Hvor ofte sjekker du lufttrykket i dekkene dine?

Hvor ofte sjekker du lufttrykket i dekkene dine?

En fersk undersøkelse blant nordmenn viser at nesten halvparten kun sjekker lufttrykket i dekkene når de skifter hjul to ganger i året. – Det er altfor sjelden, mener norsk dekkekspert.

Det er analysebyrået Infact som har gjennomført undersøkelsen for Continental Dekk Norge. De over tusen respondentene fra et representativt utvalg av Norges befolkning fikk spørsmål om hvor ofte de de sjekker lufttrykket i dekkene sine.

48,5 prosent svarte at de kun gjør dette ved hjulskift, 20,8 prosent oppga at de sjekker lufttrykket månedlig, mens 15,7 prosent oppga at de kun sjekker lufttrykk hvis de ser at det er mindre luft i et av dekkene. 4,3 prosent svarte at de sjekker lufttrykket ukentlig, 2,1% gjør det aldri, mens 8,6% svarte «vet ikke».

Det er også forskjell på kjønn, aldersgrupper og hvor man bor i Norge. 42,2 prosent av mennene oppga at de kun sjekker lufttrykket i forbindelse med hjulskift, mens 55,3 prosent av kvinnene svarte det samme. Fordelingen på alder var relativt lik, mens folk på Vestlandet er de som sjekker lufttrykket oftest ifølge undersøkelsen til Infact.

Dekkekspert er kritisk
- Mange sjekker lufttrykket i disse dager når de legger om til sommerdekk, men det må sjekkes langt oftere enn som så. Å kun sjekke lufttrykket i forbindelse med hjulskift er altfor sjelden. Vår anbefaling er å sjekke minst en gang per måned, sier produktsjef hos Continental, Knut Knudsen.

Feil lufttrykk endrer bilens kjøreegenskaper. Både bremselengde, kjøreegenskaper og grep på vått føre kan bli vesentlig dårligere med feil lufttrykk. Dessuten vil feil lufttrykk også øke rullemotstanden og dermed føre til høyere drivstofforbruk. Til syvende og sist vil man også redusere levetiden til dekkene med feil lufttrykk.

For å sjekke lufttrykket i dekkene er det bare å dra innom nærmeste bensinstasjon og sette luftpistolen på ventilen. Da ser man umiddelbart hvilket lufttrykk man har. Det er viktig at bilen står relativt plant og at man ikke har kjørt lenge på forhånd slik at dekkene er varme.

Hva som er riktig lufttrykk ser man i instruksjonsboka til bilen, i dørkarmen eller på en plakat som pleier å henge på bensinstasjonen. Det oppgis også hvor mye luft man skal ha i dekkene hvis bilen er fullastet, noe den ofte er om man skal på ferie.

- Når man vet hva som er rett lufttrykk er det bare å fylle ekstra eller eventuelt slippe ut litt luft. Det er også viktig å huske at lufttrykket kan endre seg, så vi anbefaler at man sjekker en gang i måneden, sier Knudsen.

Moderne biler har i dag TPMS, en såkalt Tire Pressure Monitoring System, i dekkene. Dette systemet vil varsle sjåføren hvis lufttrykket er feil.

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av personer og tjenester. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive, intelligente og rimelige løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2019 omsatte Continental for 44,5 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 240 000 personer i 59 land. Forretningsområdet dekk, har 24 produksjons- og utviklingsavdelinger over hele verden. Continental er blant de ledende dekkprodusentene med mer enn 56 000 ansatte og omsatte i 2019 for 11,7 milliarder euro på dette området.

Continental blir rangert som en av teknologilederne innen dekkproduksjon og tilbyr et bredt sortiment for personbiler, kommersielle og spesielle kjøretøy, samt tohjulinger. Gjennom kontinuerlig investering i forskning og utvikling er Continental en stor bidragsyter til trygg, kostnadseffektiv og mer miljøvennlig mobilitiet. Porteføljen inkluderer tjenester for dekkhandelen og flåteapplikasjoner, samt digitale styringssystemer for dekk.