Mindre trafikk enn normalt, men trafikken er på vei tilbake

Det var 4,8 prosent mindre trafikk i Fjellinjens bomstasjoner i februar i år, enn i februar 2020 før korona. Det var likevel mer trafikk enn i februar 2021, da Osloregionen hadde strengere koronarestriksjoner.

-Totalt sett var det mindre trafikk enn i februar for to år siden, men trafikken har tatt seg kraftig opp gjennom måneden. Årsaken til dette er selvsagt at de fleste koronatiltakene ble fjernet i starten av februar, sier trafikkanalytiker i Fjellinjen Stian Strøm Arnesen.

I takt med at koronatiltakene ble fjernet i februar økte også trafikken i rushtiden om morgenen. For eksempel ser vi at det fra torsdag 10. til torsdag 17. februar var en økning i trafikken på 4,5 prosent i morgenrushet fra kl. 6-9.

I februar ble det registrert 28,7 millioner passeringer i Fjellinjens tre bomringer.

Tabellen under viser en prosentvis fordeling i alle Fjellinjens bomstasjoner, med endring siste 12 måneder i prosentpoeng.

Nullutslippskjøretøy innenfor «Stor bil» og elvarebiler er skilt ut som egne kategorier. Kategorien «Stor bil» inneholder både busser og næringstransport. Blant nullutslipp for store biler er det store flertallet elbusser.