Bilde: Grethe Hustad, leder i konsulent- og rekrutteringsselskapet Jefferson Wells.

Jakten på den grønne kompetansen fortsetter

Kompetansemangelen i norsk næringsliv fortsetter. Det viser ManpowerGroups ferske arbeidsmarkedsundersøkelse for tredje kvartal. Særlig øker etterspørselen etter energi og grønn kompetanse. Havvindselskapet Vårgrønn er ett av selskapene som skal ansette flere i årene som kommer.

-Vi ser at mange bedrifter sliter med å finne de riktige folkene. Spesielt gjelder dette bedrifter som skal rekruttere til det grønne skiftet, sier Grethe Hustad leder i konsulent- og rekrutteringsselskapet Jefferson Wells.

Hvert kvartal gjennomfører ManpowerGroup en arbeidsmarkedsundersøkelse blant norske bedrifter. De har spurt 765 bedriftsledere om de skal oppbemanne, nedbemanne eller ikke tenker å gjøre noen endringer.

For tredje kvartal forventer bedriftene en netto bemanningsøkning på pluss 26 prosent. Det er en nedgang på fem prosentpoeng fra andre kvartal, men er fortsatt rekordhøyt.

Det grønne toget går nå

Jefferson Wells har hjulpet norske bedrifter med å rekruttere til det grønne skiftet de siste årene. Ifølge Hustad gjelder det å henge med for å sikre at du får rett kompetanse.

-Norge trenger mer kraft og vi ser en markant økning i etterspørselen etter folk med energierfaring. Det er behov for ingeniører og fagfolk, men vi ser også et økende behov for annen type kompetanse som IT og regnskapsføring. Nye industrier skal bygges opp, ofte i hard konkurranse med tradisjonell olje og gass. For at virksomheter skal være attraktive, er de nødt til å ha en bevisst strategi for å tiltrekke seg de riktige folkene. Klarer de ikke det, blir det vanskelig å være en del av det grønne skiftet, sier Hustad.

Vårgrønn har mer enn doblet antall ansatte på ett år

Vårgrønn er på kort tid blitt ett av Nordens ledende havvindselskaper. Selskapet ble startet i 2020 og eier 20 prosent av Dogger Bank, verdens største havvindpark under utbygging. I tillegg utvikler de flytende havvindprosjekter i Skottland, er med i konsesjonsrundene for Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II og har inngått partnerskap for å utvikle prosjekter i Baltikum. Marianne Odland, HR-ansvarlig i Vårgrønn, kan bekrefte at etterspørselen etter kompetanse er høy.

-I løpet av det siste året har vi mer enn doblet antall ansatte og vi har planer om å vokse raskt i årene som kommer. Vi ansetter nesten utelukkende folk med erfaring fra energibransjen og gjerne folk med spisskompetanse innen havvind. Der er konkurransen er tøff, sier hun.

Olje- og gassbransjen går fortsatt bra og kan tilby høye lønninger. Men Odland tror at grønne selskaper kan konkurrere på andre områder.

-Flere av Vårgrønns ansatte har tidligere jobbet i fornybarsatsingen til olje- og gasselskapene.

Når de kommer til oss, opplever vi at de motiveres av å være med på noe nytt. I tillegg ønsker mange å jobbe i en industri som bidrar positivt til å løse store samfunnsutfordringer, som klima- og naturkrisen. Det gir mening i arbeidshverdagen, sier Odland.

Økende kompetansebehov

Grethe Hustad viser til erfaringene fra Vårgrønn og mener at kompetansemangelen vil bli mer prekær fremover.

-Det blir stadig dyrere å drive business i Norge og bedriftene er kostnadsbevisste. Samtidig finner stadig færre den kompetansen de trenger. ManpowerGroup har siden 2010 undersøkt kompetansemangelen i norsk næringsliv. Bare siden 2018 er det dobbelt så mange som sier at de ikke får den kompetansen de trenger. Selv under pandemien så vi at kompetansemangelen økte, selv om bemanningsutsiktene falt. Dette er en utvikling som vi må ta på alvor, sier Hustad.