Nye transportbånd fra Continental i oppdrettsnæringen

Nye transportbånd fra Continental i oppdrettsnæringen

Continental lager ikke bare dekk og produkter til bilindustrien. Det tyske selskapet har også laget en ny type transportbånd som har blitt brukt med stor suksess i norsk oppdrettsindustri.

Continentals lukkede transportbånd har blitt brukt på SalMars Ocean Farm 1, som er verdens største oppdrettsanlegg til havs. Ocean Farm 1 har nå vært i drift i ett år, og all fisken – som kan være opptil 1,5 millioner fisk på 14 måneder, blir transportert via Continentals lukkede Sicon-transportbånd.

-En av de største utfordringene når vi skulle lage disse transportbåndene var å bruke riktige materialer. Fisken blir foret med pellets av blant annet fiskeolje, så vi måtte lage transportbånd med en spesiell gummi som tålte denne oljen. Det kan dessuten være værhardt ute i Atlanteren, så vi måtte lage transportbånd som tålte det tøffe været, sier Daniel Grimes fra Continental.

Ved at transportbåndene er lukket, så forhindrer det lekkasjer som kan forurense omgivelsene. Ikke bare sørger det for at det ikke kommer forurensende olje i vannet, men det blir også tryggere å jobbe på både oppdrettsanlegget og båtene takket være mangelen på oljesøl. Båndene er også enkle å manøvrere på trange områder

-Det er viktig å vedlikeholde transportbåndene, og der tilbyr vi vår know-how. Både med tanke på montering, men også vedlikehold underveis, forteller Grimes fra ContiTech.

I tillegg til Ocean Farm 1, har Continental levert tilsvarende transportbånd til fem båter og to andre oppdrettsanlegg.

Befolkningsveksten i verden går i et raskt tempo, og fisk er en av de viktige proteinkildene for folk over hele verden. Derfor er det viktig med god teknologi rundt oppdrettsanlegg for å kunne produsere mye fisk på en miljøvennlig måte.

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av både person- og varetransport. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive og intelligente løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2017 hadde Continental et salg på 44 milliarder euro og har i dag mer enn 244.000 ansatte i 60 land.

Knut Knudsen

Pressekontakt Produktsjef Person- og varebildekk +47 958 73 631

Pressekontakt Produktsjef Lastebil +47 901 04 846

Continental - Norges mest kjøpte dekk

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av personer og tjenester. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive, intelligente og rimelige løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2021 omsatte Continental for 33,8 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 190 000 personer i 58 land. 8. oktober 2021 fylte Continental 150 år.

Forretningsområdet dekk, har 24 produksjons- og utviklingsavdelinger over hele verden. Continental er blant de ledende dekkprodusentene med rundt 56 000 ansatte og omsatte i 2020 for 10,2 milliarder euro på dette området. Continental blir rangert som en av teknologilederne innen dekkproduksjon og tilbyr et bredt sortiment for personbiler, kommersielle og spesielle kjøretøy, samt tohjulinger. Gjennom kontinuerlig investering i forskning og utvikling er Continental en stor bidragsyter til trygg, kostnadseffektiv og mer miljøvennlig mobilitiet. Porteføljen inkluderer tjenester for dekkhandelen og flåteapplikasjoner, samt digitale styringssystemer for dekk.