Gå videre til innhold
Ragnhild Østmo og Jarle Heia er klare til å ta imot familier som skal feire jul ved Myrsnipa Samværssted.

200 familier skal feire jul i hjem innredet av JYSK

JYSK har innredet samværsrom for Kirkens Bymisjon. Nå planlegges det for 200 julefeiringer.

-Vi er glad for kontakten vi har med Kirkens Bymisjon, og det gir oss en god følelse å få være et selskap som kan bidrar til at flere barn får det hyggelig rundt seg gjennom dette fine tiltaket, sier Martina Pohjanen, leder i JYSK Norge.

Myrsnipa Samværssted inngår i Kirkens Bymisjon og legger til rette for gode, trygge og forutsigbare samvær mellom barn og deres foreldre.Samværsstedet tilbyr samvær mellom barn og foreldre i en vanskelig livssituasjon. Veiledning og oppfølging av foreldrene er en viktig del av arbeidet. De ansatte har også mange samtaler med barna.

-Her møter foreldre som sitter i fengsel, sine barn. Her møter også barn som har foreldre som krangler og som har store utfordringer i livet sitt, sine foreldre. Vi treffer barn som har måttet flytte i fosterhjem, beredskapshjem eller barnehjem, sier Bjørnar Henrik Bakker ved Myrsnipa Samværssted.

Lagde et hjem

En viktig forutsetning for trygge samvær er å gjøre det forutsigbart for barna og foreldrene.

Myrsnipa Samværssted har egne leiligheter som er barnevennlig innredet. I 2021 ble det gjennomført 1570 samvær med mer enn 400 forskjellige barn og 356 forskjellige foreldre.

- JYSK har vært med å møblere samværsstedet som nå fremstår fantastisk. Vi har fått møbler og leker til barna som brukes flittig. Under samværet er leiligheten et hjem for barna og foreldrene. Å møtes i slike hjemlige omgivelser, kan bidra til et samvær preget av respekt, ro, trygghet og omsorg. Vi er takknemlige for alt JYSK har bidratt med, og ser fremt til fremtidig samarbeid, sier Bakker.

Gjør klart til jul

På Myrsnipa Samværssted feiret de jul opptil 200 ganger, i hele november og desember i fjor. Det ser de frem til i år også..

-Det betyr så mye å skape gode juleminner sammen. Her kan foreldre og barn som ikke lever sammen i det daglige, møtes og ha gode samvær. Nå som leilighetene er pusset opp og innredet med nye møbler, setter det enda bedre, ytre rammer rundt disse samværene. Det betyr mye, sier Bakker.

Kirkens Bymisjon har 5 slike leiligheter, der 4 av dem har et tilhørende kontorfellesskap for de ansatte.

-Vi ønsker at de som besøker oss skal føle seg hjemme, og ikke komme til en institusjon. Det er derfor leilighetene har alle fasiliteter du finner i et normalt hjem, sier Ragnhild Østmo i Kirkens Bymisjon.

Rett fra gata

-Vi får mange kommentarer fra barn og foreldre etter at JYSK har innredet. Alle som kommer hit sier at det er blitt kjempefint hos oss, og de føler at det er blitt gjort ordentlig stas på dem, sier de ansatte på Myrsnipa Samværssted.

Kirkens Bymisjon jobber for mennesker som strever med hverdagen på ulike måter, men også med å avdekke hull i samfunnet som gjør at mennesker faller utenfor.

-Vi har et godt velferdssamfunn, men finner likevel stadig behov som ikke er dekket, og det er her vi skal være, sier Østmo.

Tilbudet med samvær har eksistert i over 20 år, og kom til da en leder i Kirkens Bymisjon oppdaget et behov i prostitusjonsmiljøet på gata.

-Vedkommende jobbet med kvinner i prostitusjon, og oppdaget etterhvert at disse kvinnene som jobbet på gata også hadde barn. De hadde møter med barna sine, men hadde ikke andre steder å treffes enn på offentlige steder som McDonalds, kafeer eller rett og slett ute på gata. Veldig dårlig for både mamma og barn, og både trist og uverdig, sier Østmo.

Og dermed opprettet Kirkens Bymisjon Myrsnipa Samværssted, med mål om å skape verdige samvær mellom barn og foreldre i trygge omgivelser.

-Det er over 20 år siden nå, men behovet har ikke blitt mindre. Og slike gaver dere i JYSK har bidratt med, er så viktige for at opplevelsen av et møte blir så godt som mulig, sier Østmo.

Kategorier

JYSK er en internasjonal boligbutikkjede med skandinaviske røtter, som gjør det lett å innrede alle rommene i et hjem, samt hagen.

Med over 3.200 butikker og webshops i 48 land, har JYSK alltid et godt tilbud og kompetent service i nærheten, uansett hvordan kundene ønsker å handle.

Grunnlegger Lars Larsen åpnet sin første butikk i Danmark i 1979. I dag har JYSK 30.000 medarbeidere.

JYSK er en del av den familieeide Lars Larsen Group. JYSKs omsetning er på 4,87 milliarder EUR.

Krister Andreassen

Pressekontakt Sales & Marketing Manager, Norge 41475500
Fatima Elkadi

Pressekontakt Kommunikasjonssjef JYSK Norge 41615853

Velkommen til JYSK Norge!

Med over 3.300 butikker og webshops i 48 land, har JYSK alltid et godt tilbud og kompetent service i nærheten, uansett hvordan kundene ønsker å handle.

Grunnlegger Lars Larsen åpnet sin første butikk i Danmark i 1979. I dag har JYSK 31.000 medarbeidere.
JYSK er en del av den familieeide Lars Larsen Group. JYSKs omsetning er på 5,2 milliarder EUR for finansåret 2022/2023.