H2Accelerate – nytt samarbeid for utslippsfri lastebiltransport med hydrogen i stor skala

IVECO, Daimler Truck AG, OMV, Shell og Volvo Group har forpliktet til å samarbeide for å bidra til å skape forutsetninger for utrulling av hydrogen-lastebiler i Europa på massemarkedet.

Ettersom et økende antall regjeringer og virksomheter tilpasser seg en felles visjon om et energisystem uten netto utslipp, mener H2Accelerate-deltakerne at hydrogen er et viktig drivstoff for fullstendig avkarbonisering av lastebilsektoren..

En storstilt utrulling av hydrogendrevne lastebiler forventes å skape nye næringer, som produksjonsanlegg for karbonfri hydrogenproduksjon, storskala hydrogen distribusjons-systemer, et nettverk av fyllestasjoner med høy kapasitet for flytende og gassformet hydrogen, samt produksjon av hydrogendrevne lastebiler. H2A-deltakere mener at synkroniserte investeringer over hele sektoren i løpet av 2020-tallet vil skape forhold for massemarkedets utrulling av hydrogendrevet tungtransport som er nødvendig for å tilfredsstille den europeiske ambisjonen om netto nullutslipp innen 2050.

Den tiårige oppskalering forventes å starte med grupper av kunder som er villige til å forplikte seg tidlig til hydrogenbasert lastebiltransport. Disse bilflåtene er forventet å operere i regionale klynger, samt på europeiske høykapasitets motorvei-korridorer med god dekning av fyllestasjoner. I løpet av tiåret kan disse klyngene kobles sammen for å bygge et virkelig paneuropeisk nettverk.

Faser for implementering
Fase 1
Utrulling av de første fyllestasjoner og lastebiler
- Noen hundre lastebiler
- >20 høykapasitets fyllestasjoner
- Konsept for høykapasitets fyllestasjoner
- Utvalgte lokasjoner/klynger

Fase 2
Dekning i hele europa
- Andre halvdel av 2020-årene: Oppnå volumproduksjon '000' pr. år
- Hurtig økning > 10.000 lastebiler
- Europa-dekning i viktige korridorer
- Høykapasitets fyllestasjoner av god standard

Gjennom oppskaleringen vil det være nødvendig med støtte fra det offentlige. Gjennom H2Accelerate forventer deltakerne å samarbeide for å søke finansiering for tidlige pre-kommersielle prosjekter i løpet av den første fasen av utrullingen. Parallelt vil deltakerne engasjere politiske beslutningstakere og myndigheter for å oppmuntre til et politisk miljø som vil bidra til å støtte den påfølgende oppskaleringen av volumproduksjonen for hydrogendrevne lastebiler og et europeisk nettverk av fyllestasjoner for karbonfritt hydrogen-drivstoff.

Kommentarer fra deltakere:
Gerrit Marx, toppsjef for nyttekjøretøy og spesialkjøretøy i CNH Industrial, uttaler følgende: “En utbredt overgang til bruk av hydrogen brenselcelle-teknologi i tungtransport er en funksjon av nødvendig infrastruktur. Vi trenger også meget konkrete prosjekter for å kunne demonstrere overfor transportører og andre interessenter i bransjen at denne løsningen er økonomisk og operasjonelt levedyktig. Det banebrytende H2Accelerate-samarbeidet vil skape forutsetninger for at dette skal skje og akselerere overgangen til nullutslippstransport.”

“Prisen er viktig. For å øke oppskaleringen i stor grad, må hydrogendrevne lastebiler være tilgjengelig for kunder til samme eller under kostnadene ved å eie og drifte en dieselbil i dag. Dette betyr at lastebilkundene må ha tilgang til utslippsfrie kjøretøy med tilsvarende påfyllingstid, rekkevidde og kostnadsbilde som de kjøretøyene som er i bruk nå. For å oppnå denne ambisjonen er det behov for et tydelig regelverk, inkludert retningslinjer som adresserer tilførsel av hydrogen, hydrogendrevne lastebiler, drivstoffinfrastruktur og forbrukerinsentiver på en koordinert måte,” sier Elisabeth Brinton, Executive Vice President for nye energiformer hos Shell.

