Nikola Tre FCEV har plass til rundt 70 kg hydrogen ved 700 bar. Denne kapasiteten kombinert med den raske påfyllingstiden på like under 20 minutter, gir en rekkevidde på 800 km.

IVECO og Nikola presenterer den elektriske lastebilen

IVECO, Iveco Groups merke for nyttekjøretøy, og Nikola Corporation innleder en ny æra for utslippsfri transport under IAA Transportation 2022 med den kommersielle lanseringen av helelektriske (BEV) Nikola Tre og avdukingen av betaversjonen av elektriske Nikola Tre med brenselcelle. De to kjøretøyene ble presentert for pressen under konferansen som ble arrangert i dag på IVECOs stand, der de står utstilt. Besøkende kan også få med seg demonstrasjoner utendørs og prøvekjøre Nikola Tre BEV for å oppleve ytelsen, komforten og de avanserte og intuitive funksjonene.

• Den europeiske 4x2 Artic-versjonen av den helelektriske lastebilen (BEV) Nikola er utslippsfri, har klasseledende rekkevidde på cirka 500 km og nok ytelse til å utføre en rekke oppdrag.
  • Elektriske Nikola Tre med brenselcelle (FCEV), som nå er i betaversjon, gjør sin debut på IVECOs stand og er et godt eksempel på fremtidige elektriske løsninger for langtransport. Den er en viktig milepæl i IVECOs arbeid for å oppnå målet om netto nullutslipp av karbon innen 2040.

- Helelektriske Nikola Tre og elektriske Nikola Tre med brenselcelle er utslippsfrie lastebiler som virkelig kommer til å forvandle fremtiden for kommersiell transport. Disse lastebilene er spesialutviklet som elektriske lastebiler, og de har ytelse og kjøreopplevelse som gjør at de kan konkurrere med de dieseldrevne konkurrentene i selv de mest krevende oppdragene. Dette er driftssikre og økonomisk lønnsomme utslippsfrie løsninger for regionale oppdrag og langtransport, og de sikrer at kundene får et reelt konkurransefortrinn, sier Michael Lohscheller, konsernsjef for Nikola Corporation.

- I dag presenterer vi de første produktene for det europeiske markedet fra IVECOs solide samarbeid med Nikola Corporation. Teamene våre har designet en modulær plattform som kan brukes til både brenselcelleteknologi og batteriteknologi. Den første modellen som presenteres, er den europeiske 4x2 Artic-versjonen av lastebilen Nikola Tre BEV, som vi avduket her i dag. Dette er den første elektriske modulære plattformen som har blitt utviklet for trekkvogner, og som kan bygges både med batterier for rekkevidde på opptil 500 km, og med brenselcelle for rekkevidde på opptil 800 km i første generasjon. Dette er en revolusjon som markerer et tydelig skritt på veien mot vårt ambisiøse mål om å oppnå utslippsfri transport, sier Remmi Edelbo Pedersen, country Sales Manager, IVECO Norge.

Den europeiske Nikola Tre BEV produseres av det europeiske fellesforetaket som eies av Nikola og IVECO, ved en egen fabrikk i Ulm i Tyskland. Fabrikken ble åpnet i 2021, den bruker en monteringsprosess som er spesialutviklet for kjøretøy som bygges som elektriske fra bunnen av, og den følger produksjonsstandarder som er i verdensklasse.

Nikola Tre: en unik modulær plattform for batteridrift og brenselceller

Plattformen Nikola Tre er basert på den vellykkede lastebilen IVECO S-WAY, og den har en elektrisk aksel som er designet i samarbeid med FPT Industrial, som også produserer den, samt Nikolas avanserte elektriske teknologi. Teamene fra IVECO og Nikola brukte en modulær tilnærming til plattformen, slik at den kan brukes med både batterier og brenselceller – det er unikt for bransjen, og det baner vei for utviklingen av det elektriske tilbudet for det europeiske markedet.

Nikola Tre BEV: utslippsfri langtransport er en realitet

I dag presenterte IVECO og Nikola at de begynner å ta imot bestillinger av Nikola Tre BEV Artic 4x2 i Europa. Kjøretøyet, som har akselavstand på 4021 mm, har hele ni batterier med en total kapasitet på 738 kWh, noe som gir en rekkevidde på cirka 500 km. Det tar bare 162 minutter å lade den (fra 10 til 90 prosent) med en 175 kW lader. Det forventes at den kan lades med opptil 350 kW senere i år. Med totalt 738 kWh energi o 480 kW kontinuerlig effekt fra e-Axle fra FPT Industrial har den kraften, dreiemomentet og rekkevidden til å løse en rekke oppgaver, for eksempel kjøring fra lager til lager samt langtransport. Rekkevidden kan også forlenges med lading. Samtidig har den lave eierkostnader, noe som gjør dette til en driftssikker og økonomisk lønnsom utslippsfri løsning.

I tråd med IVECOs førerfokuserte tilnærming er hver minste detalj i Nikola Tre BEVs førerhus designet for å forbedre sjåførens hverdag, med god plass, høy komfort og avanserte funksjoner. Infotainmentsystemet er basert på Nikolas nyeste teknologi. Den integrerer infotainment- og navigasjonsfunksjoner samt kontroller for de fleste av kjøretøyets funksjoner. Den ekstremt behagelige kjøreopplevelsen og det lydløse miljøet sørger for at sjåføren får en god opplevelse, noe som også kommer til å gjøre Nikola Tre til en favoritt blant sjåfører i hele Europa.

Nikola Tre med brenselcelle (FCEV): et eksempel på fremtiden for elektrisk langtransport

Nikola Tre FCEV Artic 6x2, som ble avduket i betaversjon under utstillingen, har styrende løpeaksel og et nytt førerhus med enda bedre aerodynamikk. Med akselavstand på 3932 mm har den plass til rundt 70 kg hydrogen ved 700 bar. Denne kapasiteten kombinert med den raske påfyllingstiden på like under 20 minutter, gir en rekkevidde på 800 km. Når Nikola Tre FCEV kommer på det europeiske markedet i 2024, blir utslippsfri elektrisk drift for langtransport en realitet, noe som er en viktig milepæl for IVECOs arbeid for å oppnå målet om netto nullutslipp av karbon innen 2040.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3,5– 7,2 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 19 tonn og i det tunge segmentet over 16 tonn IVECO WAY serien med langtransportbilen IVECO S-WAY, offroad-kjøretøyet IVECO T-WAY og anleggsbilen IVECO X-WAY for lettere anleggskjøring. I tillegg kommer merkenavnet IVECO Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy.

IVECO sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-America hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et IVECO-kjøretøy er i arbeid.

For ytterligere informasjon om IVECO: www.iveco.com