Bjørn Christian Bjørnsen,  leder for teknologi i konsulent- og rekrutteringsselskapet Jefferson Wells

Rekordhøy kompetansemangel i Oslo – dette er de personlige egenskapene næringslivet ser etter

Ifølge en fersk undersøkelse fra ManpowerGroup oppgir 75 prosent av bedriftene i Oslo at de sliter med å finne riktig kompetanse. Det er det høyeste som er målt noen gang. Undersøkelsen viser også at det er vanskeligere å finne mennesker med de rette personlige egenskapene enn den rette formalkompetansen. Kreativitet er den personlige egenskapen flest etterspør i Oslo-regionen. Ifølge Bjørn Christian Bjørnsen, leder for teknologi i konsulent- og rekrutteringsselskapet Jefferson Wells skiller Oslo seg ut fra resten av landet.

-Oslo-regionen har et næringsliv preget av mange rådgivere og konsulenter. Mennesker i disse bransjene må være de første til å fange opp og forstå endringer i markedet, for å kunne hjelpe sine kunder å se nye muligheter. Da bli kreativitet og evnen til å tenke nytt viktig.

I tillegg til kreativitet er også kritisk tenkning/analyse og problemløsning på listen over egenskaper det er vanskelig å få tak i. Ifølge Bjørnsen er det flere aspekter ved arbeidslivet i hovedstaden som spiller inn.

-De fleste av landets største selskaper har hovedkontorene sine i Oslo. Det gjør noe med hvilke ferdigheter som etterspørres. I store organisasjoner er det behov for folk som kan tenke kritisk og som har evne til å se løsninger når problemer oppstår. Jeg tror det er noe av grunnen til at nettopp disse egenskapene peker seg ut, sier han.

Oslo har nest høyest kompetansemangel i landet

ManpowerGroup har gjennomført kompetanseundersøkelser siden 2010. Oslo er sammen med Nord-Norge den regionen som har størst kompetansemangel. Bjørnsen sier at utviklingen er urovekkende.

-I et arbeidsmarked som stadig blir mer spesialisert er det viktig at både næringslivet og det offentlige investerer i kompetansebygging. Når du ikke finner den kompetansen du trenger, må du tenke nytt med tanke på å heve kompetansen blant de ansatte du allerede har, sier han.

Kompetansemangelen øker

Bare siden 2018 har kompetansemangelen doblet seg i Norge. Bjørnsen mener arbeidsmarkedet i Oslo er annerledes enn i resten av landet og at kompetansegapet bare vil øke i tiden fremover.

-Oslo skiller seg ut ved at kompetansebehovet og tempoet endrer seg raskere. Det skapes mange nye behov, men det er ikke alltid samsvar i markedet mellom arbeidsgivers behov og arbeidstagers kompetanse. Samtidig er Oslo også den regionen med størst utenforskap. Det gjør at vi trenger flere målrettede tiltak for å utnytte hele arbeidstokken og få tak i den kompetansen næringslivet trenger, sier han.

Om undersøkelsen

ManpowerGroups Talent Shortage-undersøkelse ble gjennomført blant et representativt utvalg av norske arbeidsgivere. Undersøkelsen ble gjennomført som en nettbasert undersøkelse mellom 2. januar og 31. januar 2023 med 775 respondenter i Norge.

Undersøkelsen ble gjennomført samtidig med den globale ManpowerGroup Employment Outlook Survey (MEOS). undersøkelsen har blitt gjennomført i over 50 år, og er mye brukt som ledende indikator på sysselsetting. Feilmarginen i Norge er +/- 3,5 prosentpoeng.

Ta gjerne kontakt for mer informasjon og resultater fra undersøkelsen.

Kontakt:

Sven Fossum, kommunikasjonsdirektør i ManpowerGroup Norge