Vær nysgjerrig og ha en iboende lyst til å lære, og man er godt på vei, svarer Bjørn Christian Bjørnsen i Jefferson Wells på spørsmål om unge ingeniørspirer bør bekymre seg for arbeidsmarkedet de neste tiårene. Foto: Jefferson Wells

– Kombiner formalkompetanse med evnen til å samarbeide, og du vil være attraktiv i mange år

Søknadsfristen for høyere utdanning nærmer seg for tusenvis av unge nordmenn. Med en planlagt nedfasing av norsk olje og gass er mange kanskje bekymret for jobbmarkedet som utdannet ingeniør. Det er det ingen grunn til, ifølge Bjørn Christian Bjørnsen, leder for Jefferson Wells Engineering.

– Man aner jo ikke hva som vil skje. Hvilke bransjer som vokser frem og blir en suksess, og hvilke som faller bort er umulig å spå. Dessuten skal man jo ikke velge en karrierevei utelukkende fordi det er trygt som 20-åring – det kan man vente med til man blir 50. Vær nysgjerrig og ha en iboende lyst til å lære, og man er godt på vei, svarer Bjørn Christian Bjørnsen i Jefferson Wells på spørsmål om unge ingeniørspirer bør bekymre seg for arbeidsmarkedet de neste tiårene.

Bjørnsen påpeker at ingeniørstudier gir en solid grunnmur som kan gi mange ulike karriereretninger innen et bredt spekter av bransjer. Likevel er det ikke bare formalkompetansen som er viktig når man skal ut i jobb, men også hvordan man bruker den. Det anbefaler han alle å tenke på – uavhengig om det er søknadsfrist for høyere utdanning eller sin første arbeidsgiver.

– Uavhengig om en skal jobbe i olje og gass, fornybar eller andre ingeniørretninger, så er ingeniøryrket veldig prosjektdrevet. Det stiller noen krav til hvordan man jobber sammen med andre. Er du engasjert og nysgjerrig, evner å kommunisere tydelig og generelt være en lagspiller, stiller du sterkt. Kombiner dette med en solid formalkompetanse i bunnen, og du vil være attraktiv i mange år, uavhengig trendene i markedet.

Se helheten

I tillegg til samarbeidsevner, har Bjørnsen et tydelig råd til alle ingeniører – uavhengig av alder.

– Se helheten med det du jobber med. Skal du jobbe som elektroingeniør i et vindkraftprosjekt, må du interessere deg for vindkraft – ikke bare elektro. Jeg tror litt for mange begrenser seg til sitt eget, relativt snevre fagområde. Klarer du å se konteksten for arbeidet du leverer, så blir det ikke bare mer interessant, men den økte forståelsen gjenspeiles også i det du leverer.

Bjørnsen er videre klar på at evnen til å utfordre seg selv og bli bevisst på egen kompetanse, er en undervurdert egenskap for både å lykkes i dag, men også i fremtidens arbeidsmarked.

– Sitter du som ingeniør i olje og gass, men kjenner at du har lyst til å prøve deg på havvind, så må du tenke litt over hvilken kompetanse og erfaring du har. «Hva er det egentlig jeg kan? Hva kan jeg bringe til bordet?». Gjennom å gjøre den tankeøvelsen, er det også enklere å synliggjøre egen kompetanse overfor arbeidsgiver.

Bjørn Christian Bjørnsen

Leder, teknologi Leder for konsulentvirksomheten innen teknologi +47 922 94 738