IVECO Services – innovative connectivitybaserte tjenester for integrerte og oppdragstilpassede mobilitetsløsninger

IVECO har videreutviklet tjenestetilbudet på veien mot en ny forretningsmodell som har fokus på mulighetene som ligger i digitale teknologier. Selskapet har presentert et nytt paraplymerke for den stadig voksende porteføljen av innovative tjenester og produkter for ettermarkedet: IVECO Services. Dette kundebaserte og modulære tilbudet er utviklet for å kunne tilby tilpassede mobilitetsløsninger som hjelper transportoperatører med å drive virksomheten sin og gjøre den mer konkurransedyktig, lønnsom og bærekraftig.

• IVECO Services er et nytt steg på tjenestereisen. Dette er en stadig økende portefølje av ettermarkedstjenester og -produkter som er utviklet for å gjøre det enklere for kundene å drive virksomheten sin på en effektiv måte og øke konkurranseevnen, lønnsomheten og bærekraften ved hjelp av tilpassede mobilitetsløsninger.
  • IVECO Services’ modulære tilnærming gjør at kundene kan tilpasse tjenestene basert på virksomhetens mål og operasjonelle krav.
  • En rekke nye tjenester som drives av kundeportalen IVECO ON og IVECO Drivers’ apper gjør det enklere for kundene å maksimere kjøretøyets oppetid og effektivitet, øke sjåførens sikkerhet samt ivareta miljøet.

IVECO ønsker å lage en kundesentrisk transportløsning som består av topp moderne kjøretøy kombinert med tjenester som er tilpasset konkrete operasjonelle og forretningsmessige krav. IVECO Services støtter kundenes virksomhet, samtidig som det inneholder en rekke sjåførsentriske funksjoner som er utviklet for å ivareta sjåførenes komfort og trivsel på veien. Selskapet har utviklet en rekke nye digitale tjenester for å forbedre sjåførens hverdag om bord, og for å gjøre det enklere for flåteledere å drive flåten på en effektiv måte ved å øke kjøretøyenes oppetid og forbedre sjåførenes sikkerhet.

Nye digitale tjenester og funksjoner drevet av IVECO ON og Driver-apper for å fremskynde omstillingen

Connectivity har fått en stadig viktigere rolle i IVECOs utvikling for å bli en totalleverandør av mobilitetsløsninger, og nå er det også en del av den store IVECO Services-porteføljen. IVECO har kontinuerlig utvidet det digitale tilbudet og connectivitymulighetene ved å legge til nye funksjoner for å dekke en rekke av kundenes behov. Nå gjør selskapet det igjen ved å introdusere nye digitale tjenester som er utviklet for å hjelpe kundene både i og utenfor kjøretøyet ved hjelp av kundeportalen IVECO ON og Driver-appene.

Siden lanseringen i 2021 har kundeportalen IVECO ON utviklet seg til å bli kundenes operasjonssenter. Portalen er utviklet for å hjelpe kundene både i virksomheten og i driften. Med den kan de overvåke og administrere kjøretøyene sine, slik at de kan øke effektiviteten og oppetiden. Den gir dem også kontroll over virksomheten ved å forenkle, håndtere og redusere administrasjonen. Nye funksjoner legges til over tid for å gjøre det enklere å jobbe mer effektivt. Driver-appene har også fått en viktig rolle for sjåførene ved å forbedre hverdagen om bord samt kjøreopplevelsen.

IVECO ON-portalen er nå måten å for første gang få tilgang til Remote Commands for IVECO Daily og S-Way, slik at flåtelederen kan angi enkelte parametere som sjåføren ikke kan overstyre. De kan kontrollere Vehicle Access ved å låse og låse opp kjøretøy eksternt. Med funksjonen Driving Mode kan de angi og låse Eco-modus, slik at flåten alltid drives på en effektiv måte for maksimal drivstoffbesparelse. Flåteledere kan også få tilgang til kjøretøyets ADAS-innstillinger eksternt for å tilpasse hver enkelt funksjon individuelt eller velge «maksimal sikkerhet» for å hjelpe sjåførene og bidra til sikkerheten langs veien.

Flåteledere og kjøretøyeiere kommer til å sette pris på den nye Tire Wear Prediction-tjenesten for IVECO S-Way, som er utviklet i samarbeid med Bridgestone og kompatibel med alle dekkmerker. Tjenesten samler inn data fra kjøretøyet, analyserer dem og gir kundene informasjon om dekkstatus og anslått gjenværende kjørelengde, slik at de ser når de nærmer seg den kritiske grensen. Dette gir bedre sikkerhet for sjåføren og gjør det enklere for flåtelederen å planlegge dekkskift på en mer effektiv måte, noe som gir bedre oppetid.

