Ny dekkserie for tungtransporten

Ny dekkserie for tungtransporten

Continentals Conti Eco generasjon 5 er en ny dekkserie for tungtransporten med lav rullemotstand og høy kjørelengde.

De nye lastebildekkene gjør at både drivstofforbruket og CO2-utslippet reduseres i tillegg til at transportselskapene vil spare penger. Målet med Conti Eco gen 5 har vært å produsere et dekk som har optimalisert rullemotstanden, samtidig som man har beholdt en høy kjørelengde og de beste sikkerhetsegenskaper.

Dekkene er nå tilgjengelig over hele Europa, Conti Eco HS 5 for styreaksel og Conti Eco HD 5 for drivaksel.

-Conti Eco-serien har normalt sett ikke blitt brukt så mye i Norge med mye vinterkjøring, men vi mener dette er et godt alternativ for de som bytter mellom sommerdekk og vinterdekk, ved at man kan spare kostnader ved å kjøre på dekk som er optimalisert for et lavere drivstofforbruk på sommeren, sier salgssjef for Continental Dekk Norge, Erik Eidem.

Det er mer og mer fokus på både det å kutte kostnader, men også å kutte utslipp fra transportsektoren, og der kan dekk spille en avgjørende rolle.

-Bærekraft og kostnadseffektivitet har lenge gått hånd i hånd hos oss i Continental, og vi ser nå at dette er fokus for hele transportsektoren.

Med nye Conti Eco reduserer Continental nå anntall dekkserier for tungtransporten.

-Vårt nye dekk er en etterfølger av Conti EcoPlus Gen3+ for langtransport og Conti EcoRegional Gen3+ for regional transport, sier Hinnerk Kaiser, som er en ansvarlig for utviklingen av lastebil- og bussdekk hos Continental.

-Nye Conti Eco samler de beste egenskapene til Conti EcoPlus og Conti EcoRegional og løfter dem til et nytt nivå. Vi får derfor til både lav rullemotstand og høyere kjørelengde, noe som normalt sett har vært motstridende i dekkproduksjon.

Det er en rekke innovative løsninger som muliggjør både lav rullemotstand og høy kjørelengde. Disse tiltakene gir opptil 12 prosent forbedring i rullemotstand sammenliknet med forgjengeren og opptil 10 prosent lengre kjørelengde.

En flåte med 100 kjøretøy, som kjører 80 000 km per år med de nye dekkene, kan spare opptil 69 000 euro i drivstoffkostnader og 120 tonn CO2.

De nye dekkene kan også leveres med den siste generasjon sensorer, ContiConnect 2.0, noe som er viktig for digitaliseringen i bransjen og som også bidrar til å redusere dekkostnadene betydelig.

-Vi har også designet nye Conti Eco for å gjøre dem ideelle egnet for regummiering. Den nye dekkserien bidrar også på denne måten til større kostnadseffektivitet og bærekraft i transportsektoren», sier Hinnerk Kaiser.

Et regummiert dekk består av opptil 70 prosent av materialet fra det gamle dekket og koster opptil 40 prosent mindre enn et nytt dekk, samtidig som det tilbyr lik kjørelengde og sikkerhet.

De nye Conti Eco-dekkene vil være tilgjengelige i en rekke størrelser, som starter med følgende:

• 315/70 R 22,5 Conti Eco HS 5

• 315/80 R 22,5 Conti Eco HS 5

• 385/55 R 22,5 Conti Eco HS 5

• 385/65 R 22,5 Conti Eco HS 5

• 315/70 R 22,5 Conti Eco HD 5

• 315/80 R 22,5 Conti Eco HD 5

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av personer og tjenester. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive, intelligente og rimelige løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2022 omsatte Continental for 39,4 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 200 000 personer i 57 land.

Forretningsområdet dekk, har 24 produksjons- og utviklingsavdelinger over hele verden. Continental er blant de ledende dekkprodusentene med rundt 57 000 ansatte og omsatte i 2022 for 14 milliarder euro på dette området. Continental blir rangert som en av teknologilederne innen dekkproduksjon og tilbyr et bredt sortiment for personbiler, kommersielle og spesielle kjøretøy, samt tohjulinger. Gjennom kontinuerlig investering i forskning og utvikling er Continental en stor bidragsyter til trygg, kostnadseffektiv og mer miljøvennlig mobilitiet. Porteføljen inkluderer tjenester for dekkhandelen og flåteapplikasjoner, samt digitale styringssystemer for dekk.