Amore di Amarone

Forrige "reisebrev" var fra familieprodusenten Donnafugata på Sicilia. Nå går turen videre til Veneto hvor familien Tommasi har laget vin siden 1902.

Første gangen du smaker en god amarone er som ditt første kyss. Du glemmer det aldri. Ingenting kan helt forberede deg på den intense smaken eller følelsene som vekkes i deg. Og akkurat som med ditt første kyss:  Du vil ha mer!

En amarone utenom det vanlige

Når vinsmakere over hele Europa hyller Tommasi Amarone della Valpolicella Classico DOCG 2016 og kaller den «a must have», er det all grunn til å pusse støvet av de fineste krystallglassene. I et år som er allment kjent som et vanskelig vinår i Veneto, produserte Tommasi en amarone av svært høy kvalitet, med en karakter og fylde som kanskje kan tilskrives vinens trange fødsel.

Der 2015 var et år som var svært gunstig for vinproduksjon i Veneto, var 2016 et krevende år, hvor druene fikk hard medfart og ble plaget av sykdom. Etter et miserabelt første halvår viste heldigvis ettersommeren seg fra sin beste side, og høsten ble også god med tanke på tørking av druene som brukes i amarone: corvina, corvinone, rondinella, molinara og oseleta.

Druene som Tommasi benytter til Amarone dyrkes i vinmarkene La Groletta og Conca d’Oro, som med sin sørvendte beliggenhet i ly av Lessini-fjellene litt øst for Gardasjøen er velsignet med et mildt klima og lite regn. Jordsmonnet består av sedimenter fra kalkholdig dolomitt og vulkanske bergarter, noe som gir et variert nærings- og mineralinnhold i vannet gjennom vekstsesongen. Her har Tommasi-familien dyrket druer i generasjoner, og det var med all den tilliten og erfaringen i ryggmargen at Pierangelo Tommasi kunne skape en toppvin i et krevende år.

Tommasi er (mye) mer enn Amarone

Tommasi er et vinhus med fem vingårder fra nord til sør der de – i tillegg til sine berømte Valpolicella-viner – produserer alt fra prosecco i Veneto til primitivo i Puglia. Til felles har alle de ulike vinene at de er underlagt Tommasis skarpe øye for detaljer og kvalitet. Målet er at du aldri skal oppleve et glass med dårlig vin fra Tommasi, uansett om den er hvit, rød eller sprudlende.

Tommasi er også kjent for sin gjestfrihet, noe som blant annet kommer til uttrykk gjennom at de eier både hoteller og restauranter i Verona og området rundt. I tillegg arrangerer de vinsmakinger og tilbyr «bondegårdsferie» på en vingård de eier i Toscana, Poggio al Tufo. (Hospitality). Her opplever du italiensk gjestfrihet på sitt beste, og vi kan varmt anbefale et opphold her om du har muligheten.

NB! Casisano Brunello di Montalcino 2015

Det er litt vanskelig å vite hvor vi skal begynne for å yte dette mirakelet av en vin rettferdighet. Den er helt og holdent laget av druen Sangiovese Grosso, på de ni hektarene av Casisano-vingården som er dedikert til produksjon av Brunello di Montalcino. Vinen blir kjærlig overvåket av ønologene Giancarlo Tommasi og Emiliano Falsini fra drue til flaske. Resultatet er en vin med en kompleks og elegant karakter som åpner seg som en vakker blomst i munnen. Vinanmeldere er i alle fall over seg av superlativer når de skal beskrive denne Brunelloen fra toppåret 2015, men dommen står i glasset. Ditt glass.

Tommasi-produkter på Vinmonopolet

Casisano Brunello di Montalcino

• Livsstil, mote, fritid

• vin
  • amarone
  • ripasso
  • italia
  • valpolicella
  • veneto
  • rødvin
  • julemat
  • tommasi

Toast Group, Karenlyst Allé 8A, 0212 Oslo, tel +47 22 54 53 00

Jobber du med vin og brennevin? Klikk her for å melde deg inn i vår FB-gruppe.