IVECO S-Way NP - Sustainable Truck of the Year 2021

IVECO S-Way NP 460 vant prisen "Sustainable Truck of the Year 2021"

IVECO S-Way NP 460 i LNG-utførelse (flytende naturgass) er utpekt til "Sustainable Truck of the Year 2021" (årets bærekraftige lastebil)i trekkvognsegmentet. Prisen, som er delt ut for femte gang, er skapt av det italienske spesialmagasinet Vado e Torno. Vinnerne blir valgt av en jury bestående av fagpresse-journalister basert på bærekraft-indeksen introdusert av Vado e Torno.

IVECO S-Way NP integrerer det beste av IVECOs bransjeledende erfaring fra bruk av naturgass med de innovative løsningene til IVECO S-Way serien som er utviklet som en komplett og fremtidsrettet løsning og oppkobling som muliggjør kundetilpassede tjenester med fokus på sjåføren, bileieren og bærekraft.

Maurizio Cervetto, stedfortredende redaktør i Vado e Torno, uttaler: “Med IVECO S-Way NP setter IVECO en ny målestokk for produktivitet og effektivitet innenfor langtransportmarkedet. IVECO S-Way er ikke bare det eneste naturgassdrevne kjøretøyet med en rekkevidde på inntil 1600 km, men utmerker seg også med et lavt drivstofforbruk som gir 4,12 km per kg gass. IVECO S-Way NP kombinerer teknisk ytelse, oppnådd gjennom en velprøvd drivlinje og et helt nytt førerhus hvor luftmotstanden (Cx) er forbedret med 12%, som selvsagt gir en betydelig reduksjon i drivstofforbruket (inntil 4%), med utstyr og kvalitets-standarder som i betydelig grad øker komforten for sjåføren og sikkerheten for andre trafikanter. Det nye førerhuset har et miljø med effektiv bruk av plassen (2.150 mm innvendig ståhøyde og motortunnel hvor høyden er redusert til bare 95mm). Kjøretøyet er enda mer stillegående enn tidligere, både innvendig og utenfor (i henhold til Piek-standard). I tillegg til de mange sjåførassistent-systemene byr det på nye oppkoblede tjenester som ytterligere øker bærekraften innenfor alle typer transport.”

Thomas Hilse, IVECOs toppsjef, uttaler følgende: “Vi er svært stolte over denne viktige prisen som støtter vårt syn når det gjelder den vitale rollen naturgass har i å oppnå bærekraftig langtransport. Dette er den eneste løsningen som er tilgjengelig nå. Dette er starten på veien mot nullutslipp, og IVECO S-Way viser at dette allerede er en realitet. Med høy ytelse, lave totale driftskostnader (TCO - Total Cost of Ownership) stillegående drift og lang rekkevidde er kjøretøyet en finansielt og miljøvennlig bærekraftig løsning. I tillegg har vi lyttet til sjåførene, og vi har utformet førerhuset slik at det føles som et hjem når man er hjemmefra. Distribusjons-infrastrukturen for LNG utvikler seg raskt og dekker allerede de viktigste europeiske transport-korridorene. Subsidier og insentiver introdusert i flere land setter disse kjøretøyene i en økende interessant posisjon. Vi ser allerede et skifte i tankegangen til transportører som i økende grad kommer til oss for naturgassløsninger. Viktigst av alt er at bio-LNG allerede nå gir en nesten utslippsfri løsning og baner vei for karbon-nøytral transport med blå hydrogen produsert av metan.”

Kjøretøyet kombinerer det beste som teknologi kan tilby når det gjelder komfort, sikkerhet, oppkobling og bærekraft. Den sjåfør-sentrerte designen av førerhuset gir et romslig og velorganisert miljø, hvor alle funksjoner kan fjernkontrolleres ved hjelp av app'en MY IVECO EASY WAY – alt fra lys til klimaanlegg, infotainment, vinduer og dører. Førerhuset er blitt forsterket for å sikre mekanisk motstandskraft i samsvar med ECE R29.03 bestemmelsen om førerhus-holdbarhet mot ytre påvirkning. Forakselen er blitt forbedret for å redusere bremseavstanden med inntil 15%, noe som øker den generelle sikkerheten. Den kraftfulle Connectivity Box gir tilgang til en rekke egenskaper og helt nye tjenester utviklet for å forbedre sjåførens liv ombord og maksimere bileierens lønnsomhet. Den holder kjøretøyet konstant i forbindelse med IVECOs spesialister i Control Room, som overvåker bilen kontinuerlig.

Dette muliggjør effektiv planlegging av vedlikehold og reparasjoner, og forutseende service maksimerer lastebilens driftstid. Kjørestilevalueringen gir råd i sann tid og hjelper sjåføren å kjøre effektivt og sikkert. Kjøretøyets bærekraftige ytelse inkluderer stillegående drift og lave utslipp. Man oppnår 95% reduksjon i partikkelutslippene og 90% mindre NO2 sammenlignet med diesel, –og foregår kjøringen på biogass, blir det dessuten en reduksjon i CO2-utslippene på inntil 95%.

IVECO har investert i alternative fremdriftsteknologier i mer enn 20 år. Det har gitt en omfattende erfaring som gjør selskapet til dagens spydspiss for naturgass i det europeiske markedet med mer enn 35.000 solgte biler. Selskapet er også anerkjent som en tilrettelegger for spredning av teknologien og som en bro mellom de forskjellige interessentene i denne sektoren. På få år har dette blant annet ført til et omfattende nettverk av rundt 80 LNG fyllestasjoner i Italia alene. I dag høster IVECO fordelene av sitt engasjement for å utvikle et produkt som leverer på ytelse og er skreddersydd til sjåførens behov, sammen med den avanserte bærekraftige teknologien som har blitt en nødvendighet.

IVECO er et selskap innenfor CNH Industrial N.V., en global leder innenfor kapitalvaresektoren, oppført på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på Mercato Telematico Azionario, organisert og styrt av Borse Italiana (MI: CNHI). IVECO utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, samt offroad lastebiler og andre offroad kjøretøy.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3 – 7,2 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 22 tonn, samt det tunge segmentet over 16 tonn, bestående av Trakker (dedikert for offroad kjøring) og IVECO WAY-serien med landeveismodellen IVECO S-WAY foruten IVECO X-WAY til lettere anleggskjøring. I tillegg kommer merkenavnet IVECO Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy..

IVECO sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-Amerika hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et IVECO-kjøretøy er i arbeid.