eDAILY er den beste kassebilen i byen: det eneste elektriske lette nyttekjøretøyet med opptil 20 m³ lastevolum, opptil 4,6 tonn nyttelast og opptil 3,5 tonn hengervekt.

Nullutslipp kombinert med maksimal lastekapasitet: IVECO blir elektrisk med nye eDAILY

I dag avduket IVECO helt nye eDAILY med null utslipp under messen IAA Transportation 2022 i Hannover.

eDAILY er den «elektriske tvillingen» til ikoniske Daily og kan brukes til alle oppgaver som krever lette nyttekjøretøy – inkludert krevende oppdrag og ombygginger. Dette er en unik løsning i et marked der både tilbud og etterspørsel fortsatt har fokus på urbane leveranser. eDAILY øker den potensielle interessen for elektriske kjøretøy, noe som vil være et enormt bidrag til avkarbonisering av transportsektoren.

• Ingen grenser: utslippsfri, støyfri og uten begrensninger for hvor du kan kjøre, med enda bedre effektivitet og komfort.
  • Ingen begrensninger: samme karosserivarianter, lastekapasitet og ytelse som Daily.
  • Ingen behov for å endre rutiner og vaner: samme kjøreegenskaper og lastekapasitet, rekkevidde på opptil 400 km ved urban bruk.
  • eDAILY er en pålitelig og lønnsom utslippsfri løsning for urbane kassebiler og for ethvert oppdrag. Med eDAILY kan også påbyggere bli med i den elektriske revolusjonen.
  • eDAILYs produktivitet og brukervennlighet ledsages av et økosystem av digitale og elektriske tjenester: fra montering av den best egnede ladeinfrastruktur til daglig energistyring, fra fjerndiagnose og proaktivt vedlikehold til den nye forretningsmodellen GATE «betal for bruk».

Elektriske kjøretøy er fremtiden, og målet vårt er at alle kundene våre skal kunne være med på overgangen. Som et sentralt element i IVECOs strategi for produktutvikling og overgang til elektriske kjøretøy, har vi designet eDAILY for å gjøre hele modellutvalget elektrisk, samtidig som vi beholder funksjonene som kjøretøyene våre er kjent for – robusthet, pålitelighet, allsidighet, lastekapasitet og ytelse. Med det store utvalget, det modulære batteriet og de mange ombyggingsmulighetene og bruksområdene sørger nye eDAILY for at nye kunder kan velge elektriske kjøretøy for å løse nye oppgaver, sier Remmi Edelbo Pedersen, country Sales Manager IVECO Norge.

Nye eDAILY har en oppdatert IVECO-logo med tynnere og mer grasiøse og dynamiske bokstaver, basert på merkets historie og drevet av innovasjon.

eDAILY kan bestilles i hele Europa og leveres fra begynnelsen av neste år.

Kundene kan besøke et eget nettsted for å få informasjon om de mange funksjonene som er skreddersydd for eDAILY-eiere, inkludert en utslippssimulator – som også er tilgjengelig hos forhandlerne og i IVECO ON-appen – slik at de kan finne den beste løsningen for oppgaven.

eDAILY: samme Daily som du kjenner – bare elektrisk

Nå er alle Daily-modellene også tilgjengelig som nullutslippsmodeller, i tråd med utviklingen av transport og de nye reglene i mange større byer. eDAILY er den beste kassebilen i byen: det eneste elektriske lette nyttekjøretøyet med opptil 20 m3 lastevolum, opptil 4,6 tonn nyttelast og opptil 3,5 tonn hengervekt.

Ytelsen er på nivå med modellen med forbrenningsmotor: 140 kW (190 hk) maksimal effekt, 400 Nm maksimalt dreiemoment og toppfart på opptil 120 km/t. Kjøreopplevelsen blir enda bedre ved at den elektriske motoren leverer dreiemomentet umiddelbart. Når det er behov for ekstra effekt, kan sjåføren aktivere eDAILYs unike Hi-Power-funksjon. Energiforbruket kan optimaliseres ved å velge kjøremodus – slik at man kan bruke maksimal effekt eller minimere strømforbruket. Med eDAILYs One-Pedal Drive (kjøring med én pedal) blir det enklere å kjøre, og den kinetiske energien som oppstår når man bremser, konverteres til strøm, slik at strømforbruket og slitasjen på bremseklossene reduseres.

