Gå videre til innhold
I dag finnes GRS-sertifisering først og fremst på polyester og bomull. Nesten alle JYSK pynteputer er GRS-sertifisert, inkludert MALVA, AGERTIDSEL og HORNFIOL (på bilde), som består av 100 % resirkulert, post-consumer polyesterfyll.

JYSK oppnår sertifisering innen resirkulerte materialer

JYSK har i flere år solgt GRS-sertifiserte produkter med resirkulerte materialer, og med en GRS-sertifisering som bedrift setter boligkjeden nå økt fokus på arbeidet.

JYSK har tatt et betydelig steg videre i arbeidet med å øke mengden resirkulert materiale til boligkjedens produkter. Nå har JYSK som selskap oppnådd Global Recycled Standard-sertifisering (GRS), som betyr at JYSK oppfyller GRS sine krav til blant annet dokumentasjon av resirkulerte materialer.

Global Recycled Standard er en internasjonal, frivillig standard som verifiserer resirkulerte materialer og sikrer sporbarhet fra stedet der materialene resirkuleres til sluttproduktet. For å sikre sporbarhet må alle ledd i leverandørkjeden være sertifisert, inkludert JYSK som selskap.

- GRS-sertifiseringen av JYSK som selskap er et viktig skritt på veien mot å tilby våre kunder flere produkter laget helt eller delvis av resirkulerte materialer. I en årrekke har vi hatt resirkulerte materialer i alt fra pynteputer til glassvaser, og med sertifiseringen sikrer vi en enda høyere grad av sporbarhet og dokumentasjon for materialene, sier Peter Andsager, konserndirektør for innkjøp i JYSK.

500 GRS-sertifiserte varer

JYSK har allerede over 500 GRS-sertifiserte produkter i sitt sortiment på tvers av produktgrupper, og neste steg blir å sette en klar målsetting for området.

- Vi har stor tro på GRS som en grundig og pålitelig sertifisering. Når vi markedsfører at et produkt inneholder resirkulerte materialer, må vi være helt sikre på at materialene faktisk er resirkulert. Det er en kompleks prosedyre å kontrollere det gjennom hele forsyningskjeden, men GRS-systemet hjelper oss med det, og vi kan dra nytte av deres arbeid og kontrollsystem, sier Lars Ringtved Nielsen, compliance- og kvalitetsdirektør i JYSK.

Flere produkter med resirkulert materiale

Å øke mengden resirkulerte materialer i produktene er en del av JYSKs arbeid med bærekraft, og antall produkter som helt eller delvis er laget av resirkulerte materialer øker generelt.

- I tillegg til de GRS-sertifiserte produktene som bærer GRS-logoen, har vi også mange andre produkter som inneholder en viss prosentandel av resirkulert materiale. For oss er litt resirkulert materiale bedre enn ingen resirkulert materiale, selv om disse produktene ikke bærer GRS-logoen. Vi kan fortsatt bruke vår GRS-sertifisering som selskap for også å sikre sporbarheten til det materialet, sier Peter Andsager.

HVA ER GRS?

• Global Recycled Standard (GRS) er en internasjonal, frivillig standard som verifiserer resirkulerte materialer og sikrer sporbarhet i forsyningskjeden.

• GRS stiller også sosiale og miljømessige krav. Kjemikalier som poteniselt kan være skadelige skal ikke brukes i GRS-sertifiserte produkter.

JYSK er en internasjonal boligbutikkjede med skandinaviske røtter, som gjør det lett å innrede alle rommene i et hjem, samt hagen.

Med over 3.200 butikker og webshops i 48 land, har JYSK alltid et godt tilbud og kompetent service i nærheten, uansett hvordan kundene ønsker å handle.

Grunnlegger Lars Larsen åpnet sin første butikk i Danmark i 1979. I dag har JYSK 30.000 medarbeidere.

JYSK er en del av den familieeide Lars Larsen Group. JYSKs omsetning er på 4,87 milliarder EUR.

Fatima Elkadi

Pressekontakt Kommunikasjonssjef JYSK Norge 41615853

Velkommen til JYSK Norge!

Med over 3.300 butikker og webshops i 48 land, har JYSK alltid et godt tilbud og kompetent service i nærheten, uansett hvordan kundene ønsker å handle.

Grunnlegger Lars Larsen åpnet sin første butikk i Danmark i 1979. I dag har JYSK 31.000 medarbeidere.
JYSK er en del av den familieeide Lars Larsen Group. JYSKs omsetning er på 5,2 milliarder EUR for finansåret 2022/2023.