Bønder ønsker en mer bærekraftig fremtid

Bønder ønsker en mer bærekraftig fremtid

En internasjonal undersøkelse utført av Continental viser at bønder ikke ser på bærekraft bare som en viktig suksessfaktor for deres virksomhet, men at bærekraft også er dypt forankret i hvordan de ønsker å drive jordbruk i tiden fremover.

Bønder ønsker å jobbe på bærekraftige gårder og er forpliktet til å bruke ressursbesparende løsninger. Dette er funnene i «Agriculture in Transition»-studien utført av Continental sammen med markedsundersøkelsesinstituttet Innofact AG høsten 2023.

503 bønder fra fem land ble spurt om deres daglige arbeid, deres bekymringer og utfordringer. En analyse av de samlede resultatene viser at bønder over hele verden ikke bare er åpne for bærekraftig endring, men anser det som den viktigste oppgaven av alle.

Respondentene rangerer miljøvennlig landbruk som den viktigste faktoren som vil avgjøre suksessen til virksomheten deres på mellomlang sikt, foran sikkerhet og digitalisering.

Merker klimaendringene
At bøndene er bekymret for virkningene av klimaendringene er neppe overraskende, gitt det økende tempoet i globale klimaendringer. Men det faktum at nesten to tredjedeler av respondentene (rundt 63 prosent) daglig opplever klimaendringer og deres effekter, som endringer i vær og miljøforhold, illustrerer det presserende behovet for handling.

-Vi ser den høye verdien bønder setter på bærekraft i vår studie som en oppfordring til handling. Det er ikke nok å bare svare på bøndenes krav. Som teknologiselskap ønsker vi å gå foran. Ved å aktivt utvikle og levere innovative og miljøvennlige teknologier. Det er vårt ansvar å utstyre bøndene med løsningene og kunnskapen de trenger for å håndtere denne endringen. Gjennom utviklingen av bærekraftige og avanserte teknologier kan vi bidra til å lede landbruket inn i en fremtid der miljømessig bærekraft og økonomisk lønnsomhet går hånd i hånd, sier Mario Branco, leder for Off-Highway hos Continental.

Bønder har en positiv holdning til bærekraft

Studien viser at bøndene er klare til å omfavne endring. Hovedfunnet er at dette er drevet av en personlig interesse: rundt åtte av ti bønder (79 prosent) anser det som viktig å jobbe for en gård som er forpliktet til miljøet og som proaktivt tar opp spørsmålet om bærekraft. For nesten ni av ti bønder (rundt 87 prosent) er det viktig at maskiner og utstyr som brukes på gården bidrar til bærekraft.

Men bøndene går også fra holdning til handling: Flertallet av bøndene er forpliktet til å forvalte jordbruksarealet sitt på en miljømessig ansvarlig måte. Rundt 78 prosent av bøndene bruker mer bærekraftige alternativer til konvensjonelle plantevernmidler. De er også motivert til å gjøre bruken av maskiner mer bærekraftig og miljøvennlig.

82 prosent av bøndene sier det er viktig å bruke energieffektive teknologier og landbruksmaskiner, for eksempel kjøretøy med bærekraftige drivsystemer eller spesielt lette maskiner.

Rundt 34 prosent av de spurte understreker behovet for mer bærekraftig teknologi. Holdbarhet på utstyr er den viktigste saken for om lag 62 prosent av bøndene. Dette understreker bøndenes innsats for å bruke ressursene effektivt og bærekraftig.

Flere mennesker og mindre matjord
Continental forbindes som oftest med dekk, men den tyske teknologigiganten er også en pådriver for et mer moderne, bærekraftig og effektivt landbruk.

Industri 4.0 er et uttrykk som blir brukt i mange bransjer, og som også er høyaktuelt når det kommer til landbruket. Befolkningen på jorda øker stadig, og de siste prognosene til FN sier at befolkningen vil øke fra dagens rundt 7,9 milliarder mennesker til over 10 milliarder i 2050.

