Blogginnlegg -

Skytjenester – en het IT-trend i dag!

Å benytte seg av selvbetjeningsteknologier på skyen er en het trend som blir stadig mer aktuell på markedet. Gjennom nytenking og evnen til å få både medarbeidere og kunder til å bidra med kunnskap og kompetanse, kan bedrifter i dag levere tjenester i verdensklasse. Det krever selvsagt så vel strategi som veloverveide valg av teknologiske løsninger. Å se mulighetene skaper forutsetninger for en vellykket måte å drive utvikling på i dag.

Bedrifter har i dag stor interesse av å benytte seg av en sikker og stabil IT-infrastruktur. Kostnadseffektivisering er også en viktig faktor som alltid er like aktuell. Mye av dette kan løses ved hjelp av skytjenester. Formålet med skytjenester er å slippe de store investeringene i driftsmiljøer, som f.eks. datahaller, servere, nettverk samt skape effektivisering ved å gjøre all IT-kompetanse tilgjengelig.

Skytjenester er i dag en het trend i IT-verdenen. Public cloud, Private cloud og hybrid cloud er tre typer skyer som er i vinden i år. Ifølge analyseselskapet IDC vil andelen forretningskritiske applikasjoner som svenske bedrifter bruker på skyen, fordoble seg på et drøyt år. Overgangen til skyen drives i stor grad av leverandører for å sikre kostnadseffektiviseringene som er identifisert. IDC antar at hele åtti prosent av alle nye forretningssystemer vil bli utviklet for skyen. Akkurat nå ser vi også at flere tradisjonelle IT-aktører, f.eks. Microsoft, IBM og HP blir stadig større aktører på skyen. (Kilde; Tech Republic og IDC)

De fleste IT-leverandører har som mål å gjøre medarbeiderne og kundene fornøyde med IT-tjenestene samtidig som de fokuserer på kostnadsbesparelsene. Ved å skape en levende arbeidsplass som hele tiden oppdateres, kan bedriftene lykkes med å oppnå sine egne mål og samtidig skape langsiktig lønnsomhet hos kundene.

En sikker og effektiv måte å skape langsiktig kundetilfredshet hos medarbeiderne og kunden, er å eliminere interne flaskehalser og andre administrative problemer. Å tilfredsstille kundens ønsker og behov innen alle deler av virksomhetens organisasjon ved hjelp av et automatisk selvbetjeningssystem, f.eks. en selvbetjeningsportal (Self Service Workplace), øker effektiviseringen. Ved å tilby funksjoner som selvbetjent migrering av PC-arbeidsplasser kan man også skape en forbedret leveranse der kunnskap og kompetanse ivaretas på en effektiv måte.

Å benytte seg av selvbetjeningsteknologier på skyen er en het trend som blir stadig mer aktuell på markedet i dag.  Dette underbygges av stadig flere rapporter som peker på den høye interessen for kulturendring innen bedriftene. Noen konklusjoner man kan trekke, er:

• Alt blir trådløst. Det vil finnes mer informasjon på skyen, lett tilgjengelig for alle som trenger den – men også for de som ikke har rett til den. Derfor øker sikkerhetsrisikoene.
  • Datamaskinene blir stadig smartere. Stadig flere tjenester erstattes av datamaskiner
  • Bedrifter og ansatte får det bedre med et ærlig ment sosialt engasjement. Bruken av samarbeidsverktøy som f.eks. videokonferanser og Self Service blir stadig vanligere. Dette krever støtte fra ledelsen og er en medvirkende faktor til kompetanse og kunnskapsdeling. Det sosiale engasjementet i form av entreprenørskap og frivillig (sosialt) arbeid i arbeidstiden vil med dette fortsette å vokse.

Det er ingen tvil om at trendene vil slå gjennom, og det går svært raskt. Å bare skape effektivisering ved å ommøblere på kontoret for et aktivitetsstyrt arbeidsmiljø uten å ta inn teknologien, vil være en feiltakelse. Det blir stadig viktigere for IT-sjefer å se helheten for å kunne følge dagens trender.

Hvilke erfaringer har du med selvbetjeningstjenester eller andre tjenester på skyen? Har du spørsmål til artikkelen? Skriv gjerne en kommentar og fortell hva du mener. Vil du vite mer om selvbetjening, kan du lese artikkelen ”Er selvbetjening bra eller dårlig for meg som kunde, ansatt eller min bedrift?” Jeg vil fortsette å diskutere mer om ulike former for selvbetjening i kommende artikler.

Jannica Wahlund, JanCan Konsult, www.jancan-konsult.com