JYSK skal kutte minst en fjerdedel av butikkbelysningen for å spare energi.

Skal kutte strøm

JYSK har besluttet å sparer energi i hele organisasjonen. Dette innebærer en betraktelig reduksjon i strømforbruket.

JYSK sparer på strøm og regulerer temperaturen på tvers av 3200 butikker, 10 distribusjonssentre og 40 kontorer i 48 land hvor JYSK er til stede. Selskapet skal redusere strømforbruket der det er mulig, som å skru av enkelte lys i butikkene, slå av store logoskilt og regulere temperaturen.

Med det nye tiltaket forventer JYSK å redusere energiforbruket med minst 25 prosent på butikkbelysning sammenlignet med dagens nivå.

- I JYSK er vi bevisste på vårt ansvar som et stort internasjonalt selskap. Vi har sørget for at vår innsats for å spare energi implementeres på tvers av alle våre lokasjoner med klare retningslinjer for alle ansatte. Dessuten utforsker vi kontinuerlig nye måter for å spare energi, sier Jan Bøgh, konsernsjef i JYSK.

Innfører nytt lyskonsept

Et nytt lyskonsept i butikkene er utarbeidet og skal etter planene implementeres i alle butikker i alle land senest fredag 25. november 2022. For JYSK Norge innebærer dette 105 butikker i hele landet.

Konseptet og utførelsen er testet i flere JYSK-butikker i Polen, Sverige, Danmark og Tsjekkia for å sikre at energitiltaket ikke går på bekostning av handleopplevelsen for kunder.

Henter inspirasjon fra ansatte

For å støtte opp om arbeidet med å redusere energibruken har JYSK gjennomført konkurranser på tvers av alle butikker.

Butikkene skal konkurrerer mot hverandre om å spare mest mulig energi på årsbasis sammenlignet med året før. Her er det fokus på å skru av lys når man forlater et rom og holde temperaturen nede der det lar seg gjøre.

- Vi ønsker å gjøre våre ansatte bevisst på energiforbruket, og samtidig motivere hverandre for å bli ennå mer sparsommelige. Vi tror at vi sammen kan finne fornuftige måter å spare strøm på, og det er særlig viktig i en tid med høye kostnader. Energibesparelse er både en gevinst for miljøet og for vår felles arbeidsplass, sier Martina Pohjanen, sjef i JYSK Norge.

Nye investeringstiltak

De nye tiltakene for besparelse av energi skal implementeres i kjedens nyeste butikk konsept. Alle butikker som blir oppgradert med det nyeste konseptet skal få sensor og LED-lys.

Det vil også igangssettes sparetiltak rundt ventilasjonsanlegg i eksisterende butikker, og i nye butikker. I tillegg ser kjeden på muligheter for å investere i solcelleanlegg.

Kategorier

JYSK er en internasjonal boligbutikkjede med skandinaviske røtter, som gjør det lett å innrede alle rommene i et hjem, samt hagen.

Med over 3.200 butikker og webshops i 48 land, har JYSK alltid et godt tilbud og kompetent service i nærheten, uansett hvordan kundene ønsker å handle.

Grunnlegger Lars Larsen åpnet sin første butikk i Danmark i 1979. I dag har JYSK 30.000 medarbeidere.

JYSK er en del av den familieeide Lars Larsen Group. JYSKs omsetning er på 4,87 milliarder EUR.

Krister Andreassen

Pressekontakt Sales & Marketing Manager, Norge 41475500
Fatima Elkadi

Pressekontakt Kommunikasjonssjef JYSK Norge 41615853

Velkommen til JYSK Norge!

Med over 3.300 butikker og webshops i 48 land, har JYSK alltid et godt tilbud og kompetent service i nærheten, uansett hvordan kundene ønsker å handle.

Grunnlegger Lars Larsen åpnet sin første butikk i Danmark i 1979. I dag har JYSK 31.000 medarbeidere.
JYSK er en del av den familieeide Lars Larsen Group. JYSKs omsetning er på 5,2 milliarder EUR for finansåret 2022/2023.