Lær mer om Vigelandsparken. Bjørn-Tore Nyrud Hansen (Kristiania Kunst- & Metalstøberi), Siri Refsum (gipsmakermester og skulpturkonservator NKF-N) og Ingebjørg Mogstad (Gjenstandskonservator NKF-N). (Foto: Unni Irmelin Kvam / Vigeland-museet)

Møt fagfolk i Vigelandsparken (Jubileumsfesten 22. juni - Vigelandjubileet)

Lørdag 22. juni markeres 150-årsjubileet til Gustav Vigeland (1869-1943) med en stor jubileumsfest i Vigelandsparken!

Med på feiringen er bronsestøper Bjørn-Tore Nyrud Hansen fra selveste Kristiania Kunst- & Metalstøberi, samme firma som støpte de fleste av Gustav Vigelands bronseskulpturer, og steinhugger Øivind Johansen fra Johansen Monumenthuggeri. Han demonstrerer steinhugging i Vigelandsparken denne dagen.

- Vi er et tradisjonelt steinhuggeri som satser på både det å ivareta og videreutvikle faget. Vi er glade og stolte av å samarbeide med Vigeland-museet, og har blant annet hugget nye trinn rundt Monolitten og restaurert noen av Vigeland-skulpturene, sier Vigdis Johansen i Johansen Monumenthuggeri.

Øivind Johansen (64) vil demonstrere steinhugging i Vigelandsparken. Han er utdannet steinrestauratør og har et mesterfagbrev i steinhugging. Han tar med seg et punkteringsapparat, som er samme type verktøy som ble brukt i Vigelands tid og som steinhuggere bruker den dag i dag.

- Det er lett å forstå at Gustav Vigeland foretrakk Iddefjordgranitten. Den er mye brukt til skulpturer da den gir god lys/skygge-markering som ytterligere kan forsterkes med ulik overflatebehandling. Iddefjordsgranitten er trygg og forutsigbar for steinhuggeren da den er homogen og yter jamn motstand mot verktøyet. Dessuten er den lett tilgjengelig og er bestandig ved at den så godt tåler vårt klima, sier Øivind Johansen.

Iddefjordsgranitten har den kvaliteten at det er mulig å skånsomt få ut store blokker uten å ødelegge fjellet, når man kjenner til de naturgitte spalteretningene. Denne kunnskapen hadde og har fremdeles bruddfolkene ved Iddefjorden i stort monn.

- Vi bearbeider Iddefjordgranitten daglig, - og tenk at den har gitt brød på bordet vårt i fem generasjoner, sier Johansen.

Vigelands bronsestøperi viser teknikkene

Mens Johansen Monumenthuggeri demonstrerer steinhugging for alle skuelystne, stiller også Gustav Vigelands gamle bronsestøperi, Kristiania Kunst- & Metal, med fagfolk til jubileumsfeiringen.

- Jeg gleder meg til å vise Vigelands teknikker. Dette er gamle teknikker som er like gyldige i dag. Jeg kommer til å demonstrere gammeldags håndforming for bronsestøp, sier Bjørn-Tore Nyrud Hansen fra ærverdige Kristiania Kunst- & Metalstøberi.

Det er verd å merke seg at det ikke blir foretatt faktisk bronsestøping i Vigelandsparken den 22. juni på grunn av at flytende bronse holder 1200 varmegrader. Teknikkene som blir vist, er forarbeider og etterarbeider for bronsestøp.

Kristiania Kunst- & Metalstøberi ble opprettet i 1894 og har 125-årsjubileum i år. Ernst Poleszynski (1868-1929) stiftet firmaet og det ble slik Norges første kunststøperi. Bjørn-Tore Nyrud Hansen har vanket der siden han var fem år.

- Gustav Vigeland fikk støpt sine skulpturer i sandform. Nå er det mer vanlig å bruke voks-utsmelting som metode. Han hadde et ønske om at alt han lagde, skulle overføres til såkalt bestandige, altså varige materialer, slik som bronse og granitt, sier Nyrud Hansen.

Poleszynski ble mest kjent for arbeidet han gjorde for Gustav Vigeland, spesielt Fontenen i Vigelandsparken. Den ferdige Fontenen veide 16 tonn.Sinnataggen ble også støpt ved Kristiania Kunst- & Metalstøberi. Det er fremdeles Kristiania Kunst- & Metalstøperi som hjelper Vigeland-museet med restaureringer og støping. Også i dag jobber de med kunstnere som støper i bronse.

Om Jubileumsfesten i Vigelandsparken 22. juni 2019 (Vigelandjubileet):

Barn kan modellere leire i skulpturverkstedet, sende postkort med Vigelandfrimerker fra Posten Norge og det blir grilling, lek og moro hele dagen.

Dagen avsluttes med en festforestilling med KORK og NRK Radioteateret, som viser «Lyden av Vigeland», en forestilling om Gustav Vigelands liv, midt i Vigelandsparken. Dette er levende radioteater der lydene lages der og da med noen av Norges fremste skuespillere; Nils Ole Oftebro, Mads Ousdal, Heidi Ruud Ellingsen, Charlotte Frogner, Lasse Lindtner og Torgny Anderaa.

• Vigeland-museets skulpturkonservatorer vil være tilstede i formidlingsteltet for å fortelle om hvordan Vigelandsparken ble til.
  • Yogaentusiastene kan starte feiringen allerede fra kl. 10.00.
  • Oslo Maraton / Sportsklubben Vidar er arrangør av Sinnataggenløpet for barn kl. 12.00-14.00
  • Rebusløp kl. 13.00
  • Gratis bursdagskake kl. 15.00
  • Griller for selvbetjening, samt grilling av Strøm-Larsen fra 12.00-16.00

Arrangementet er sponset av Høegh Eiendom og Frognerparkens Venner.