Erna Solberg døpte Havila Pollux

Erna Solberg døpte Havila Pollux

Mandag ble kystruteskipet Havila Pollux døpt ved Bryggen i Bergen av gudmor Erna Solberg. – Et veldig flott skip, sier Solberg etter dåpen.

Midt i Bergen sentrum, ved Bryggen, lå kystruteskipet Havila Pollux fortøyd mandag da den offisielle dåpsseremonien ble gjennomført. Skipets gudmor var tidligere statsminister Erna Solberg.

- Det er veldig hyggelig å bli spurt, hyggelig å gjøre dette og ikke minst er dette et veldig flott skip, sier Solberg i et intervju på dåpsdagen.

- Jeg synes det er spennende å se et skip med store batteripakker, og at man satser på å være miljøvennlig.

Solberg mener kystruten er viktig for at sjøfartsnasjonen Norge skal kunne nå sine utslippsmål.

- Vi skal kutte 50 % av innenlands skipstrafikk sine utslipp før 2030. Vi må gjøre det med mer enn at fergene våre har mindre utslipp. Derfor stilte vi krav da vi la ut anbudene knyttet til driften av kystruten da vi satt i regjering. Og det jeg hører nå er at disse skipene oppfyller det, og at de kan oppfylle betydelig mer hvis vi er gode nok til å lage insentiver til det, sier Solberg.

- Og det er viktig, for vi er nødt til å få frem ny teknologi for hele skipsfarten.

Gudmor får et gavekort fra rederiet, og har valgt å donere beløpet til Fontenehuset Bergen. Fontenehuset Bergen er et arbeidsfellesskap for mennesker som har psykiske utfordringer. De fokuserer på inkludering, arbeidsmestring og økt selvfølelse.

Se og last ned intervjuet med Solberg under

For rederiet var mandagens dåp en stor dag.

- En skipsdåp er en høytidsdag for et rederi. Det er en dag for å takke alle som har bidratt for å realisere skipet, og for å takke alle våre ansatte som har vært med fra byggeprosess til et kystruteskip i drift langs norskekysten, sier administrerende direktør Bent Martini.

- Å kunne døpe Havila Pollux i de omgivelsene vi gjorde i dag, midt i Bergen badet i vårsol, satt en ekstra spiss på hele arrangementet.

Martini hadde Solberg til bords under dåpslunsjen om bord, hvor dåpsgjestene fikk en smakebit av Havila Kystrutens matkonsept.

- Vi er stolte over å ha en tidligere statsminister som gudmor for Havila Pollux, også fordi det var under Erna Solbergs regjeringstid at kravene i nåværende kontraktsperiode med staten ble satt.

- Det er hyggelig å høre at hun deler mange av våre tanker om hva som må til for at vi skal lykkes med satsningen på en grønnere skipsfart, og hvis vi skal nå nasjonens ambisiøse mål om utslippsreduksjoner. Vi er helt enige i at det må gode nok insentiver til, og mener at våre skip er beviset på at det er mulig å få til med rett vilje og evne til å satse, avslutter Martini.