IVECO hjelper kundene med overgangen til elektrisk mobilitet ved hjelp av IVECO S-eWay og eDaily

IVECO har lenge vært en pioner innen alternative drivstoff, og selskapet har hjulet kundene med å forbedre effektiviteten og samtidig redusere utslippene. Elektriske kjøretøy er en av nøklene i denne multienergitilnærmingen for å sikre overgangen til nullutslipp ved hjelp av løsninger som ikke går på akkord med kundenes lønnsomhet eller produktivitet. Det er det du får med nye IVECO S-eWay – den første elektriske tunge lastebilen som i sin helhet er produsert av IVECO – og den forbedrede eDaily.

• IVECO presenterer tunge og lette elektriske kjøretøy med S-eWay – den første elektriske tunge lastebilen som IVECO har produsert – og en forbedret eDaily.
  • IVECO S-eWay har opptil 500 km rekkevidde og støtter 350 kW hurtiglading, noe som gjør den til en god løsning for regionale oppdrag og en rekke semitraileroppdrag med 4 x 2.
  • Ny førerhusteknologi inkluderer et heldigitalt instrumentpanel og integrert infotainment for både IVECO S-eWay og eDaily.
  • Nå kan eDaily bestilles med fire batteripakker på 148 kWh, noe som gir en rekkevidde på opptil 240 km på et chassis med totalvekt på 7,2 tonn, noe som gjør den velegnet for alle profesjonelle oppdrag.
  • Det elektriske kraftuttaket på eDaily har klasseledende 50 kW for optimal effekt som dekker alle spesialbehov.

Verden er vitne til en rask overgang til elektrisk mobilitet, og nyttekjøretøyindustrien er en viktig del av denne endringen. Salget av elektriske lastebiler har blitt tredoblet hvert år siden 2019, og det forventes at økningen kommer til å fortsette. Et støttende økosystem er helt avgjørende for at elektrisk mobilitet skal kunne oppskaleres, og for at man skal kunne dekke markedets behov. Derfor har IVECO utvidet porteføljen med tjenester for elektrisk mobilitet ved blant annet å integrere løsninger som er spesialutviklet for elektriske kjøretøy med batteri (BEV), en innovativ kombinasjon av produkter, tjenester og forretningsmodeller for å gjøre det enkelt for kundene å velge elektrisk.

Og IVECO gjør det enda enklere å velge miljøvennlige løsninger ved å starte det innovative tiltaket GATE, en tjeneste for langtidsleie av miljøvennlige nyttekjøretøy der alt er inkludert, og man bare betaler for det man bruker.

IVECO S-eWay er «elektrisk fra bunnen av», og klar for krevende oppdrag

Helelektriske IVECO S-eWay har en rekkevidde på opptil 500 km, slik at den kan brukes til en rekke oppdrag, for eksempel fra lager til lager eller fra lager til byen. Dette kjøretøyet har et innovativt batterisystem som består av ni batterier på 82 kWh, noe som gir totalt 738 kWh.

S-eWay støtter også hurtiglading opptil 350 kW, slik at batteriet kan lades til 80 prosent på 90 minutter. Disse batteriene har blitt testet under reelle forhold og i temperaturer fra –30 til +50 °C for å perfeksjonere det avanserte termiske styringssystemet.

Trekkvognen 4x2 S-eWay drives av en eAxle med dobbel motor fra FPT Industrial, IVECOs søstermerke som har spesialisert seg på avansert drivlinjeteknologi, og gir 480 kW kontinuerlig effekt og dreiemoment på 1800 Nm. eAxle gir klasseledende dynamiske egenskaper, og den kompakte designen gjør også at alle batterimodulene får plass i chassiset, slik at det ikke er behov for en «batteriryggsekk» på førerhuset. Denne pakken gjør at IVECO S-eWay-sjåfører kan bruke hele tilhengerlengder, samtidig som svingradiusen minimeres. Seks kjøremoduser med regenererende bremsing gjør det enklere å maksimere effektiviteten, samtidig som sjåføren får bedre kontroll over drivlinjens atferd.

