IVECOs NP-lastbil

IVECO ønsker velkommen en kommende beslutning hos de tyske trafikkmyndighetene om å utvide fritaket for bompenger på motorveier for tunge lastebiler drevet med naturgass.

Karl Holmeier, medlem av den tyske Forbundsdagens transportkomite, har bekreftet planene om utvidelse av bompengefritaket for tunge lastebiler på motorveiene.

Hvis forslaget blir bifalt av Forbundsdagen og Forbundsrådet som forventet, vil kjøretøy over 7,5 tonn drevet med komprimert og flytende naturgass (CNG og LNG) få fritak for bompenger frem til utgangen av 2023.

Utvidelsen vil være en fordel for transportører som opererer IVECOs naturgassdrevne tunge lastebiler i flåtene sine, både i Tyskland og på internasjonale ruter, sistnevnte på grunn av landets sentrale plassering ved Europas viktigste langtransport-korridorer.

Bompengefritaket vil redusere den totale eierkostnaden (TCO) til IVECOs Natural Power lastebiler ytterligere, øke de økonomiske fordelene og forbedre avkastningen på investeringene i disse kjøretøyene. Sammen med utvidelsen av distribusjonsnettverket for naturgass vil dette øke overgangen til denne rene og betydelig mer stillegående teknologien.

Torino, 8. mai 2020

Det er ventet at den tyske Forbundsdagen og Forbundsrådet vil utvide fritaket for bompenger på motorveiene (MAUT) for naturgassdrevne kjøretøy over 7,5 tonn. Fritaket kom 1. januar 2019, og det er forventet at det vil vare til utgangen av 2023. Dette innebærer at IVECOs naturgassdrevne IVECO S-WAY NP og IVECO X-WAY NP vil kunne fortsette å kjøre avgiftsfritt på tyske motorveier, noe som gir ytterligere finansielle fordeler til logistikk-operatørene og brukere av mellomtunge anleggskjøretøy.

Thomas Hilse, IVECOs toppsjef uttaler følgende: Vi i IVECO ønsker velkommen at transportkomiteen har fremmet et forslag om å utvide bompengefritaket for naturgassdrevne tunge lastebiler overfor Forbundsdagen. Den endelige beslutningen, som er ventet å komme i juni, vil bety en klar anerkjennelse av de miljømessige fordelene denne teknologien har på veien mot nullutslipp. Infrastrukturen for LNG blir utvidet med et økende antall fyllestasjoner som den som nylig ble åpnet i Berlin Potsdam. Sammen med et økende distribusjons-nettverk og eksisterende subsidier fra myndighetene når det gjelder dette drivstoffet, gir denne ekspansjonen våre kunder et klart signal om at overgangen til LNG ikke vil stoppe. Og ved bruk av biometan er kjøretøyene tett på utslippsfrie.

Den nye langtranspotbilen IVECO S-WAY NP er i full LNG-versjon er et perfekt kjøretøy som vil dra nytte av det utvidede avgiftsfritaket. Dette er den eneste gassdrevne lastebilen som er spesielt utviklet for langtransport med en rekkevidde helt opp til 1600 km. IVECO S-WAY ble lansert i 2019 og ble raskt en favoritt blant mange eiere og sjåfører.

IVECO har vært en pioner innenfor bruk av naturgass i mer enn 20 år, noe som har resultert i et komplett program av naturgassdrevne kjøretøy og et forhandlernettverk som har høstet erfaring fra å serve flere enn 7.000 LNG-drevne kjøretøy i Europa.

Distribusjons-nettverket for naturgass dekker nå alle de viktigste transportrutene i Europa, og utviklingen fortsetter. Antall LNG fyllestasjoner er forventet å øke fra 249 i 2019 til over 450 i 2022. Lastebiler som kjører ruter som krysser Tyskland, vil ikke bare dra fordeler av et utvidet avgiftsfritak, men også ha operasjonelle fordeler fra en velutviklet infrastruktur som vil bli utvidet ytterligere på kort sikt som et resultat av den føderale regjeringens fokus på naturgass som et nøkkelelement i en strategi for å nå klimamålene.

Utenfor de tyske grensene kommer ytterligere signal til fordel for bruk av naturgassteknologi i transport i Østerrike. Landet har innført dispensasjon fra sektorvise kjøreforbud i Tyrol når det gjelder LNG-drevne lastebiler. En endring av skattereglene for naturgass har også trådt i kraft 1. januar i år. I de nye bestemmelsene er LNG nå klassifisert som en gass og er ikke lenger underlagt avgift for fossilt drivstoff.

IVECO er et selskap innenfor CNH Industrial N.V., en global leder innenfor kapitalvaresektoren, oppført på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på Mercato Telematico Azionario, organisert og styrt av Borse Italiana (MI: CNHI). IVECO utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, samt offroad lastebiler og andre offroad kjøretøy.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3 – 7,2 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 22 tonn, samt det tunge segmentet over 16 tonn, bestående av Trakker (dedikert for offroad kjøring) og IVECO WAY-serien med landeveismodellen IVECO S-WAY foruten IVECO X-WAY til lettere anleggskjøring. I tillegg kommer merkenavnet IVECO Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy..

IVECO sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-Amerika hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et IVECO-kjøretøy er i arbeid.