambassadører. Disse ambassadørene kan for eksempel finnes innenfor et bestemt geografisk område, ha bestemte interesser/hobbyer, verdier, livssyn m.m.  At målgruppen opplever at de gjør en investering, kan også skape engasjement.  Hvis du engasjerer disse ambassadørene, vil de sikkert fortelle videre til sine venner og bekjente, såkalt viralmarkedsføring. Engasjer også dine egne venner og bekjente.

5.  Lag en fengslende beskrivelse og annet innhold

Det er konkurranse mellom mange crowfunding-prosjekter. Lag en beskrivelse som fengsler og engasjerer leseren. Vi tiltrekkes og inspireres av historier, dvs. storytelling. Fremhev gjerne deg selv, det er ofte lettere å støtte mennesker enn selve prosjektet. Fortell gjerne litt om hvordan du fikk ideen, hvorfor den er viktig, hvilken nytte den gir og for hvem. Få gjerne frem alt annet innhold med beskrivende tekster og bilder. En video pleier å være en god måte å få oppmerksomhet på og til å spre budskapet viralt.

6.  Fortell tydelig hvordan pengene skal brukes

Uansett hvor interessant ideen og prosjektet ditt er, vil de fleste vite nøyaktig hva pengene de gir skal gå til. Velg ut noe i prosjektet som du tror vil være interessant å gi til. Beskriv detaljert og tydelig hva pengene skal gå til og hva kostnadene er. Det vil skape troverdighet og tillit.

7.  Lokk med en belønning

For de som ser på seg selv som investorer, kan du lokke med hva de vil tjene på prosjektet ditt. Det kan også handle om andre fordeler som gratisprodukter, profilartikler eller rabatter. Et konkret eksempel er at de får bli med på premieren eller lanseringen av produktet. Bruk kreativiteten og fantasien. Det er ikke alltid du trenger å ha med en belønning. Ofte kan målgruppen være så engasjert i selve saken, ideen eller produktet som har en verdi i seg selv, eller engasjementet ligger i bare det å kunne hjelpe til. Les flere grunner til hvorfor mennesker bidrar til crowdfunding-prosjekter.

8.  Velg riktig crowdfunding-webområde

Det finnes mange webområder å velge mellom når du skal starte opp ditt crowdfunding-prosjekt. Det finnes webområder for ulike typer prosjekter, alt fra webområder som handler om filmprosjekter til det å starte et nytt selskap. Å velge riktig webområde kan være avgjørende for et vellykket prosjekt.  Du må finne et crowfunding-webområde som passer til din målgruppe.  Her kan du lese mine tips til ulike crowdfunding-webområder.

9.  Spre i sosiale nettverk, ditt eget webområde, andre markedsføringssider og via PR.

Alle i målgruppen er ikke kjent med crowdfunding og befinner seg heller ikke på disse webområdene. Du bør derfor utnytte dine sosiale nettverk, lage ditt eget webområde og kontakte medier for å fortelle om prosjektet. Gjør det enkelt for målgruppen å invitere andre til å støtte prosjektet, for eksempel gjennom ”send videre” eller ”del med”.  Se også bloggerne som dine beste venner. Fokuser på å få populære bloggere, som har samme leserkrets som din målgruppe, til å skrive om ditt prosjekt.

10.  Vær fleksibel og gjør endringer underveis

Selv om du har utarbeidet en god plan, er ikke crowdfunding forutsigbar. Dette er en av grunnene til at det er så spennende å arbeide med crowdfunding. Bidragsyterne vil gi deg verdifull feedback underveis i prosjektet, og det er viktig å ta seg tid til og våge å gjøre endringer.

11.  Bygg på med nye detaljer og argumenter

De fleste finansieringsprosjekter pågår mellom en og tre måneder. De fleste får inn penger i begynnelsen av og mot slutten av prosjektet. Ved å gi ut nye interessante detaljer om prosjekter i innsamlingsperioden, kan du flate ut denne kurven. Planlegg gjerne i forveien hvilke nyheter og opplysninger du vil bygge på.

Les gjerne den siste delen (del 5) i denne artikkelserien om crowdfunding – 6 crowdfunding-webområder som markedsfører ditt prosjekt

Les gjerne også de tidligere publiserte artiklene.
DEL 1 –  Hva er crowdfunding?
DEL 2 – 6 grunner til hvorfor mennesker bidrar til crowdfunding-prosjekter.
DEL 3 – 6 grunner til å starte et prosjekt ved hjelp av crowdfunding

Takk for at du leste artikkelen!

Si gjerne hva du mener om artikkelen. Fortell gjerne om du har noen tips og erfaringer med hvordan man kan lykkes med crowdfunding.

Trenger dere guider for Apples nye mobile operativsystem iOS 6? Eller kanskje du trenger å lære deg Office 365? Nå er det kommet flere tekstguider og videoguider i ComAround Free.

@ThessanW, Therese Walve
 Online Marketing Manager, ComAround