IVECO presenterer sin visjon for naturgass og alternativ fremdrift i transporten på den åttende Gasnam-kongressen

Thomas Hilse, IVECOs toppsjef, talte på den åttendeGasnam-kongressen hvor han satte fokus på at “IVECOs vei mot karbon-nøytralitet starter med naturgass og fortsetter gjennom flytende naturgass – LNG som er broen til hydrogen og flytende biogass til det endelige målet om et komplett utvalg av løsninger for grønn mobilitet.”

IVECO deltok på “Green Gas Mobility Summit”, den åttende utgaven av Gasnam-kongressen, et årlig arrangement hvor profesjonelle fra transportsektoren og journalister møtes for å diskutere situasjonen for naturgass og fornybar gass i Spania og ellers i Europa. Gasnam er en sammenslutning som fremmer bruken av naturgass og fornybar gass som biometan og hydrogen som drivstoff for vei- og maritim transport i Spania og Portugal. Den har for øyeblikket 135 medlemmer fra flere sektorer innenfor energisektoren, bilproduksjon, engineering, underleverandører, transport og institusjoner.

Flere enn 20 utstillere deltok på det digitale arrangementet som fant sted 21., 22. og 23. september og hvor man hadde muligheten til å analysere fordelene og ytelsene som alternativt drivstoff byr på.

Som en av hoveddeltagerne på arrangementet presenterte IVECO sin visjon for fremtiden med bærekraftig veitransport. Selskapet er en pioner innenfor naturgass-teknologien og fører an med et komplett program av kjøretøy drevet med dette bærekraftige drivstoffet og flere enn 35.000 solgte enheter.

Thomas Hilse, IVECOs toppsjef, var en av hovedinnlederne og snakket om “kundestøtte og valg av veien mot en utslippsfri fremtid på lastebilmarkedet”. Hilse forklarte at “det ultimate målet for utslippsfri transport vil bli oppnådd med forskjellige teknologier, avhengig av kundens oppdrag og kjøretøy. Det finnes ingen løsning som passer for alle. IVECOs vei mot karbon-nøytralitet starter med naturgass og fortsetter gjennom flytende naturgass – LNG - videre hydrogen og flytende biogass frem mot det endelige målet som er å levere et komplett utvalg av løsninger for grønn mobilitet.”

Ángel Rodríguez Lagunilla, global produksjonsdirektør for nyttekjøretøy og spesialkjøretøy hos IVECO, understreket at “bærekraft er en fundamental pilar for IVECO, noe som vises i vårt engasjement to naturgass-teknologi og vårt omfattende program av kjøretøy for naturgass. Dessuten oppnås dette gjennom bærekraftige prosesser, som er nøkkelfaktorer for å fornye industrien.”

I løpet av den første dagen av kongressen, som er blitt et etablert referansepunkt for alternative teknologier for vei- og maritim transport, deltok Pablo Cebrián, visepresident for produktutvikling og engineering hos IVECO, i en rundebordskonferanse over temaet “Mobilitet med hydrogen: En fremtid som er økende til stede”. Han pekte på at “alle eksisterende teknologier, også de som er under utvikling, er nødvendige hvis vi skal oppnå utslippsmålene i 2030, samt selvsagt å oppnå 100% CO2-fri transport i 2050. “Hydrogen er det beste fremtidige alternativet for langtransport, og i løpet av de neste fem årene vil vi se en enorm akselerasjon i ale teknologiene som vil gjøre det mulig, produksjon, distribusjon, høytrykks-lagring i lastebiler, samt fremfor alt brenselceller.”

IVECO: Fremmer aktivt bruk av naturgass i veitransport
IVECO, en pioner i bruk og utvikling av naturgass i veitransport, er engasjert i denne typen bærekraftig drivstoff som det eneste nåværende, reelle og tilgjengelige alternativet for langdistanse- og persontransport, takket være energibalanse, ytelse og reduserte utslipp. Mengden og tilgangen på dette drivstoffet, sikkerhet og lave kostnader gjør naturgass til en sikker løsning når det gjelder å tilfredsstille behovene til transportørene, uansett hva slags kjøring de har.

Med mer enn 35.000 solgte enheter over hele verden er IVECO den absolutte markedsleder når det gjelder naturgassdrevne nyttekjøretøy. Selskapet er for øyeblikket den eneste produsenten som kan tilby et komplett program av slike kjøretøy, med tre motorfamilier som streker seg fra 136 til 460 hk, samt modeller fra 3,5 til 40 tonn og kjøretøy for persontransport. Programmet omfatter ikke minst lette og tunge nyttekjøretøy for langtransport. Dette inkluderer også lastebilmodellen IVECO S-WAY NP 460, den eneste langtransportbilen på markedet med en rekkevidde på inntil 1.600 km og motoreffekt på 460 hk.

IVECO er et selskap innenfor CNH Industrial N.V., en global leder innenfor kapitalvaresektoren, oppført på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på Mercato Telematico Azionario, organisert og styrt av Borse Italiana (MI: CNHI). IVECO utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, samt offroad lastebiler og andre offroad kjøretøy.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3 – 7,2 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 22 tonn, samt det tunge segmentet over 16 tonn, bestående av Trakker (dedikert for offroad kjøring) og IVECO WAY-serien med landeveismodellen IVECO S-WAY foruten IVECO X-WAY til lettere anleggskjøring. I tillegg kommer merkenavnet IVECO Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy..

IVECO sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-Amerika hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et IVECO-kjøretøy er i arbeid.