Dette irriterer oss mest i trafikken

Dette irriterer oss mest i trafikken

Å kjøre bil gir stor frihetsfølelse. Det er i bilen man får tid til å være for seg selv, og være seg selv. Tanken på å ha potensielt irriterende og fortyrrende medpassasjerer med på kjøreturen er nemlig så stor at nær 40 prosent av oss aller helst foretrekker å være helt alene i bilen. Berusede personer er de desidert verste passasjerene, tett etterfulgt av nærmeste familie. Bare 17 prosent av oss er så rolige til sinns at vi aldri lar oss affisere av oppførselen til medpassasjerene, ifølge undersøkelsen gjennomfort av Respons Analyse.
Det er dekkfabrikanten Continental Dekk som står bak undersøkelsen. Selskapet har stort fokus på trafikksikkerhet. Hensikten med undersøkelsen var å kartlegge faktorer som kan forstyrre sjåføren på veien.
Undersøkelsen er gjennomført med glimt i øyet, men funnene er alvorlig nok. Bilkjøring krever full  årevåkenhet. Distraksjoner som irriterende passasjerer går ut over det en sjåfør skal gjøre: Å ha full konsentrasjon på veien, sier Halvor Eggen i Continental Dekk.

Slekten er verst
Foruten berusede personer mener de spurte at slekten er de aller verste medpassasjerene. Partneren er den klart mest irriterende, tett etterfulgt av unger, mødre, og nettopp svigermor.
– Når det kommer til kjønn, er det tydelig at menn fortsatt er fra Mars og kvinner fra Venus: Over 60 prosent av kvinnene synes menn er de mest irriterende passasjerene. Nøyaktig tilsvarende tall har vi for menn, forklarer Halvor Eggen.

De mest plagsomme
Respondentene ble også bedt om å svare på hvilke ti forhåndsdefinerte passasjertyper de mente var de mest irriterende. ”Sidesjåføren” og ”Bedreviteren” fikk den tvilsomme æren av å komme på delt førsteplass. Rundt 40 prosent av de spurte hadde disse passasjertypene på topp. ”Sidesjåføren” er passasjeren som ikke klarer å holde hender, føtter og meninger for seg selv mens hans liksombremser for hvert kryss og slår hendene i bordet i panikk. ”Bedreviteren” er den som uavbrutt retter på sjåføren uansett hva det dreier seg om.

Ferietid
Etter alminnelige hverdager, er ferie tidspunktet hvor sjåførene flest ganger blir irritert over medpassasjerene (20 prosent).
– Bilferie er både gøy og anstrengende. Med hele familien i bilen kan det fort oppstå episoder hvor sjåføren irriterer seg så mye at det kan gå utover trafikksikkerheten. Sørg for å at bilen er i forsvarlig stand, aktiviser barna i baksetet mest mulig, og ikke kjør for lange strekninger om gangen. Hyppige stopp er bra for både passasjerer og sjåfør!

Funnene:

• Undersøkelsen ble gjennomført med 1140 informanter over 18 år i et representativt  utvalg av befolkningen.

• Undersøkelsen ble gjennomført av Respons Analyse i april 2011.

• Baksetesjåføren (20%) og bedreviteren (20%) er de mest irriterende passasjerene.

• 70% har minst noen få ganger blitt lettere irritert i løpet av en vanlig tur med en spesielt irriterende medpassasjer.

• Berusete personer er de desidert verste passasjerene (55%) fulgt av partneren (17%) på 2. plass.

• 28% prøver å nngå bilturer med enkelte mennesker fordi de vet at de vil oppføre seg på en spesiell måte.

• 14% har bedt en medpassasjer om å komme seg ut av bilen fordi de ikke orket mer.

• 45% plages aldri av medpassasjer mens 24% oppgir at de plages mest i hverdagen.

• 60% synes menn er de verste medpassasjerene men menn synes det motsatte.

• 66% ville sagt ifra hvis en medpassasjer oppførte seg på en måte som irriterte dem.

• 38% foretrekker som oftest å være alene i bilen, 39% vil ikke være alene.

• 27% oppgir at de er den stille passasjertypen. Menn oppgir i større grad enn kvinner at de er den stille passasjertypen (33% mot 21%). Kvinner oppgir i større grad enn menn at de er sangstjernen (6% mot 2%), snorkeren (5% mot 1%) og baksetesjåføren (4% mot 1%).

De verste passasjertypene ( de verste først – tall i prosent)

Baksetesjåføren (20%): Klarer ikke å holde hender, føtter og meninger for seg selv. Denne passasjeren liksombremser foran hvert kryss, slår hendene i dashbordet i panikk og kommenterer hver eneste sving.

Bedreviteren (20%): Retter uavbrutt på radioen/navigeringssystemet/sjåføren. Vet best, uansett hva det dreier seg om.

Sinnataggen (13%): Blir lett provosert av andre bilister på veien og uttrykker det med sinte tilrop og hissig gestikulering

Den rastløse (9%): Kjeder seg i hjel på lange bilturer og plukker på alt som kan plukkes på i bilen, vrir på knotter, bytter stadig radiokanal og fikler uavbrutt med brytere og knotter på dashbordet.

Bableren (7%): Klarer ikke å være stille og babler i vei, uansett om det er grytidlig og man helst bare vil ha fred og ro i bilen. Favorittema er ungene, stress og andre uinteressante filleting.

Den tissetrengte (4%): Må på do hvert tjuende minutt og ber hele tiden sjåføren om å stoppe på neste bensinstasjon.

Den stille (4%): Sier ikke noe, sitter stille og rolig og lukker døren forsiktig når vedkommende går.

Snorkeren (4%): Denne passasjeren er ikke noe godt selskap i bilen. Sovner så snart bilturen har startet, snorker hele veien og våkner ikke før turen er slutt.

Kartleseren: Er besatt av kjøreruten og passer hele tiden på at man er på rett vei. Kommer stadig med forslag til snarveier og ber sjåføren om å svinge hit eller dit.

Lufteren (2%): Føler seg ”innesperret” i bilen og insisterer på å ha vinduene åpne, klimaanlegget på full guffe og hodet ut av vinduet for å "få litt frisk luft" store deler av turen.

Sangstjernen(2%): Synger høyt med på alle sanger som spilles på radioen uten å ta det minste hensyn til de andre passasjerene eller det faktum at vedkommende synger skjærende falskt.

Med en omsetning på rundt 25,5 mrd euro i 2010, er Continental en av verdens største leverandører til bilindustrien. Som leverandør av blant annet bremsesystemer, chassis-komponenter, bilelektronikk, dekk, sikkerhetssystemer og tekniske slanger bidrar Continental til økt trygghet i trafikken samt global klimasikkerhet. Selskapet er også en partner i fremtidens nettverkskommunikasjon mellom biler. Continental har 149.000 ansatte i 46 land.