Rullet inn til Europa-rekord med Continental-dekk

Rullet inn til Europa-rekord med Continental-dekk

En Ford Mondeo ECOnetic og fire drivstoffbesparende dekk fra Continental, ContiEcoContact 5, var det de to norske sjåførene trengte for å sette ny europarekord i lengst mulig biltur uten etterfylling av drivstoff.

Bilturen begynte i Helsinki 12. mai og sluttet rett sør for Skedsmokorset 14. mai. I løpet av de 46 timene turen tok hadde de to norske sjåførene tilbakelagt hele 2536,4 kilometer på én tank med diesel. Det er den lengste målte avstanden en umodifisert dieselbil har kjørt på europeiske veier uten å etterfylle drivstoff. 70,93 liter på tanken ga bilen et gjennomsnittsforbruk på 0,279648 liter diesel per mil.
– Vi hadde en veldig drivstoffgjerrig bil og dekk konstruert for svært lav rullemotstand. Den lave rullemotstanden bidro vesentlig til det lave forbruket, uten at det gikk utover bilens sikkerhetsegenskaper, sier Knut Wilthil, den ene av de to sjåførene.

Morsom utfordring
Sammen med Henrik Borchgrevink satte han rekorden i en Ford Mondeo ECOnetic med 1,6-liters dieselmotor. På hjulene hadde bilen Continentals nye og drivstoffbesparende dekk ContiEcoContact 5. Dekkene hadde dimensjonen 205/60R16 og et trykk på 2,8 Bar.

Ruten gikk opp den finske vestkysten til Haparanda og deretter sørover langs den svenske østkysten til Uppsala. Derfra kjørte de via Ørebro til Uddevalla, før de omsider nådde målet sitt i Oslo. Da var det fortsatt diesel igjen på tanken, så de fortsatte nordover på E6. Bilen stanset først rett sør for Skedsmokorset i Skedsmo kommune.
Teknisk sjef i Continental Dekk Norden, Frank Larsen, er strålende fornøyd med at Continental har spilt en betydelig rolle i europarekorden
– ContiEcoContact 5 er utviklet spesielt med tanke på lav rullemotstand. Lavere rullemotstand er ensbetydende med lavere drivstofforbruk og dermed lavere CO2 –utslipp. Denne rekorden beviser hvor langt vi har kommet i utviklingen av drivstoffbesparende dekk. Dekk som har positiv effekt på både miljø og lommebok, får norske forbrukerne stadig større grad øynene opp for. ContiEcoContact 5 er et godt valg for den bevisste bileier, forteller Frank Larsen.

Gode råd
Et enkelt regneeksempel viser at det er mye penger å spare ved å kjøre økonomisk: 2600 kilometer med 0,6 liter per mil versus 2600 med eksempelvis 0,28 liter per mil, gir et merforbruk på ca 83 liter som igjen er ca 1000 kroner.
Withil har to klare råd til sjåfører som ønsker å kjøre billigst mulig. Den viktigste er å ha god tid og tilstrekkelig avstand til bilen foran. Med en gang man skal ta igjen tapt tid, får man hektisk giring, gassing og bremsing, uten at den gjennomsnittlige kjøreturen blir noe særlig kortere.
– Det andre rådet avliver det som fortsatt utbredt myte, nemlig at du sparer drivstoff ved å sette motoren i fri i nedoverbakker. Det er helt feil. Motoren bruker nemlig litt drivstoff for å holde seg i gang når den ruller i fri. Derimot kuttes drivstofftilførselen helt når bilen ruller i gir. Da er det moment i motoren som trekker den, sier Withil.

Vellykket kombinasjon
Sjåførenes erfaring med langkjøring på én tank har også gitt dem en viss innsikt i å bedømme en bils kjøreegenskaper.
– Allerede på innkjøringen merket jeg at disse dekkene rullet usedvanlig bra, samtidig som de hadde god gripeevne. Jeg har et punkt på veien hjem fra jobb, der jeg vanligvis slipper gassen og lar bilen rulle den siste bakken inn mot en rundkjøring. Med ContiEcoContact 5 dekkene merker jeg at jeg kan slippe gassen et godt stykke før, sier Withil, som ikke er i tvil om at kombinasjonen av bil og dekk var viktig for å lykkes med rekordforsøket.

Fakta: ContiEcoContact 5
• ContiEcoContact 5 er Continentals nye drivstoffbesparende dekk med lav rullemotstand lansert i 2012.
• Dekkenes optimale rullemotstand gir lavere drivstofforbruk, som igjen gir lavere CO2 –utslipp.
• Dekkene har høy sikkerhet og kortere bremselengde på vått underlag.
• Dekkene har meget gode kjøreegenskaper på både våte og tørre veier.
• ContiEcoContact har vunnet en rekke dekktester i Europa, blant annet i NAFs tyske søsterforbund ADACs årlige og omfattende dekktest.
• Nye ContiEcoContact produseres for 14"-17" felger og er godkjent for hastigheter helt opp til 300 km/t avhengig av dimensjon.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Frank Larsen
Teknisk sjef, Continental Dekk Norge AS
Mobil: 901 72 316
E-post: frank.larsen@conti.de

Halvor Eggen
Marketingsjef, Continental Dekk Norge AS
Mob. 982 36 998
E-post: halvor.eggen@conti.de

With sales of €30.5 billion in 2011, Continental is among the leading automotive suppliers worldwide. As a supplier of brake systems, systems and components for powertrains and chassis, instrumentation, infotainment solutions, vehicle electronics, tires and technical elastomers, Continental contributes to enhanced driving safety and global climate protection. Continental is also an expert partner in networked automobile communication. Continental currently has approximately 167,000 employees in 46 countries.