Bak kulissene på et influencersamarbeid

Forever har samarbeidet med Mirelle Stoor @designbymirelle siden 2017, og da forloveden Mattias Harju to år senere startet sin Instagramkonto @designbymatte var vi raskt ute med å begynne å lage felles kampanjer med influencerparet. Vi besøkte dem i det Instagramvennlige hjemmet deres i Björkbacka like utenfor Strömsholm for et intervju … og for å ta en titt bak kulissene.

Hvordan foregår et samarbeid?

Når vi har blitt enige om honorar, planlegger vi hva samarbeidet skal inneholde. Først tester vi produktene i en periode, deretter planlegger vi hvilket innhold som skal produseres. Vi får enten en ferdig brief fra kunden, eller så utarbeider vi den sammen. Dette varierer, avhengig av kunden. Noen ganger jobber vi helt fritt, og noen ganger har kunden en tydelig visjon om samarbeidet.

Før fotograferingen kjøper vi inn rekvisita. Hvis vi er med på bildet selv, styler vi oss først, og deretter styler vi det som skal fotograferes. Vi fotograferer som regel før vi skriver tekstene, for å kunne gjenskape følelsen fra bildene. Etter fotograferingen velges de beste bildene ut for redigering. Materialet sendes så til kunden for godkjenning, og deretter publiserer vi bildene i kanalene våre. Til slutt gjøres det administrative arbeidet med å innhente statistikk, lage fakturaer og ha kontakt med kunden på e-post.

Pleier dere å ha felles samarbeid, som med Forever?

Vi har hatt flere samarbeid som vi har satt stor pris på. Vi synes det er veldig morsomt, og det gir kunden en stor merverdi å være synlig i begge kanalene våre.

Hva gjør dere hvis dere får inspirasjonstørke?

Vi har idédugnad her hjemme om kveldene, haha! Pinterest er fantastisk for den kreative inspirasjonen. Vi bruker også plattformen vi jobber på, Instagram, som inspirasjonskilde. I tillegg bruker vi mye tid på research om selve plattformen – den er i stadig endring, og det er viktig å henge med i svingene.

• Bedrifter, allment

• nutrition