67% av kvinner kjenner ikke sitt eget dekkmerke

67% av kvinner kjenner ikke sitt eget dekkmerke

En landsomfattende undersøkelse viser at hele 67 prosent av norske kvinner ikke vet hvilket dekkmerke de har på sin egen bil. Blant syklister er tallene enda mer alarmerende. - Skremmende tall, sier Frank Larsen fra Continental Dekk Norge.

Det er Infact og Continental Dekk Norge som nylig har gjennomført en landsdekkende undersøkelse om nordmenns forhold til både bil- og sykkeldekk. Rett i overkant av 1000 personer ble spurt, og av de som eier bil svarte over 60% av de ikke vet hvilken fabrikk dekkene deres kommer fra. Blant kvinner var det hele 67% som svarte det samme.

- Disse tallene er skremmende. Jeg antar at de som ikke vet hvilket dekkmerke de kjører på, i hvert fall vet om de kjører på sommer- eller vinterdekk. Men jeg vil tro kunnskapen om sine egne dekk stopper der. Hvis man ikke vet hvilket dekkmerke man har, er det grunn til å tro at man ikke har et spesielt bevisst forhold til hvilke type dekk man bruker, og om dette er kvalitetsdekk eller ikke. Når vi vet hvor ekstremt viktig det er med gode dekk for å unngå ulykker er dette nedslående tall, sier Frank Larsen, teknisk sjef for Continental i Norden.

Undersøkelsen viser at over 60% av de mellom 18 og 29 år vet hvilket dekkmerke de har på bilen sin, mens bare 44,4% av de over 65 år vet det samme. Undersøkelsen viser også at vestlendinger er de med det minst bevisste forholdet til sine egne bildekk.

- Hadde vi fått flere til å bli mer bevisste rundt sine egne bildekk, og forstå hvor viktig det er med gode bildekk, er jeg helt sikker på at vi ville redusert antall ulykker i Norge, sier Larsen.

Lite bevissthet rundt sykkeldekk
Infact har også spurt nordmenn om deres forhold til sykkeldekk. Hele 80 prosent svarer at de ikke vet hvilket dekkmerke de har på sin egen sykkel.

- At mange ikke har et bevisst forhold til sykkeldekkene sine er kanskje ikke så overraskende, men at det skulle være så mange er nedslående. Et bevisst valg av kvalitetsdekk til den daglige transport, trening eller rekreasjonsbruk gir ikke bare økt sikkerhet i form av bedre grep og punkteringssikkerhet, men det kan også endre sykkelens egenskaper betydelig, sier Veronica Vikestrand fra Sportpartner, som importerer Continental sykkeldekk til Norge.

Undersøkelsen viser at det er kvinner som vet minst om sine sykkeldekk. Kun 9,3% av kvinnene vet hvilket dekkmerke de har på sykkelen sin. Undersøkelsen er ganske jevnt fordelt på landsdel og alder, men viser likevel at de unge, og de fra Sør-Norge har det mest bevisste forholdet til sine sykkeldekk.

Continental utvikler avansert teknologi for både person- og varetransport. Og som internasjonal dekkprodusent, leverandør til bilindustrien og øvrig industri tilbyr Continental bærekraftige, sikre og komfortable løsninger. Med sine fem divisjoner, Chassis og Sikkerhet, Interiør, Powertrain, Dekk og ContiTech hadde selskapet en omsetning på ca 34.5 milliarder euro i 2014 og sysselsetter i dag rundt 190.000 personer i 49 land.