Gratis åpningsfestival på Klosterenga

Gratis åpningsfestival på Klosterenga

Oslo kommunes største kunstinvestering siden Vigelandsparken står snart ferdig. Den andre helgen i juni blir det gratis folkefest og offisiell åpning av skulpturparken og kunstbekken, Klosterenga park i Bydel Gamle Oslo.

Lørdag 10. juni arrangerer kommunen en offisiell åpning av Klosterenga park. I to dager skal parken feires med musikk, kultur og aktiviteter. Åpningsfestivalen byr på alt fra konserter, omvisninger, debatter, sjakk, rebusløp, hestetur og ansiktsmaling.

Klosterenga park blir en ny park i Bydel Gamle Oslo, hvor vann og kunst møter hverandre. Kunstprosjektet begynte allerede på 1990-tallet og fullføres etter kunstner Bård Breiviks visjon. Parken er den største kommunale enkeltsatsningen på et kunstprosjekt siden Vigelandsparken, og er en av de mest omfattende offentlige kunstsatsingene i nyere norsk historie.

Kunstneren Bård Breivik (1948-2016) er kjent for sine skulpturer og utsmykninger i stein og metall. Han har utført en rekke kunstprosjekter i det offentlige rom i grensesnittet mellom arkitektur, landskap og byplanlegging.

Offisiell åpning 10. juni
Under det offisielle åpningsarrangementet vil ordfører Marianne Borgen, byrådsleder Raymond Johansen, byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav, og byråd for kultur, idrett og frivillighet Omar Samy Gamal være til stede.

Det blir dans med barn fra Subscene og sang fra Mannskoret (kjent fra dokumentaren på NRK). Kunsten vil bli presentert av Kjetil Thorsen, fra Snøhetta, venn og tidligere styremedlem i boet etter Bård Brevik.

Klosterenga festivalen 10.-11. juni
På eget initiativ, men med god støtte fra kommunen, har det lokale nabolagsinitiativet Klosterengas venner sørget for å lage en spennende festival. Lokale og nasjonale artister bidrar til å fylle dagene med noe for enhver.

Store navn som Tord Gustavsen, Maria Orieta med band og Solveig Slettahjell stiller, men også lokalt kjente band som The Phantoms, Sunday Standard og Signe Marie Rustad. I tillegg til konserter blir det politisk debatt om byutvikling, ledet av tidligere NRK sjef Thor Gjermund Eriksen.

I parken blir det eventyr, kulturvandringer, ansiktsmaling, sjakk, foodtrucks – og mye annet spennende.

For ytterligere informasjon:

Klosterengas venner, initiativtakere til folkefesten
Gerd Bånerud
, Styreleder

Vebjørn Torsetnes, Styremedlem

Synne Strand Mugaas
Kommunikasjonsrådgiver og prosjektleder for åpningsarrangementet,
Vann- og avløpsetaten
Synne.mugaas@vav.oslo.kommune.no

Fakta:
Program åpningshelgen:

Offisiell åpning lørdag 10. juni, kl 13-14, med ordfører Marianne Borgen, byrådsleder Raymond Johansen, byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav, byråd for kultur, idrett og frivillighet Omar Samy Gamal. Subscene og Mannskoret

Klosterenga festivalen: Arrangert av Klosterengas venner

Fra kl 14- 21 lørdag 10. juni

• Sofadiskusjon, Byplanlegging ledet av Thor Gjermund Eriksen
  • Crescendo barnekor fra KIGO (Kultur i Gamle Oslo)
  • Sunday Standards
  • Maria Orieta med band
  • Signe Marie Rustad
  • Parkvandring
  • Ansiktsmaling/Hennamaling
  • Eventyr i skogen med Martemos Teater
  • Trening med Sterling/Forward
  • Sjakk med Kampen på Brettet
  • Button-produksjon med GSF
  • Trim med Vålerenga Håndball

Fra kl 11- 19, søndag 11. juni

• Korps i nabolaget
  • Debatt, by og miljø med bla. Joanna Gibbons, ledet av Victoria Evensen
  • The Phantoms
  • Tord Gustavsen
  • Solveig Slettahjell
  • Parkvandring med Joanna Gibbons
  • Thomas Backofen, duo i skogen
  • Naturquiz
  • Ansiktsmaling/Hennamaling
  • Kjøretur med hest og vogn
  • Trening med Sterling/Forward
  • Sjakk med Kampen på Brettet
  • Button-produksjon med GSF
  • Trim med Vålerenga Håndball

Bård Brevik utstilling på Gamle Munch: Lørdag 3.6 åpnes en egen separatutstilling med Bård Brevik sine siste produksjoner, verket War Paint, i tillegg til at det blir en retrospektiv utstilling. Politikorpset vil lørdag 10 juni gå fra denne utstillingen til åpningen på Klosterenga.

Klosterenga park: Klosterenga park er en bydelspark i Bydel Gamle Oslo. Parken er Oslos nye skulpturpark hvor vann og kunst møter hverandre. Kunstprosjektet begynte allerede på 1990-tallet og er fullført etter kunstner Bård Breiviks visjon. Parken er den største kommunale enkeltsatsningen på et kunstprosjekt siden Vigelandsparken, og er en av de mest omfattende offentlige kunstsatsingene i nyere norsk historie.

Bård Breiviks visjon: Breiviks visjon var at skulpturelle elementer skulle knyttes sammen med vann fra en gjenåpnet Hovinbekk, og at Oslo indre øst skulle få en flerkulturell skulpturpark hvor utformingen også kunne bidra til økt respekt for hverandres kulturer. Kunst- og steinelementene i parken består av steinhuggerkunst fra mange land og med kunstneriske uttrykk fra ulike kulturer.

Bård Breivik og Kristian Blystad: Bård Breivik (1948-2016) var en av Norges mest profilerte billedhuggere. Breivik har et rikt og variert kunstnerskap som inkluderer flere offentlige skulpturer og utsmykninger i stein og metall, blant annet prosjektet Citadel på Skøyen i Oslo og Torgalmenningen i Bergen. Billedhugger Kristian Blystad ble kunstnerisk leder etter at Bård Breivik gikk bort, og fortsatte prosjektet i samarbeid med arkitekt Jørn Skaare. Blystad har utformet kunstbekken etter skisser fra Breivik, i tillegg til å lage egne verk.

Hovinbekken: Hovinbekken rant tidligere under parken i en kulvert. Å åpne bekker og elver er et miljøtiltak for blant annet å håndtere store nedbørsmengder og overvann. Hovinbekken vil bli en kunstbekk gjennom parken. Bekken er i samspill med de ulike skulpturene, hovedmotivet i Klosterenga skulpturpark.

Klosterengas venner: Frivillig nabolags- og interesserorganisasjon, med mål om å jobbe for ferdigstillelse av parken. Høy interesse for å bevare den grønne lungen i nabolaget, samt gi kunsten mer oppmerksomhet.