Det romslige førerhuset har imponerende oppbevaringsmuligheter, fokus på ergonomi og mye teknologi. En stor 12,8-tommers digital skjerm er utviklet for å bare vise den mest relevante informasjonen, slik at den kognitive belastningen reduseres.

En klasseledende 17-tommers infotainmentskjermgir et godt brukergrensesnitt med større ikoner som gjør det mer brukervennlig. Et navigasjonssystem som er tilpasset tunge lastebiler viser rutebegrensninger basert på hengervekt, lastens størrelse samt klassifisering av farlige materialer.

eDaily «mer enn elektrisk» har nå 50 kW elektrisk kraftuttak og kan utstyres med et fjerde batteri for ekstra allsidighet

eDaily er velkjent for den innovative modulære batteriteknologien som gir rekkevidde på opptil 400 km ved bykjøring, og nå kan et fjerde batteri konfigureres for 72C 4100 mm chassismodeller med totalvekt på 7,2 tonn. Ved å utvide batterikapasiteten til 148 kWh blir rekkevidden opptil 240 km. IVECO eDaily-modeller med tre og fire batterier får også raskere 115 kW hurtiglading, noe som gir 100 km rekkevidde på så lite som 20 minutter. I tillegg kan chassiskjøretøy også leveres med en sidemontert ladekontakt for å gjøre sjåførenes hverdag enda enklere.

eDailys unike elektriske kraftuttak på 15 kW er også oppgradert og tilbyr nå hele 50 kW effekt i høyspennings- og mekanisk form. Denne betydelige effektøkningen kan brukes som en nullutslippsløsning for utstyr som brukes i krevende, tilpassede oppdrag, for eksempel rensing av avløp, brannslukking, brøyting, søppelhenting og mer.

Basert på implementeringen av de europeiske forskriftene kan IVECO eDaily 42S med totalvekt på 4,25 tonn kjøres med førerkort klasse B, og den kan bestilles med AIR-PRO pneumatisk fjæring. Denne unike løsningen med kontinuerlig fjæring gir en god kjøreopplevelse, samtidig som den gjør karosseriet mer stabilt. En nyttig funksjon med AIR-PRO er minnefunksjonen som kan tilpasse kjøretøyets chassishøyde ved lossing, og deretter lagre høyden til neste gang.

Som en videreføring av Dailys dynamiske sjåførdisplay og nye og imponerende multimediaskjerm har nye eDaily nå Smart Routing-funksjoner enten via det nye infotainmentsystemet eller via eDaily Routing-appen. Denne funksjonen gjør at sjåføren kan følge med på anslått rekkevidde, samtidig som systemet bruker kunstig intelligens til å gi beskjed når kjøretøyet bør lades, basert på ruten og beregnet anslått rekkevidde.

Funksjonaliteten er også forbedret, slik at sjåfører og flåteledere kan jobbe mer effektivt ved hjelp av eRemote-styring som administrerer kjøretøyets innstillinger via Easy Daily-appen eller IVECO ON-portalen. Flåtelederen kan kontrollere status for kjøretøyets funksjoner, for eksempel Hi-Matic-innstillinger og Eco Mode, eksternt, og de kan også låses for å maksimere drivstoffeffektiviteten under drift. Denne funksjonen gjør det mulig å fjernstyre ADAS-innstillinger for å ivareta kjøretøyets aktive og passive sikkerhetsanordninger.

GATE – det komplette økosystemet for en problemfri overgang til elektrisk mobilitet

IVECOs Green & Advanced Transport Ecosystem (GATE) ble lansert som pilotprosjekt i Italia i juli 2023 og er en løsning for langtidsleie av miljøvennlige nyttekjøretøy der alt er inkludert og man bare betaler for det man bruker. Tilbudet blir tilgjengelig for eDaily og IVECO S-eWay. Dette er et ekte økosystem av tjenester som tilbys i tre pakker – Easy, Energy og eManager – med økende nivåer av dekning, alle kombinert med ladestasjonsalternativer og tilpassede løsninger. Den innovative prisingen der man bare betaler for det man bruker, gjør at kundene kan forutsi bruken av kjøretøyet og betale basert på det, slik at de går fra en fast månedlig pris til et skreddersydd utvalg av førsteklasses tjenester. IVECO begynner å rulle ut GATE til nye land i 2024, og målet er å gradvis dekke alle europeiske markeder.