Nok strøm til ethvert oppdrag, og opptil 50 prosent lavere vedlikeholdskostnader

Med eDAILY får du den rekkevidden du trenger: modulær batteriinstallasjon gjør at kundene kan velge rekkevidden som passer best for oppgavene. Konfigurasjonen kan oppgraderes gjennom hele kjøretøyets levetid.

eDAILY er tilkoblet, slik at du kan optimalisere rekkevidde, kjøreegenskaper og oppetid – og betjene lading og klimaanlegg. Forvarming sørger for perfekt temperatur i kupeen mens bilen lades. Dokumentert pålitelighet og elektriske løsninger gir ekstremt konkurransedyktige driftskostnader og betydelig lavere vedlikeholds- og reparasjonskostnader sammenlignet med dieselmodeller.

Hele utvalget – her mangler ingenting

eDAILY finnes som kassebil, med hytte, med dobbelthytte, som chassis og som minibuss, med totalvekt fra 3,5 til 7,2 tonn, med enkle og doble hjul, i en rekke høyder, og med forskjellige akselavstander. All teknologi og alle komfortfunksjoner i vanlige Daily er også tilgjengelige i den elektriske modellen, inkludert Air-Pro intelligent luftfjæring. eDAILY er det eneste elektriske lette nyttekjøretøyet der man kan velge alternativ bakakselutveksling for modellene 50C (3,6 eller 4,44) og 72C (4,3 eller 5,13) for å styrke enten ytelsen eller effektiviteten.

Alle oppgaver du kan forestille deg

Med eDAILY får du naturlig og intuitiv e-mobilitet for maksimal energieffektivitet, slik at du enkelt kan utføre enhver oppgave. eDAILY kan brukes til alle oppdrag. Det elektriske systemet har blitt testet under ekstreme forhold, fra –30 °C til +50 °C. Bakkestart er garantert i bakker opptil 30 prosent.

Det samme ekstremt solide chassiset som vanlig, ingen utstikkende deler fra den øvre rammen og digitale og analoge grensesnitt (som CAN BUS 2.0B) gjør eDAILY til det mest allsidige og komplette elektriske utgangspunktet for ombygging. Det finnes forskjellige typer ePTO på opptil 15 kW for å drive kjøling, kraner og annet utstyr – selv krevende utstyr som avfallsinnsamling og antenneplattform, som vist på standen. Utstyret kan drives fra strømnettet mens kjøretøyet lades. Med strøm fra hovedbatteriet kan ePTO-ene brukes selv om den elektriske motoren er av.

Avansert energi med skalerbare batterier

eDAILY kan utstyres med ett, to eller tre batterier. De modulære batteripakkene FPT Industrial / Microvast 37 kWh har overlegen energitetthet (265 Wh/kg på cellenivå), og hele 95 prosent av energien kan utnyttes, noe som er klasseledende. De leveres med garanti i åtte år og opptil 250 000 km, inkludert utskifting hvis kapasiteten blir lavere enn 80 prosent.

eDAILY kan lades fra offentlige ladestasjoner, industrikontakter og vanlige stikkontakter. Ladealternativene inkluderer hurtiglading med 80 kW, som gir opptil 100 km rekkevidde på bare 30 minutter. Ladingen kan styres i appen. Ladeporten foran på eDAILY er lett tilgjengelig uansett hvor kabelen kommer fra. Bak dekselet som beskytter kontakten mot vann og støv, viser en LED-diode status og ladenivå.

Et bærekraftig kjøretøy for den digitale tidsalderen

eDAILY er alltid tilkoblet, noe som forbedrer kundenes produktivitet og sjåførens trivsel. telematikkboksen utveksler data i sanntid og gir tilgang til alle IVECO-tjenester. eDAILY-kundene får tilgang til de tilkoblede tjenestene via IVECO ON-portalen, der de finner nye funksjoner for datahåndtering og API, uten å måtte endre profil, arbeidssyklus eller driftsmønstre.

Den integrerte programvaren oppdateres regelmessig og sømløst helt trådløst. Sanntidsdata fra kjøretøyet overvåkes eksternt av IVECO Control Room. Proaktiv og prediktiv diagnose forebygger uventet nedetid og gjør det enkelt å planlegge vedlikeholdet.

eDAILY Routing-appen samhandler med kjøretøyet for å anslå rekkevidde, nødvendige ladestopp for å komme frem, samt nøyaktig ankomsttidspunkt. Rekkeviddesikringen varsler proaktivt flåtelederen når batterinivået nærmer seg grensen, eller hvis det oppstår ladeproblemer. Kjøre- og regenereringsmoduser kan forhåndsvelges av flåtelederen for å optimalisere energiforbruket. Overvåking av energiforbruk beregner strømforbruket (inkludert ePTO-er) og viser detaljerte rapporter for energiforbruk sammenlignet med tilbakelagt avstand. Intelligent ladekontroll gjør at brukerne kan lade når det passer best.

