Med mennesker i sentrum

Med mennesker i sentrum

Continental Dekk Norge har nylig blitt en miljøsertifisert Miljøfyrtårnbedrift og gjort det strålende i undersøkelsen Great Place to Work. – Continental er en bedrift som setter mennesker i sentrum. Det er viktig for oss å vise samfunnsansvar både internt og eksternt, sier Hege Eike Lie, administrerende direktør hos Continental Dekk Norge.

Teknologibedriften Continental er kjent verden over for dekkproduksjon og løsninger til bilindustrien. Men med over 240 000 ansatte over hele verden, og nesten 100 i Norge, dreier Continental seg først og fremst om mennesker. Derfor har bedriften stort fokus på å ta godt vare på både egne ansatte, kunder og miljøet for øvrig, og har nå fått anerkjennelse i Norge både som Miljøfyrtårn og Great Place to Work.

- Vi er stolte av dette. Bærekraft er svært viktig for Continental, og at vi gjør det så bra i Great Place to Work vitner om at de ansatte trives. Verdibasert ledelse er noe vi har fokus på i Continental over hele verden, og det er hyggelig å se resultatene vi får i Norge, sier Hege Eike Lie.

Stolte av å være Mijøfyrtårn
Miljø og bærekraft står høyt på agendaen hos Continental, som ser det som en del av sitt samfunnsansvar å bidra til en fremtid med mindre forurensning. Som en sertifisert Miljøfyrtårnbedrift kan Contiental fokusere enda mer på sitt miljøavtrykk.

- Som en av Norges største dekkleverandører er det viktig at vi har høyt fokus på hvordan våre produkter fremstilles og håndteres, samt hvordan produktet i seg selv påvirker miljøet. Miljøfyrtårn stiller også krav til oss i forhold til blant annet avfallshåndtering, energireduserende tiltak, gode HMS-rutiner, miljøkrav ved innkjøp og miljøfokus ved transport, sier Miljøfyrtårnansvarlig, Stig Aspeli, i Continental Dekk Norge.

Strålende resultater i Great Place to Work
I mai 2019 ble Continental Dekk Norge AS for første gang sertifisert Great Place to Work.Great Place to Work er den globale lederen for utvikling, bevaring og anerkjennelse av organisasjonskulturer som betegnes av en høy grad av tillit. Ansatte svarer anonymt på spørsmål om sin bedrift, og svarene sammenliknes med andre bedrifter i Norge.

I mai 2020 ble Continental igjen sertifisert, med en svarprosent på 96%, og 97% av de 77 som svarte sier at Continental Dekk Norge «alt tatt i betraktning» er et svært godt sted å arbeide.

- Continental-familien jobber stadig for å yte det lille ekstra for å sørge for gode resultater for selskapet vårt, og det er ekstra gøy å se at innsatsen vi sammen har lagt ned siden målingen i 2019 har gitt resultater. Vi setter kunden i fokus og tilpasser oss markedsforventningene, men vi er opptatt av at våre kollegaer også er våre kunder. De ansatte er helt essensielle for å lykkes, og vi tar derfor pulsen på om det vi gjør skaper verdi og engasjement, samt får innspill fra de ansatte for å videreutvikle og jobbe videre med verdiøkende tiltak, sier Katrine Bekkevold, Nordic HR Manager, hos Continental.

«Kunden i Fokus», «Gjennomføring» og «Kultur/ Holdning» har vært ledetråder siden forrige undersøkelse. Dette i sammenheng med selskapets verdier; Trust, Freedom to Act, For One Another og Passion to Win, er med på å sette standard for den kulturen Continental har internt, og som gjenspeiler seg i hvordan selskapet opptrer ute i markedet.

- Dekkindustrien, på linje med mange andre industrier, står ovenfor store endringer nå og i tiden fremover. Stoltheten ved å jobbe i Continental skårer høyt, ledelsen har høy tillit og de ansatte ser jobben mer enn bare en jobb. Mer kan vi ikke be om, og dette er et godt utgangspunkt for å stå sammen i det som måtte komme, sier Bekkevold.

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av personer og tjenester. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive, intelligente og rimelige løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2019 omsatte Continental for 44,5 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 240 000 personer i 59 land. Forretningsområdet dekk, har 24 produksjons- og utviklingsavdelinger over hele verden. Continental er blant de ledende dekkprodusentene med mer enn 56 000 ansatte og omsatte i 2019 for 11,7 milliarder euro på dette området.

Continental blir rangert som en av teknologilederne innen dekkproduksjon og tilbyr et bredt sortiment for personbiler, kommersielle og spesielle kjøretøy, samt tohjulinger. Gjennom kontinuerlig investering i forskning og utvikling er Continental en stor bidragsyter til trygg, kostnadseffektiv og mer miljøvennlig mobilitiet. Porteføljen inkluderer tjenester for dekkhandelen og flåteapplikasjoner, samt digitale styringssystemer for dekk.