Vidar Bratli Wold, leder for Bergenskontoret til konsulent- og rekrutteringsselskapet Jefferson Wells

Rekordhøy kompetansemangel på Sør-Vestlandet – dette er de personlige egenskapene næringslivet ser etter

Ifølge en fersk undersøkelse fra ManpowerGroup oppgir 72 prosent av bedriftene på Sør-Vestlandet at de sliter med å finne riktig kompetanse. Det er det høyeste som er målt noen gang. Undersøkelsen viser også at det er vanskeligere å finne mennesker med de rette personlige egenskapene enn den rette formalkompetansen. Initiativ er den den personlige egenskapen arbeidsgivere på Sør-Vestlandet etterspør mest. Ifølge Vidar Bratli Wold, leder for bergenskontoret til konsulent- og rekrutteringsselskapet Jefferson Wells, skiller Sør-Vestlandet seg ut fra resten av landet.

-Næringslivet på Sør-Vestlandet er i stor grad preget av industriselskaper som er eksponert mot verdensmarkedene. Det betyr at de ansatte må ha evnen til å tilpasse seg raske endringer. Da er initiativ og evnen til å se muligheter viktig. Verdiskapingen står sterkt i kulturen her vestpå, sier Wold.

I tillegg til initiativ er også ferdighetene på listen samarbeidsevner og pålitelighet og disiplin på listen over egenskaper det er vanskelig å få tak i. Ifølge Wold stemmer det godt overens med hvordan han selv opplever arbeidsmarkedet.

-Industribedriftene på Vestlandet skiller seg fra for eksempel rådgivningstunge bedrifter på Østlandet. Du har et ekstra behov for samarbeid når du leverer fysiske produkter og tjenester. Det tror jeg er en viktig grunn til at nettopp denne ferdigheten er høyt etterspurt. Det samme gjelder for pålitelighet og disiplin. I et hektisk arbeidsmiljø har du også behov for struktur og forutsigbarhet, sier han.

Kompetansemangelen størst i Nord-Norge og Oslo

ManpowerGroup har gjennomført kompetanseundersøkelser siden 2010. Kompetansemangelen for 2023 er nest lavest på Sør-Vestlandet, mens den er størst i Oslo-regionen og i Nord-Norge. Wold mener at selv om kompetansebehovet er lavere, advarer han samtidig mot å tro at utviklingen er positiv.

-Selv om kompetansemangelen er lavere her enn i andre regioner er det et økende kompetansebehov i hele næringslivet. Bare siden 2018 har kompetansemangelen doblet seg i Norge.

Ifølge Wold vil kompetansegapet bare øke i tiden fremover og at det er viktig å møte den økte kompetansemangelen med tiltak.

-Arbeidsmarkedet blir stadig mer spesialisert, og det er viktig at både næringslivet og det offentlige investerer i kompetansebygging. Når du ikke finner den kompetansen du trenger, må du tenke nytt med tanke på å heve kompetansen blant de ansatte du allerede har, sier han.

Om undersøkelsen

ManpowerGroups Talent Shortage-undersøkelse ble gjennomført blant et representativt utvalg av norske arbeidsgivere. Undersøkelsen ble gjennomført som en nettbasert undersøkelse mellom 2.janaur og 31. januar 2023 med 775 respondenter i Norge.

Undersøkelsen ble gjennomført samtidig med den globale ManpowerGroup Employment Outlook Survey (MEOS). undersøkelsen har blitt gjennomført i over 50 år, og er mye brukt som ledende indikator på sysselsetting. Feilmarginen i Norge er +/- 3,5 prosentpoeng.

Ta gjerne kontakt for mer informasjon og resultater fra undersøkelsen.

Kontakt:

Sven Fossum, kommunikasjonsdirektør i ManpowerGroup Norge