Mer trafikk enn normalt på veiene i Oslo i november

Høsten har vært preget av mer trafikk på veien enn normalt i Oslo, og dette fortsatte i november. Strengere koronatiltak i desember kan føre til mindre trafikk fremover.

- I november var trafikken 5,1 prosent høyere enn i november i 2019. Dette er omtrent på samme nivå vi har sett tidligere i høst, sier trafikkanalytiker i Fjellinjen Stian Strøm Arnesen.

I november 2020 ble det innført sosial nedstenging i Oslo og dette førte til betydelig mindre trafikk i hele måneden.

Strenge koronatiltak, mindre trafikk

Tidligere i pandemien har strenge koronatiltak ført til mindre trafikk i Fjellinjens bomstasjoner:

- Erfaringen fra tidligere perioder med strenge koronatiltak tilsier at trafikken vil gå noe ned fremover. Dette ser vi allerede i de første tallene fra desember, hvor vi ser en markant nedgang etter tiltakene som ble innført 3. desember, sier Arnesen.

Totalt antall registrerte passeringer i de tre bomringene i og rundt Oslo i november er 34,2 millioner registrerte passeringer.

Tabellen under viser en prosentvis fordeling i alle Fjellinjens bomstasjoner, med endring siste 12 måneder i prosentpoeng.

Nullutslippskjøretøy innenfor «Stor bil» og elvarebiler er skilt ut som egne kategorier. Kategorien «Stor bil» inneholder både busser og næringstransport. Blant nullutslipp for store biler er det store flertallet elbusser.