​Ny leder for Continental i Norge

​Ny leder for Continental i Norge

Michaela Platt-Stoeber tar over som market manager for Continental Dekk Norge AS.

Hun begynte i stillingen 1. september 2016,og kommer fra stillingen som leder for HR-avdelingen ved Continentals hovedkontor i Tyskland. Platt-Stoeber har hatt en rekke lederstillinger innen HR i Continentals organisasjon, og har arbeidet både i Tyskland og Malaysia de siste årene.

Hun er utdannet diplomøkonom fra Universität Hohenheim i Stuttgart, og har innehatt lederstillinger i flere store, tyske selskaper før hun ble en del av Continental i 2000. Gjennom sitt HR-arbeid i konsernet har hun også hatt mye kontakt med den norske organisasjonen tidligere. Det var også mye av grunnen til at hun valgte å takke ja til muligheten da den bød seg.

Selv om hun har vært innom det norske markedet tidligere, har det å komme tett på de store sesongvariasjonene vært interessant for den tyske lederen.

- Det har vært veldig interessant å lære mer om de store sesongvariasjonene i det norske markedet. Jeg kjente til det fra tidligere, men det har likevel vært veldig interessant å se hvordan det påvirker både markedet og organisasjonen, sier hun.

Continental Dekk Norge AS er et heleid datterselskap av tyske Continental AG. I Norge har selskapet 87 ansatte og omsatte i 2015 for 950 millioner kroner. Selskapet har levert gode resultater i en årrekke, men Platt-Stoeber mener det er mer å hente i det norske markedet.

- Vi gjør det allerede veldig bra i Norge, men vi har alltid ambisjoner om å vokse enda mer. Det er en utfordring i et modent marked som Norge, men jeg er sikker på at vi skal få det til med den rette taktikken og de riktige verdiene i bunn, sier hun.

For å vokse videre vil Platt-Stoeber fokusere på å bygge solide team i organisasjonen – en tankegang hun mener Continental internasjonalt og det norske samfunnet deler.

- Å ha gode team som er satt sammen av mennesker med forskjellig erfaring og syn på ting øker mulighetene for suksess. Det gjør at man får frem flere potensielle løsninger, og det er ekstra viktig i en tid hvor endringer skjer fort. Man er nødt til å tilpasse seg hele tiden for å være suksessfull, og det klarer man bare ved å jobbe sammen, sier hun.

- Team-tankegangen har alltid vært viktig for meg, og jeg merket fort at det å jobbe sammen, støtte hverandre og ha tillit til kolleger er viktige verdier i hele det norske samfunnet. Det passer både meg personlig og Continental som selskap veldig godt, fortsetter Platt-Stoeber.

Continental utvikler, i tillegg til dekk, mye teknologi som brukes i moderne biler. I sammenheng med dette har selskapet også en visjon om null ulykker på veien kalt Vision Zero. Platt-Stoeber mener det sterke sikkerhetsfokuset i Norge passer Continental godt.

- Norge er et land som investerer mye i sikkerhet, og det passer godt med Continentals Vision Zero hvor målet er null ulykker. Continental internasjonalt har et veldig godt grunnlag på teknologisiden til å bidra ytterligere både i Norge og resten av verden til at det blir en realitet.

Continental utvikler avansert teknologi for både person- og varetransport. Og som internasjonal dekkprodusent, leverandør til bilindustrien og øvrig industri tilbyr Continental bærekraftige, sikre og komfortable løsninger. Med sine fem divisjoner, Chassis og Sikkerhet, Interiør, Powertrain, Dekk og ContiTech hadde selskapet en omsetning på ca 39.2 milliarder euro i 2015 og sysselsetter i dag rundt 215.000 personer i 55 land.