Høyest kompetansemangel i Nord-Norge – dette er de personlige egenskapene næringslivet ser etter

Ifølge en fersk undersøkelse fra ManpowerGroup oppgir 76 prosent av bedriftene i Nord-Norge at de sliter med å finne riktig kompetanse. Det er høyest i landet. Undersøkelsen viser også at det er vanskeligere å finne mennesker med de rette personlige egenskapene enn den rette formalkompetansen. Evne til samarbeid er den personlige egenskapene flest arbeidsgivere i Norge-Norge etterspør mest. Ifølge Charlotte Hageberg, leder for rekruttering i konsulent- og rekrutteringsselskapet Jefferson Wells, skiller Nord-Norge seg vesentlig ut fra resten av landet.

-Nord-Norsk næringsliv består av alt fra maritim industri til energi og turisme. Dette er bransjer der du må jobbe tett med andre. Da er gode samarbeidsevner viktig. Det skiller seg fra landssnittet der vi ser at flest bedrifter etterspør initiativ, sier hun.

I tillegg til gode samarbeidsevner er også ferdighetene utholdenhet og kritisk tenkning noe som nord-norske arbeidsgivere etterspør. Hageberg mener de kan sees i sammenheng.

-Arbeidet nordpå er ofte fysisk krevende og tungt. Det stilles derfor ekstra krav til å kunne tåle slit og at du kan levere over tid. Derfor er det ikke overraskende at utholdenhet kommer langt opp på lista, som igjen skiller seg fra resten av landet. I tillegg til gode evner til samarbeid og utholdenhet trenger du også gjennomføringskraft, sier Hageberg.

Hun fortsetter:

-I en hektisk arbeidshverdag er det derfor viktig å ha ansvarsbevisste og selvstendige medarbeidere som ikke trenger minutt-for-minutt oppfølging. Med raske endringer blir det også viktigere med personlige egenskaper som å kunne ta til seg ny informasjon og å tenke nytt.

Høyest kompetransemangel i landet

ManpowerGroup har gjennomført kompetanseundersøkelser siden 2010. Kompetansemangelen for 2023 er høyest i Nord-Norge etterfulgt av Oslo. Hageberg sier at kompetansemangelen er et økende problem.

-Kompetansemangelen har økt siden i fjor. Jobbene er der, men det virker å være vanskelig å få folk til å flytte dit. Akkurat dette har jo blitt enda mer aktuelt nå med debatten om kraftutbygging i nord og at vi faktisk går mot et kraftunderskudd

Hageberg tror kompetansemangelen kommer til å øke.

-Det er et økende kompetansebehov i hele næringslivet. Bare siden 2018 har kompetansemangelen doblet seg i Norge.

Ifølge Hageberg er det viktig å møte den økte kompetansemangelen med tiltak.

-Arbeidsmarkedet blir stadig mer spesialisert, og det er viktig at både næringslivet og det offentlige investerer i kompetansebygging. Når du ikke finner den kompetansen du trenger, må du tenke nytt med tanke på å heve kompetansen blant de ansatte du allerede har, sier hun.

Om undersøkelsen

ManpowerGroups Talent Shortage-undersøkelse ble gjennomført blant et representativt utvalg av norske arbeidsgivere. Undersøkelsen ble gjennomført som en nettbasert undersøkelse mellom 2.janaur og 31. januar 2023 med 775 respondenter i Norge.

Undersøkelsen ble gjennomført samtidig med den globale ManpowerGroup Employment Outlook Survey (MEOS). undersøkelsen har blitt gjennomført i over 50 år, og er mye brukt som ledende indikator på sysselsetting. Feilmarginen i Norge er +/- 3,5 prosentpoeng.

Ta gjerne kontakt for mer informasjon og resultater fra undersøkelsen.

Kontakt:

Sven Fossum, kommunikasjonsdirektør i ManpowerGroup Norge