Veslefrikk og Lønnebakken Kanvas-barnehage på Ullevål ble totalskadd i brann tirsdag 9. mai

Kanvas-barnehagene på Ullevål som tirsdag ble rammet av brann vil fortsette drift i nye lokaler

Tirsdag morgen 9. mai ble de to Kanvas-barnehagene Veslefrikk og Lønnebakken ved Oslo Universitetssykehus på Ullevål totalskadet i brann. – Dette er veldig leit for både barn, foreldre og ansatte i barnehagene. Samtidig er vi glade for at dette skjedde på et tidspunkt der ingen var til stede, sier Robert Ullmann, daglig leder i barnehagestiftelsen Kanvas.

Fra og med torsdag 11. mai får barna i de to barnehagene midlertidig plass i de fem andre Kanvas-barnehagene på sykehusområdet på Ullevål. – De fem barnehagene tilpasser barnehagedriften sin slik at de midlertidig kan romme barn og ansatte fra Veslefrikk og Lønnebakken, forteller Ullmann.

I dag har de ansatte i de to barnehagene planlagt for de kommende dagene, og tilrettelagt de «nye» lokalene for barnehagedrift. - Målet er at barna skal møte en barnehagehverdag som likner på det de er vant til, med samme aktiviteter og rutiner, til tross for nye lokaler. Vi setter opp to lavvoer, huskestativ og solseil på området, og legger til rette for at barna kan være mye ute. Heldigvis er været med oss! sier Ullmann.

Kanvas er i prosess for å finne mer langsiktige lokaler for videre drift av de to barnehagene. – Det ser ut til at vi nærmer oss en løsning som vi tror både barn, foreldre og ansatte kommer til å bli godt fornøyd med, sier Ullmann. - Både Veslefrikk og Lønnebakken vil fortsatt være i drift neste år, men i nye lokaler, og alle som har plass i en av disse to barnehagene kan være sikre på at de fortsatt har et barnehagetilbud fra høsten, legger Ullmann til.

Kanvas er med sine 66 barnehager Norges største barnehagestiftelse med ideelle formål. Vi er en kunnskapsbedrift med 1300 engasjerte og profesjonelle medarbeidere med ansvar for 4200 barn. Siden oppstarten i 1986 har Kanvas vært pådriver for å bedre barns oppvekstvilkår og foreldres hverdag. Kanvas driver etter ideelle prinsipper og tar ikke ut utbytte. Dette gir oss muligheten til å kontinuerlig jobbe med kvalitetsutvikling og kompetanseheving. Blant annet har 50% av de ansatte i Kanvas-barnehagene barnehagelærerutdannelse.