Gå videre til innhold
Gjeldsproblemene øker, spesielt på Sør-Vestlandet, ifølge Lindorffanalysen. 250.000 nordmenn har totalt 1,3 millioner betalingsanmerkninger - til en verdi av 39 milliarder kroner. Foto: Bergen, Unsplash.

Betalingsanmerkninger til en verdi av 39 mrd

Nordmenn har ubetalte regninger til en verdi av 39 milliarder kroner, ifølge Lindorffanalysen.

Tallet gjelder for første kvartal 2017. De utestående beløpene har økt med 3,4 prosent fra første kvartal i fjor.

Lindorffanalysen ser nærmere på utviklingen innen betalingsanmerkninger, og gir en pekepinn på hvordan det står til med privatøkonomien ulike steder i landet (se vedlagt for analysen i pdf).

Sammenheng med økning i betalingsanmerkninger
Økningen henger sammen med at det også er en vekst i antall betalingsanmerkninger. Nordmenn har for øyeblikket i underkant av 1,3 millioner anmerkninger – en vekst på 2,4 prosent. Alle tall gjelder for første kvartal 2017, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Oljefylker som Rogaland, Hordaland og Vest- og Aust-Agder påvirker statistikken spesielt negativt, også når det gjelder antall personer som sliter med å betale regningene sine.

På landsbasis er det nå 254.429 personer som står oppført med én eller flere anmerkninger – en økning på 0,4 prosent. Det tilsvarer i underkant av hver 20. nordmann.

Sør-Vestlandet påvirker negativt
– De siste årene har det vært et krevende arbeidsmarked på Sør-Vestlandet, som en følge av lavere aktivitet i oljebransjen. En konsekvens av dette er at betalingsvanskene har økt. Det er en klar sammenheng mellom utviklingen i gjeldsproblemer og det å stå uten jobb, sier Anette Willumsen, administrerende direktør i Lindorff.

– Det positive er at veksten i arbeidsledigheten har flatet ut. Ofte tar det litt tid før vi ser en klar effekt av dette i våre tall, men utviklingen innebærer at økningen i betalingsproblemer

på Sør-Vestlandet trolig vil avta fremover, sier hun.

En annerledes lavkonjunktur
Norge har de tre siste årene opplevd en oljenedtur i økonomien, noe som også har innvirkning på bedriftsmarkedet. Når det gjelder konkursutviklingen, kjennetegnes denne ved at større selskaper må stenge dørene, sammenlignet med det som var tilfelle under dot.com- og finanskrisen.

I første kvartal var det rundt syv ansatte i aksjeselskapene som gikk konkurs, opp fra én ansatt for tre år siden og rundt tre ansatte i kjølvannet av de to forrige nedgangsperiodene.

– Konkursene rammer større selskaper enn før. Denne tendensen gjelder alle landets regioner og sender signaler om økt behov for omstilling i norsk næringsliv, sier Willumsen.

Betalingsanmerkning:

• Inkassosak som ikke er betalt, etter flere purringer
  • Registreres hos kredittopplysningsbyråene
  • Kan medføre avslag på søknad om bla. bil- og boliglån og kreditt
  • Slettes når man gjør opp

Se vedlagt for:

Lindorffanalysen i pdf
Fylkesoversikt og situasjonen i oljebeltet
Bilder og pressebilde av Anette Willumsen

Kilde: Lindorff

Kontaktinformasjon
Stig Inge Eikemo, kommunikasjonsdirektør i Lindorff, stig-inge.eikemo@lindorff.com, mob. 90070384
Lene Kallum, kommunikasjonssjef i Lindorff, lene.kallum@lindorff.com, mob. 99107900

Eivind Hustad Evjen

Pressekontakt Head of Press Scandinavia Press & Media Relations +47 90635580
Stian Arnesen

Pressekontakt Brand & Communications Director Market Scandinavia +47 97012350

Markedsleder innen inkasso og relaterte tjenester

Om Intrum
Intrum er markedsledende i Norge, og er Europas største kreditthåndterings- og inkassoselskap med tilstedeværelse i 20 land. Selskapets 10.000 ansatte jobber hver dag med å fremme en sunn økonomi – for privatpersoner, bedrifter og samfunnet i sin helhet.

Intrum
Hoffsveien 70B