Dette fører naturlig nok til en utfordring ettersom etterspørselen etter mat og drikke øker betraktelig, samtidig som dyrkbar jord minker. Som det også har vært mye fokus på i norske medier den siste tiden, så bygges mye av naturen ned. På verdensbasis forsvinner det rundt 12 millioner hektar med dyrkbar mark hvert år til enten utbygging av bygninger og infrastruktur, eller feildyrking som ødelegger jorda.

Forbrukeratferden endrer seg også, og bevisstheten rundt miljøvern, produksjonsprosesser, produktets opprinnelse, oppdrettsmetoder, dyrehold, samt mattrygghet og kvalitetssikring har økt. Dette er også synlig hos produsentene som ønsker å redusere det økologiske fotavtrykket fra produktene sine. Og det er her Continental kommer inn, i tett samarbeid med landbruksnæringen.

Off-Highway
Continental har en egen organisasjon som heter «Off-Highway» som skaper smarte løsninger for blant annet landbruksnæringen, ved hjelp av for eksempel digitalisering. Mer konkret dreier det seg om å forbedre effektiviteten til landbruksmaskinene, men også arbeidsprosessene.

-Vi ser på hele prosessen for å utvikle et mer miljøvennlig landbruk gjennom smarte systemer og produkter, sier leder for Off-Highway Mario Branco.

Det dreier seg blant annet om bruke sensorteknologi som gir skreddersydde løsninger for landbrukssektoren, materiellhåndtering og å optimalisere produksjonspotensialet gjennom digitalisering.

-Vi jobber hånd i hånd med lokale bønder rundt om i verden for å utvikle digitale teknologier så vel som kjøretøyer som muliggjør en effektiv landbruksdrift med høy avkastning.

Samarbeid med Claas
Et eksempel på en smart løsning er Continentals helelektriske og autonome robotutstyr Contadino, som kan monteres modulært for landbruksformål og overvåker vekstprosessen til planter, ugress, frø, og leverer næringsstoffer der det trengs.

Eller Continentals ProViu 360, som er et digitalt kamerasystem, med et 360° kamera i HD-oppløsning. ProViu 360 har også berøringsskjerm og fanger opp verdifull informasjon om kjøretøyets tilstand.

Dessuten jobber Continental med å bruke droneteknologi som allerede brukes i transportbåndindustrien. Continental tilbyr også landbruksmaskiner intelligente dekk med VF-teknologi (very high flexion) og sensorer for å kontinuerlig måle og overvåke dekkets tilstand, som igjen øker produktiviteten, ytelsen og førerkomforten, samtidig som drivstofforbruk, dekkslitasje og nedetid reduseres.

Et vellykket eksempel på samarbeidet mellom Continental og jordbruket er landbruksmaskinprodusenten CLAAS. Begge jobbet i fellesskap for å utvikle en intelligent drivrem som bruker sensorteknologi for å permanent overvåke drivremmenes tilstand i skurtreskere og på den måten lettere forutse vedlikehold.

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av personer og tjenester. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive, intelligente og rimelige løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2022 omsatte Continental for 39,4 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 200 000 personer i 57 land.

Forretningsområdet dekk, har 24 produksjons- og utviklingsavdelinger over hele verden. Continental er blant de ledende dekkprodusentene med rundt 57 000 ansatte og omsatte i 2022 for 14 milliarder euro på dette området. Continental blir rangert som en av teknologilederne innen dekkproduksjon og tilbyr et bredt sortiment for personbiler, kommersielle og spesielle kjøretøy, samt tohjulinger. Gjennom kontinuerlig investering i forskning og utvikling er Continental en stor bidragsyter til trygg, kostnadseffektiv og mer miljøvennlig mobilitiet. Porteføljen inkluderer tjenester for dekkhandelen og flåteapplikasjoner, samt digitale styringssystemer for dekk.