IVECOs fokus på sjåføren er tydelig i de digitale tjenestene. IVECO Driver Pal, den banebrytende taleassistenten som er basert på AWS-teknologi (Amazon Web Services) og har Alexa-funksjoner, er nå helintegrert for å sikre et mer intuitivt og brukervennlig grensesnitt med muligheten til å betjene funksjoner ved hjelp av talekommandoer. Alexa-teknologi blir integrert i kjøretøyets infotainmentsystem, slik at sjåførene ikke trenger en ekstra mobilenhet for å få den fullstendige opplevelsen i kjøretøyet. Sanntidsinformasjon vises tydelig på skjermen i kjøretøyet, noe som bidrar til sjåførens komfort og forbedrer taleinteraksjonen.

IVECO har også fornyet Driver-appene med fokus på brukeropplevelsen. Easy Way- og Easy Daily-appene har blitt forbedret basert på tilbakemeldinger fra kundene og analyser av reell bruk, og nå lanseres også den første appen for Eurocargo – Easy Cargo. De nye funksjonene inkluderer muligheten til å aktivere klimaanlegget samt bruke førerhuskontroller både fra førerhuset og eksternt. En ny digital sjekkliste før oppstart gjør det enklere for sjåførene å oppgi nødvendig informasjon, for eksempel modell, registreringsnummer, kontrollere ferdsskriveren og kontrollere dekkene – uten å måtte ha med seg fysiske papirer. Den fornyede Easy Daily-appen har også en Profile Setting-funksjon som sjåfører som bruker flere kjøretøy, kommer til å sette pris på. Nå kan de velge sine egne ADAS-innstillinger i appen, og når de bytter kjøretøy, vil alle innstillingene for kjøretøyet tilpasses automatisk uten at de trenger å gjøre noe selv.

IVECOs fokus på sjåføren inkluderer å ivareta helse og sikkerhet med den nye Driver’s Health Monitoring-tjenesten, som lanseres i 2024. Ved hjelp av en widget i Easy Way-appen og en medisinsk sertifisert smartklokke overvåkes sjåførens viktigste vitale tegn, som puls, EKG, oksygenmetning og søvnkvalitet. Dataene samles inn, kombineres og behandles av AI-genererte algoritmer for å forebygge plutselige helsehendelser som hjerteinfarkt, samt forbedre sikkerheten langs veien. Dataene sammenstilles med kjørestilen for å gjøre det enklere for sjåfører å unngå farlige forhold og trafikkulykker ved hjelp av proaktiv varsling og anbefalinger.

IVECO har også utviklet en ny elektronisk brukerhåndbok – Easy Guide-appen. Den er enkel og intuitiv å bruke, og den har en smart søkefunksjon som gjør det enklere å utforske kjøretøyet. Den inneholder all informasjon fra brukerhåndboken samt opplæringsvideoer.

En modulær tilnærming for en løsning som er tilpasset oppdraget

IVECOs modulære tilnærming til tjenesteutvalget gjør det enklere for kundene å velge de tjenestene som oppfyller kravene på deres på best mulig måte. IVECO har også laget ferdige pakker med tjenester basert på erfaring. Den første er Start Pack. I tillegg kan kundene tilpasse tjenesteløsningen ved å velge mellom premiumpakker, som alle er utviklet for konkrete deler av virksomheten: Productivity Uptime Plus, Safety og Driver Assistant. Pakkene som er tilgjengelige for hver kjøretøytype – lette, mellomtunge, tunge og elektriske kjøretøy – varierer basert på oppdragene og bedriftens krav. Kunder kan tilpasse løsningen ytterligere ved hjelp av tjenester som Maintenance & Repair-avtaler, utvidelse til taleassistenten IVECO Driver Pal eller Astrata Fleet Management, som kan kjøpes separat.

IVECO

IVECO er et merke som tilhører Iveco Group N.V. (EXM: IVG), og som utvikler, produserer og selger en rekke lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, terrengkjøretøy og kjøretøy som er egnet for alle karosserityper.

Selskapet innoverer og utvider produktporteføljen kontinuerlig, slik at alle kunder kan velge et kjøretøy som passer perfekt til oppgaven. Totaltilbudet er basert på sjåførens behov, slik at du får en god opplevelse med fokus på sikkerhet og komfort. En rekke avanserte digitale tilkoblingsaktiverte tjenester er utviklet for å gjøre det enklere for flåteeiere å administrere flåten på en effektiv måte ved hjelp av IVECOs komplette transportløsning.

IVECO arbeider for avkarbonisering ved hjelp av en flerenergitilnærming som inkluderer videreutvikling av teknologier basert på biometan, elektrisitet og brenselceller.

IVECO har seks fabrikker og syv forsknings- og utviklingssentre. Selskapet har 3500 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land, slik at du alltid kan få teknisk brukerstøtte uansett hvor du kjører din IVECO.

IVECO er i forkant av endringen ved å bidra til å transformere transportbransjen basert på et mål om å være en pålitelig partner og totalleverandør.