IVECO Services – for en komplett mobilitetsløsning som er skreddersydd for kunden

IVECO S-eWay og eDaily har en helhetlig portefølje av tjenester som er utviklet for å gjøre kundenes virksomhet mer produktiv og lønnsom ved å maksimere kjøretøyets oppetid og effektivitet, øke sjåførsikkerheten og ivareta miljøet. Målet er å tilby kundene en komplett mobilitetsløsningsom dekker alle kravene deres.

eMobility-tjenester er utviklet for å forenkle overgangen til elektriske kjøretøy ved å øke produktiviteten, redusere TCO og maksimere kjøretøyets rekkevidde og energieffektivitet. Oppetidstjenester skal minimere kjøretøyets nedetid ved å unngå ikke-planlagte stopp ved hjelp av overvåking i sanntid, fjerndiagnostikk og vedlikeholdsplaner. Produktivitets- og effektivitetstjenester gjør det enklere for kundene å redusere drivstofforbruket, optimalisere rutene og forbedre kjørestilen. Tjenester for sjåføren og sikkerhetener utviklet for å bidra til tryggere kjøreatferd, overvåke sjåførens ytelse samt øke sikkerheten. Deler og tilbehører et omfattende tilbud for å tilpasse kjøretøyet.

IVECOs modulære tilnærming til tjenestetilbudet gjør det enklere for kundene å tilpasse tjenestene basert på de konkrete kravene. IVECO har også kombinert enkelte tjenester basert på erfaring. Den første er eStart-pakken, som er utviklet for å gjøre det enklere for kundene og administrere kjøretøyet ved hjelp av kundeportalen IVECO ON som lar dem overvåke kjøretøyet og optimalisere flåtens effektivitet, Uptime Monitoring & Management for å maksimere den tilkoblede eDaily, og den nye Easy Daily-appen som gjør sjåførens hverdag enklere.

eDaily-kunder kan tilpasse tjenestene ved hjelp av en rekke premiumpakker. ePRO inkluderer Routing-appen og eCharge-administrasjon for full støtte for offentlig lading, og for å sørge for at flåten brukes på en så effektiv måte som mulig. eFLEET inkluderer ePRO og rapportering, for eksempel profesjonell e-rapport og sikkerhetsrapport for å fremme en mer effektiv og tryggere kjørestil.

IVECO

IVECO er et merke som tilhører Iveco Group N.V. (EXM: IVG), og som utvikler, produserer og selger en rekke lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, terrengkjøretøy og kjøretøy som er egnet for alle karosserityper.

Selskapet innoverer og utvider produktporteføljen kontinuerlig, slik at alle kunder kan velge et kjøretøy som passer perfekt til oppgaven. Totaltilbudet er basert på sjåførens behov, slik at du får en god opplevelse med fokus på sikkerhet og komfort. En rekke avanserte digitale tilkoblingsaktiverte tjenester er utviklet for å gjøre det enklere for flåteeiere å administrere flåten på en effektiv måte ved hjelp av IVECOs komplette transportløsning.

IVECO arbeider for avkarbonisering ved hjelp av en flerenergitilnærming som inkluderer videreutvikling av teknologier basert på biometan, elektrisitet og brenselceller.

IVECO har seks fabrikker og syv forsknings- og utviklingssentre. Selskapet har 3500 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land, slik at du alltid kan få teknisk brukerstøtte uansett hvor du kjører din IVECO.

IVECO er i forkant av endringen ved å bidra til å transformere transportbransjen basert på et mål om å være en pålitelig partner og totalleverandør.