Koronatiltak preget januartrafikken i Oslo

Trafikken i Fjellinjens bomstasjoner var 8 prosent lavere enn i januar 2020 før korona. Det var likevel mer trafikk i årets første måned enn i januar 2021, da Osloregionen hadde enda strengere koronarestriksjoner.

- Ikke overraskende var det mindre trafikk i januar i år, enn i januar 2020, før pandemien. Etter gjenåpning i fjor høst lå trafikknivået over normalen, men etter at nye nasjonale tiltak ble innført i desember har det vært mindre trafikk enn vanlig, sier Stian Strøm Arnesen, trafikkanalytiker i Fjellinjen.

Februar kan bli annerledes

1. februar ble mange koronatiltak fjernet, og tidligere erfaring tilsier økt trafikk etter slike lettelser.

- Vi vet fra tidligere lettelser at trafikken raskt tar seg opp igjen. Dette så vi senest ved gjenåpningen i fjor høst og i februar regner vi derfor med at trafikken er tilbake på et mer normalt nivå, sier Arnesen.

Kjøretøyfordeling

I januar ble det registrert 29 millioner passeringer i Fjellinjens tre bomringer.

Tabellen under viser en prosentvis fordeling i alle Fjellinjens bomstasjoner, med endring siste 12 måneder i prosentpoeng.

Nullutslippskjøretøy innenfor «Stor bil» og elvarebiler er skilt ut som egne kategorier. Kategorien «Stor bil» inneholder både busser og næringstransport. Blant nullutslipp for store biler er det store flertallet elbusser

• oslo
  • trafikktall
  • korona
  • bil
  • samferdsel

I 2020 gikk cirka 3,4 milliarder kroner til vei- og kollektivprosjekter i Oslopakke 3 fra Fjellinjens bomstasjoner. Noen av de største prosjektene som har fått penger de siste årene er E18 Bjørvikaprosjektet, E16 Sandvika-Wøyen, Rv. 22 Lillestrøm-Fetsund, Lørenbanen og Kolsåsbanen.