Elever fra Grünerløkka aksjonerer mot kutt i støtte til Geitmyra.

Landbruks- og matdepartementet vil kutte 100.000 i organisasjonsstøtten til Geitmyra matkultursenter. Det vil ikke sjette trinn på Grunerløkka skole vite av. De siste ukene har de skrevet 70 brev til statsrådene og like mange leserinnlegg. I tillegg har de informert nærmiljøet gjennom selvlagde løpesedler og på privat initiativ hatt kakelotterier til inntekt for Geitmyra.
- Det er utrolig inspirerende å se engasjementet til elevene. Det er kjempeviktig at politikerne skjønner at undervisning om mat er viktig kunnskap, sentralt for å få til en god, sunn og smart skole, sier faglig ansvarlig på Geitmyra matkultursenter for barn, Andreas Viestad.
- Geitmyra er bra fordi du lærer å lage mat og om jordbruk samtidig. Ikke kutt støtten til Geitmyra matkultursenter, sier Aurora Strømdahl fra 6A på Grünerløkka skole.

28 organisasjoner mottar for 2015 organisasjonsstøtte over Landbruks- og matdepartementets budsjett kapittel 1138 post 70. Dette er er i stor grad frivillige og ideelle organisasjoner. Formålet med ordningen er å holde oppe aktiviteten i organisasjoner som arbeider innenfor landbruks- og matpolitiske satsingsområder. I budsjettet for 2015 foreslås det et samlet kutt på 4,8 millioner kroner.

Kategorier

Geitmyra matkultursenter for barns visjon er "Vi skal bidra til at så mange barn og unge som mulig blir glade i mat som gjør dem godt." Dette arbeidet gjør vi gjennom skoleundervisning, fritidskurs, barnehager, Åpen gård-arrangementer, nettportal med undervisningsopplegg og nasjonal spredning av informasjon om matkulturelle temaer. Vi underviser barn og unge om matopprinnelse, bærekraftig dyrking og forbruk, helse, smak og matlaging.