Kan en bil ha null utslipp?

Kan en bil ha null utslipp?

På årets Zerokonferanse deltok administrerende direktør i Continental Dekk Norge, Hege Eike Larsen, i en debatt om hvordan man kan få til at også produksjonsutslippene og de totale klimagassutslippene fra bilen går til null.

Elektriske biler forurenser mindre enn biler med en forbrenningsmotor, og er i prinsippet utslippsfrie i bruk, men helt «nullutslipp» er de jo ikke. Det slippes ut klimagasser i forbindelse med produksjon, det er ikke alltid strømmen kommer fra fornybar energi og det er utslipp forbundet med slitasje av asfalt og dekk.

Dette var temaet i paneldebatten «Nullutslippsbilen – en gavepakke til norsk grønn industri» på Zerokonferansen denne uken, og en av deltakerne var adm.direktør i Continental Dekk Norge, Hege Eike Larsen.

Continental har som mål å være det mest progressive dekkselskapet når det gjelder miljømessig og sosialt ansvar, som kontinuerlig skal drive frem innovative teknologier og bærekraftige løsninger langs hele verdikjeden.

-Vi vet allerede hva som ligger foran oss: en renere, mer bærekraftig og karbonnøytral fremtid. Vi har ikke bare satt oss ambisiøse mål som vil hjelpe oss å nå målet vårt om å bli det mest progressive dekkselskapet når det gjelder miljømessig og sosialt ansvar – vi tar allerede konkrete skritt for å komme dit, sier Eike Larsen.

Dette fikk Continental også fortalt Norges statsminister, Jonas Gahr Støre, som tok turen innom Continental sin stand på konferansen.

For å være med på å få hele bilen til null, er det tre områder som er viktige for Continental; et dekks rullemotstand, materialforbruk og gjenvinning, og ikke minst produksjon og distribusjon.

Mer lettrullende dekk er bedre for miljøet
Et dekks rullemotstand har direkte påvirkning på energiforbruket til et kjøretøy – uavhengig av drivtype. Enkelt sagt: mer lettrullende dekk gir lavere drivstoff- og energiforbruk, som igjen er bedre for miljøet.

-Continental har utviklet et personbildekk med kraftig forbedret rullemotstand, som overgår EUs standardkrav med hele 17%, sier Eike Larsen, og fortsetter: -Hadde alle biler i Norge vært utstyr med dekk som har 15 prosent lavere rullemotstand hadde vi kunne spart, i Norge alene opp mot 90 tusen Tonn Co2-utlslipp årlig.

Bærekraftige og resirkulerte materialer i dekkene
Innen 2030 skal alle våre produkter inneholde 40% bærekraftige og resirkulerte materialer. Dette gjør Continental ved å utvikle bærekraftige løsninger langs hele verdikjeden til et dekk. Continental følger en helhetlig tilnærming for å gjøre materialinnhenting, produksjon og bruk av våre dekk, samt regummiering og resirkulering av utgåtte dekk, så miljøvennlig, energieffektiv og karbonnøytral som mulig.

-En forretningsmodell som virkelig er sirkulær kan ikke gjennomføres av ett selskap alene. Det krever en syklus der partnerne i verdikjeden jobber tett sammen. Dette gjør at biologiske og tekniske produktsykluser kan løpe jevnt og effektivt. Vi jobber intenst med å redusere avfallet som genereres på våre lokasjonerog øke gjenvinningsgraden vår til 95% innen 2030. På denne måten legger vi allerede kursen for en fremtid der ressursene brukes best mulig og langsiktig med varig bruk, sier Eike Larsen.

UltraContact NXT
Continental er allerede i gang med å produsere dekk på en mer bærekraftig måte enn tidligere, og lengst fremme er Continental UltraContact NXT. Med trippel A-klassifiering på EU-dekkmerket har det beste score på rullemotstand, våtbremsing og rullestøy, uten å gå på kompromiss av kvalitet og sikkerhet. UltraContact NXT laget av opptil 65 prosent fornybare, resirkulerte og massebalansesertifiserte materialer.

Continental sin innovative ContiRe.Tex-teknologi er også tatt i bruk for UltraContact NXT. I ContiRe.Tex-teknologi er PET flasker benyttet for å lage polyesterfibre som erstatter ordinære materialer i dekkproduksjonen og som ellers ville ha havnet i forbrenningsovner eller søppelfyllinger, som ellers ville ha havnet i forbrenningsovner eller søppelfyllinger.

Regummierte buss- og lastebildekk
For transportsektoren jobber Continental for å hjelpe bransjen med å møte de utfordringene de står ovenfor. Det forventes at for bussbransjen vil passasjertallene sannsynligvis stige på grunn av ulike politiske tiltak, mangelen på sjåfører vil øke, og tøffere anbudskrav øker press på selskaper om å bytte til alternative drivsystemer og digitalisering. For transportører er en flåtes totale kjøretøykostnader viktig for lønnsomheten.

Regummiering av dekk er et effektivt tiltak for å redusere miljøpåvirkningen ved å spare råvarer, vann og energi under produksjonen. Med regummiering kan man bruke mye av dekket både to og tre ganger, faktisk kan man gjenbruke rundt 70 prosent av det originale dekket, og regummierte dekk er både trygge og svært slitesterke. Flåter kan redusere dekkostnadene med så mye som 40 prosent med regummierte dekk-løsninger, og er med det et avgjørende element i ContiLifeCycle-løsningen, som er en av pilarene i Continentals innovative «Lowest overall driving cost»-konsept (LODC).

Produksjon og distribusjon for det norske markedet
Continental har dekkfabrikker over hele verden, som kontinuerlig jobber med å optimalisere energiforbruket. Som et resultat av mange års hardt arbeid bruker Continental allerede 55 prosent mindre vann og 18 prosent mindre energi enn bransjegjennomsnittet per metrisk tonn produsert dekk.

-For det norske markedet produseres og distribueres det dekk kun fra Europeiske land. Dette er for å sørge for optimalisert distribusjon og lavest fotavtrykk, avslutter Eike Larsen.

Foto: Miljøstiftelsen Zero

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av personer og tjenester. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive, intelligente og rimelige løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2022 omsatte Continental for 39,4 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 200 000 personer i 57 land.

Forretningsområdet dekk, har 24 produksjons- og utviklingsavdelinger over hele verden. Continental er blant de ledende dekkprodusentene med rundt 57 000 ansatte og omsatte i 2022 for 14 milliarder euro på dette området. Continental blir rangert som en av teknologilederne innen dekkproduksjon og tilbyr et bredt sortiment for personbiler, kommersielle og spesielle kjøretøy, samt tohjulinger. Gjennom kontinuerlig investering i forskning og utvikling er Continental en stor bidragsyter til trygg, kostnadseffektiv og mer miljøvennlig mobilitiet. Porteføljen inkluderer tjenester for dekkhandelen og flåteapplikasjoner, samt digitale styringssystemer for dekk.