Om H2Accelerate
H2Accelerate er en samarbeidsavtale signert mellom deltakerne der deltakerne skal jobbe sammen for å:

- Søke offentlig støtte for å finansiere tidlige pre-kommersielle prosjekter for å aktivere markedet på veien mot en storstiltutrulling.
- Kommunisere rundt teknisk og kommersiell levedyktighet for hydrogendrevne lastebiler i stor skala.
- Føre dialog med beslutningstakere og myndigheter for å oppmuntre til en politikk som kan støtte en bærekraftig og rask utvikling av utslippsfri langtransport.

Om de involverte selskapene:
IVECO
IVECO utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, offroad lastebiler og andre kjøretøy for offroad anvendelse. IVECO investerer i elektrisk og hydrogen-teknologi sammen med drivlinje-spesialisten FPT Industrial, som også er en del av CNH Industrial, samt gjennom partnerskap med Nikola Corporation.

Shell New Energies NL B.V.
Den nederlandske Shell-gruppen arbeider for å støtte utviklingen av et globalt hydrogen-marked ved å skape en helhetlig virksomhet som strekker seg fra sol- og vindeenergi til hydrogenproduksjon og distribusjon til et voksende utvalg av kunder innenfor transport, tungindustri og andre sektorer som er krevende å avkarbonisere.

Daimler Truck AG
I september 2020 kunne Daimler Truck AG feire verdenspremiere av en konsept-lastebil med brenselceller, Mercedes-Benz GenH2 Truck. Den er tatt frem for flytende hydrogen for fleksibel og krevende langtransport med rekkevidde på opptil 1000 kilometer eller mer på en enkelt tank med hydrogen når kjøretøyet kommer i serieproduksjon. Daimler Truck AG planlegger å starte kundeforsøk med GenH2 Truck i 2023, mens serieproduksjon kan komme i gang i andre halvdel av dette tiåret. I november undertegnet Volvo Group og Daimler Truck AG en bindende avtale om et joint venture for å utvikle, produsere og kommersialisere brenselcellesystemer.

OMV Aktiengesellschaft
OMV produserer og markedsfører olje og gass, innovativ energi og avanserte petrokjemiske løsninger – på en bærekraftig måte. Bærekraft er en integrert del av OMVs forretningsstrategi. OMV støtter overgangen til en mindre karbonbasert økonomi og har satt klare mål for å redusere karbonintensiteten og innføre nye energi- og petrokjemiske løsninger.

Volvo Group og hydrogen
Volvo Groups ambisjon er at 100% av produktene kan drives fossilfritt fra 2040. Det vil foregå en gradvis overgang til elektrisk drift, både ved hjelp av batteri- og brenselcelle-teknologi. For bruksområder med tung last eller lange distanser vil hydrogendrevne brenselceller være en viktig teknologi. De to teknologiene kompletterer hverandre, og det vil være behov for begge når det gjelder å bygge morgendagens bærekraftige transportsystem. I november undertegnet Volvo Group og Daimler Truck AG en bindende avtale om et joint venture for å utvikle, produsere og kommersialisere brenselcellesystemer.

IVECO er et selskap innenfor CNH Industrial N.V., en global leder innenfor kapitalvaresektoren, oppført på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på Mercato Telematico Azionario, organisert og styrt av Borse Italiana (MI: CNHI). IVECO utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, samt offroad lastebiler og andre offroad kjøretøy.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3 – 7,2 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 22 tonn, samt det tunge segmentet over 16 tonn, bestående av Trakker (dedikert for offroad kjøring) og IVECO WAY-serien med landeveismodellen IVECO S-WAY foruten IVECO X-WAY til lettere anleggskjøring. I tillegg kommer merkenavnet IVECO Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy..

IVECO sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-Amerika hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et IVECO-kjøretøy er i arbeid.