Egne e-tjenester inkluderer IVECO ON Easy Daily-appen med nye funksjoner for merkets elektriske kjøretøy, for eksempel Driving Style Evaluation for Energy (evaluering av kjørestil), ekstern programmering av lading og forvarming, utvidet dashbord med kjøretøyparametere, samt alle funksjonene som er tilgjengelige for Daily.

Stemmeassistenten IVECO DRIVER PAL, som kan aktiveres i IVECO ON Easy Daily-appen, gir informasjon om ting som kjøretøyets helse og batterinivå. Klimaanlegg og navigering til nærmeste ladestasjon kan også aktiveres ved hjelp av talekommandoer.

En allsidig modell for bærekraftig transport

eDAILYs elektriske tjenester er nyttige selv før kjøpet: IVECO kan gi råd om konfigurasjon av kjøretøy og lading basert på kundens behov. IVECO samarbeider med ledende europeiske kraftselskaper for å designe, levere, installere og vedlikeholde tilpassede ladeløsninger, inkludert gode strømavtaler (på forespørsel). Det gjør at kundene kan minimere den første investeringen og energiutgiftene.

Med eDAILY lanserer IVECO en innovativ forretningsmodell: Green & Advanced Transport Ecosystem (GATE), en langsiktig leiemodell for elektriske kjøretøy, der alt er inkludert. Dette tilbudet fører til at mange nye kunder kan velge utslippsfri mobilitet. GATE inkluderer også en eksklusiv og innovativ «betal for bruk»-løsning for elektriske kjøretøy.

Spesialutgavene Tigrotto og Leoncino

Under IAA Hannover 2022 presenterer IVECO også to spesialmodeller som er inspirert av Tigrottoog Leoncino, to legendariske OM-produkter fra 50- og 60-tallet. Dette er en unik kombinasjon av fortid og fremtid, og modellene kan snart leveres til de mest kresne kundene. Leoncino er en vintage tolkning av nye eDAILY, mens Tigrotto er en variant av 4x4 Daily.

IVECO har også bidratt til utviklingen av nye væsker for nye eDAILY sammen med PETRONAS Lubricants International (PLI)– med mål om å maksimere ytelsen. PETRONAS Iona Integra Plus har utviklet for e-overføringskassenfor å redusere tap og sikre systemets slitestyrke på en måte som kan sammenlignes med standardvæsker med høyere viskositet, for å oppfylle sikkerhetskravene og sikre overlegen beskyttelse mot korrosjon selv ved høye temperaturer. eDAILY kommer også til å bruke PETRONAS Tutela Axle 900 HD, en 75-W85 akselolje som er utviklet for IVECOs aksler, inkludert lette og tunge kjøretøy, for å maksimere effektiviteten og oppfylle de nyeste forskriftene.

eDAILY på IVECO-standen under IAA 2022

Et bredt spekter av bruksområder for eDAILY viser hvor allsidig den nye modellen er, og hvordan operatørene ikke trenger å kompromisse når de går over til elektriske kjøretøy: eDAILY kan skreddersys for selv de mest krevende oppgavene.

• eDAILY 50C12E, som er utstyrt med eMotor ePTO, har blitt tilpasset av Palfinger for å gjøre plass til en antenneplattform som strekker seg opp til 24,7 meter.
  • Et godt eksempel på hvordan IVECO eDAILY kan brukes til oppdrag som krever kjøling, er 42S14E, som står utstilt med det innovative «Urban» Lecapitaine-karosseriet kombinert med kjøleenheten Thermo King E500, som drives fra det høyspente ePTO-et.
  • Den tredje IVECO eDAILY-modellen som vises frem, er perfekt for mobile verksteder, her demonstrert av 42S14EV fra Internal Equipment Bott.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3,5– 7,2 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 19 tonn og i det tunge segmentet over 16 tonn IVECO WAY serien med langtransportbilen IVECO S-WAY, offroad-kjøretøyet IVECO T-WAY og anleggsbilen IVECO X-WAY for lettere anleggskjøring. I tillegg kommer merkenavnet IVECO Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy.

IVECO sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-America hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et IVECO-kjøretøy er i arbeid.

For ytterligere informasjon om IVECO: www.iveco.com